تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۵۲۵
کد خبر: ۶۲۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تب تقاضای مولیبدن کاهش یافت

می متالز - تقاضای کنسانتره مولیبدن در چند ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته بود؛ به‌گونه‌ای که به ازای هر تن عرضه این ماده معدنی، بیش از 7 تا 8 تن تقاضا وجود داشت و این محصول در صدر پرمتقاضی‌ترین محصولات بورس کالا قرار داشت. اما در هفته گذشته اندکی از تب و تاب بازار مولیبدن کاسته شد و تقاضای این محصول به کمتر از 2 تن به ازای هر تن عرضه رسید.
تب تقاضای مولیبدن کاهش یافت

به گزارش می متالز، طی چند ماه گذشته که از یک سو سهمیه‌بندی از نظام عرضه و تقاضای کنسانتره مولیبدن حذف شده بود و از سوی دیگر نحوه محاسبه قیمت این محصول به‌جای ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر یافت، تقاضای کنسانتره مولیبدن در بورس کالا به‌طور اعجاب‌آوری افزایش یافت و باعث شد تا مدت‌ها مولیبدن پرمتقاضی‌ترین محصول بورس کالا لقب گیرد بطوری که هنگام عرضه این محصول در بازار، صف‌های طولانی و رقابت شدید میان خریداران شکل می‌گرفت.

اما واقعیت آن است که تولید این ماده معدنی در کشور بسیار کمتر از ظرفیت موجود است و تنها تولیدکننده این ماده معدنی یعنی شرکت ملی صنایع مس ایران قادر نیست به تمام ظرفیت موجود در کشور پاسخ دهد؛ چرا که تولید کنسانتره این شرکت در هر سال نهایتا به حدود 7 هزار تن می‌رسد، در حالی که ظرفیت ایجاد شده برای صنایع پایین‌دست مولیبدن یعنی تولیدکنندگان فرومولیبدن و اکسید مولیبدن بیش از 30 هزار تن در هر سال است. این یعنی تولید این ماده معدنی با تمام ظرفیت هرگز کفاف نیاز صنایع داخلی را نخواهد داد و مصرف‌کنندگان کنسانتره مولیبدن باید به دنبال چاره دیگری برای تأمین مواد اولیه خود باشند. بنابراین برای فعال‌سازی صنایع به نظر می‌رسد واردات کنسانتره مولیبدن راه حل منطقی باشد؛ اما واردات مواد اولیه نیز مشکلات خاص خود را دارد دولت می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط ویژه و اتخاذ تدابیر لازم، واردات کنسانتره مولیبدن به کشور را تسهیل کند. البته مصرف‌کنندگان مولیبدن نیز باید خود را با تکنولوژی‌های نوین و قیمت‌های روز دنیا وفق دهند؛ در غیر این صورت هیچ‌گاه قادر نخواهند بود که با قیمت رقابتی تولید کنند.

طی ماه‌های اخیر که قیمت جهانی فلزات اساسی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته بود، مولیبدن نیز از این قافله عقب نماند و با افزایش قیمت مواجه شد؛ ضمن اینکه در بازار داخلی نیز تقاضای بسیار بالا موجب افزایش قیمت داخلی این محصول شده بود. حتی در مقاطعی تقاضای این محصول به ازای هر تن عرضه، به حدود 7 تا 8 تن ‌رسید. نمودار 1 نشان می‌دهد که طی هفته گذشته یعنی از 11 تا 16 شهریور 1396، 140 تن کنسانتره مولیبدن در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 260 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز تمامی کنسانتره مولیبدن عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. اما تقاضای مولیبدن در بورس کالا به‌شدت کاهش یافته است و نهایتا به 2 تن به ازای هر تن عرضه رسیده است.

عناوین برگزیده