تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۶۲۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات رئیسه اتاق ایران خبر داد:

تسهیلات تولید با نرخ سود جدید در راه است

می متالز - حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران اعلام کرد که بخشنامه جدیدی در زمینه پرداخت تسهیلات به تولید آماده شده است.
تسهیلات تولید با نرخ سود جدید در راه است

به گزارش می متالز، چهل و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل در محل اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل در این نشست گفت: بحث تسهیلات رونق تولید در کشور مورد تأکید دولت است و به زودی نرخ سود این تسهیلات به 15 درصد می‌رسد.

حسین پیرموذن افزود: این بخشنامه در هفته‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود و ضروری است بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مساعدت کنند. با اجرای این مصوبه شاهد رونق تولید در واحدهای تولیدی خواهیم بود.

پیرموذن بیان کرد: در بخشنامه جدید بانک مرکزی نوع سپرده و نرخ سپرده برای مشتریان اعلام خواهد شد. به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم تصمیم جدی بر این است تا در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال زمینه حمایت بیشتر از صاحبان واحدهای تولیدی فراهم آید.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به محدود بودن پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان طی پنج ماه امسال اشاره کرد و گفت: پرداخت چهار مورد تسهیلات در پنج‌ماهه امسال از سوی بانک‌های عامل استان قابل‌قبول و پذیرفتنی نیست و امید است این روند در نیمه دوم سال سرعت بیشتری بگیرد.

پیرموذن بابیان اینکه عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید اعم از سرمایه در گردش و طرح‌هایی با پیشرفت 60 درصد به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست، گفت: باید باکار شبانه‌روزی، بروز کردن سایت بهین‌یاب، تشویق سامانه بانکی به پرداخت تسهیلات و تشکیل پرونده زمینه پرداخت تسهیلات با نرخ سود مصوب انجام شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران یادآور شد: به‌هیچ‌وجه در پرداخت این تسهیلات منابع و مصارف استان در نظر گرفته نمی‌شود بلکه قرار شده از منابع خاص این طرح‌ها موردحمایت جدی قرار گیرند.

پیرموذن از بانک‌ها درخواست کرد در پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی مصمم بوده و از سخت‌گیری‌های بی‌مورد بپرهیزند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود: یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی در دریافت تسهیلات رونق تولید نوع نگرش سیستم بانکی برای پرداخت این تسهیلات به واحدهای تولیدی است. گاهی با مانع‌تراشی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که امیدواریم بانک‌ها نیز به این موضوع نگاه ویژه داشته باشند.

 

  واحدهای تولیدی از تسهیلات کم‌بهره برخوردار می‌شوند

 استاندار اردبیل گفت: دولت تدبیر وامید حمایت از واحدهای تولیدی را در دستور کار دارد و امسال هم مقرر است واحدهای تولیدی از تسهیلات کم‌بهره برخوردار شوند.

 مجید خدابخش افزود: یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی نبود همکاری بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات بوده و ضروری است بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی تسریع کنند.

استاندار اردبیل گفت: همچنان که در قوه قضائیه وجود وکیل برای پرونده‌ها ضروری است در بنگاه‌های اقتصادی هم این امر باید موردتوجه باشد. هرچند گرفتن مشاور برای واحدهای تولیدی هزینه‌بر است اما هزینه‌های آن از محل کمک‌های فنی و اعتباری از سوی سازمان برنامه‌وبودجه قابل پرداخت است.

خدابخش بر حمایت از واحد‌های تولیدی ایجادشده قبل از سال 91 تأکید کرد و افزود: در این سال دلار از یک هزار به سه هزار تومان رسید و درنتیجه موجب ورشکستگی برخی از کارخانه‌ها شد. لازم است کمک‌های فنی و اعتباری برای این واحدها در نظر گرفته شود.

وی همچنین برندسازی و ارتقای فرهنگ صادراتی را ضروری خواند و گفت: جوانان این استان باید بر برندسازی محصولات فعالیت تمرکز کنند و فرهنگ صادرات هم باید در استان ارتقا یابد.

استاندار اردبیل با تأکید بر به‌روز شدن فناوری واحدهای تولیدی نیز گفت: در حال حاضر فناوری کارخانه‌های استان قابل‌رقابت با دیگر کشورها نیست و دولت برای به‌روز کردن آن مشوق‌های لازم را در نظر گرفته که ازجمله آن تقبل نصف سود بانکی از سوی دولت است.

عناوین برگزیده