تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۶۲۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحریم، مغلوب توان مدیریتی

می متالز - فناوری ذوب فلش به جای ریورب در صنعت مس کشور ورود پیدا کرد. حالا این بخش از مجموعه صنایع ایران نیز در کنار طیف گسترده‌ای از کشورهای جهان از این فناوری بهره می‌برد و می‌تواند با آلایندگی آب و هوایی و زیست‌محیطی کمتر و همچنین صرف هزینه‌ای پایین‌تر حجم بیشتری از مس آندی تولید کند.
تحریم، مغلوب توان مدیریتی

مبتکر این فناوری فنلاند است؛ کشوری که در زمینه فناوری‌های معدن و صنایع معدنی از توانمندترین‌های جهان به شمار می‌آید و در طول نیمه قرن گذشته دستاوردهای چشمگیری از خود ارائه داده است.
طراح ذوب فلش نیز شرکت فنلاندی اتوتک است که در طول ۳دهه گذشته علاوه بر این پروژه همکاری‌های گوناگون دیگری نیز با شرکت‌های معدنی ایرانی داشته است.
از قرار معلوم فنلاندی‌ها نیز ایران را هدف مناسبی برای اجرای فناوری‌های خود می‌دانند. حضور جمعی از نمایندگان شرکت‌های مجری فناوری‌های معدنی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به همراه رییس سازمان زمین‌شناسی و معاون وزیر کار و اقتصاد این کشور در سال گذشته شاهد و گویای این واقعیت است.
اما آنچه در این مجال جای توجه دارد، همکاری مستمر شرکت ملی صنایع مس ایران با این شرکت هلندی در طول بیش از ۳ دهه است. این همکاری در شرایطی توانسته حفظ شود که شرکت‌های غیرایرانی به دلیل مشکلات برآمده از تحریم‌ها در تبادلات بانکی ترجیح می‌دهند گزینه‌های دیگری به غیر از ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. تحریم‌ها از یک سو و از سوی دیگر رکودی که تا اواخر سال جاری بر بازار کامودیتی‌ها حاکم بود نیز به طور طبیعی شرایط کار را برای شرکت‌های معدنی کشور سخت‌تر می‌کرد. البته رکود بر بازار جهانی سایه انداخته بود، ولی تحریم ویژه ایران بود. در چنین شرایطی اما شرکت ملی صنایع مس ایران توانست همکاری خود را با اتوتک حفظ کند و البته نمایندگی اتوتک در ایران نیز بر این موضوع که این شرکت فنلاندی در شرایط تحریم هم در کنار ایران بوده، همواره تاکید دارد.
تحریم، رکود و موانعی مانند اینها توجیهات خوبی است که بتوان با تکیه بر آنها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد، اما وقتی شرکتی ایرانی حتی در چنین شرایط هم می‌تواند اعتماد شریک خارجی را برای همکاری جلب کند نشان از توان مدیریتی دارد که تحسین‌برانگیز است.
البته فقط شرکت ملی صنایع مس ایران نیست، سرمایه‌گذاری شرکت ایتالیایی آنیلی در ساخت کارخانه قطعات فولادی در اشتهارد که در بهار گذشته اتفاق افتاد نیز نمونه دیگری از موفقیت در ورود سرمایه‌گذار خارجی و به دنبال آن فناوری‌های رشدیافته به صنایع معدنی کشور است. همه اینها می‌تواند نشانگر مصادیقی از توان مدیریت ایرانی حتی در شرایط بحران باشد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده