تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۶۲۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

با تقویت قیمت واردات، بهای ورق گرم فولاد ساخت آلمان افزایش یافت

می متالز - قیمت واردات ورق گرم فولادی به آلمان در پی اعمال برخی محدودیت‌ها؛ نسبت به 2 هفته قبل افزایش یافت؛ در نتیجه ، قیمت‌ محصولات تولید شده در این کشور نیز بالا رفت.
با تقویت قیمت واردات، بهای ورق گرم فولاد ساخت آلمان افزایش یافت

رشد بهای ورق گرم ساخت آلمان نسبت به ماه آگوست حدود 10 تا 20 یورو بر تن برآورد می‌شود. در حالی که قیمت هر تن محصولات مشابه وارداتی به این کشور از رشد 20 تا 30 یورویی برخوردار بود.

نمودار 1 روند قیمت پیشنهادی برای ورق‌های گرم فولادی (HRC) را در بازار آلمان برای هفته دوم ماه سپتامبر نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، قیمت ورق گرم فولادی تولیدی آلمان، در بازار داخلی این کشور برای هفته دوم ماه سپتامبر حدود 570 تا 590 یورو به‌ازای هر تن گزارش شد. زمان تحویل این محصول نوامبر و دسامبر است. این قیمت‌ها نسبت به 2 هفته گذشته، رشد 10 تا 20 یورو را در هر تن داشت. علت اصلی این افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت عرضه‌های خارجی به این بازار عنوان شد. با این وجود و به گفته فعالان بازار فولاد آلمان، تقاضا برای این مصنوعات همچنان متوسط برآورد می‌شود.

همزمان، قیمت واردات ورق گرم فولادی از اتحادیه اروپا، هند و ترکیه به آلمان نیز با رشد 20 تا 30 یورو به‌ازای هر تن نسبت به اواخر ماه آگوست (طی 2 هفته) همراه بود. البته شایان ذکر است که رشد یاد شده محدود به آلمان نبود. همان‌طور که در نمودار نیز پیداست، ورق‌های ساخت اتحادیه اروپا و تحویل در ماه اکتبر یا نوامبر با قیمت 560 تا 580 یورو به‌ازای هر تن در بازار آلمان عرضه شدند. قیمت هر تن از ورق‌های گرم فولادی هند 545 و 555 یورو و محصولات مشابه ترکیه نیز با قیمت پیشنهادی 550 تا 555 یورو روانه بازار شدند. گفتنی است که تاریخ تحویل این محصولات در ماه نوامبر بوده از این رو در سطح قیمتی پایین‌تری قرار می‌گیرند.

 بنابراین با توجه به اینکه قرار است در ماه اکتبر در خصوص پرونده آنتی دامپینگ ورق گرم فولادی صادراتی از سوی برزیل، ایران، روسیه و اوکراین، تصمیم‌گیری شود؛ انتظار می‌رود قیمت‌ها در ماه آینده افزایش یابد. این موضوع شانس تأمین‌کنندگان هندی و ترک محصولات یاد شده را برای کسب بیشتر بازار افزایش می‌دهد. درخصوص پرونده آنتی دامپینگ، شایع شده که تصمیم‌گیری در این حوزه تا چند ماه به تعویق بیفتد؛ اما تاکنون اطلاع دقیقی در این خصوص به‌صورت رسمی اعلام نشده است. به‌علاوه یک منبع آگاه نزدیک به موضوع به کارشناس متال اکسپِرت اعلام کرد که مهلت یاد شده تا 6 اکتبر قابل تمدید نیست.

فعالان بازار آلمان و کارشناسان این عرصه اعتقاد دارند، تقاضای قوی و محدود بودن عرضه، محرک اصلی درخصوص قیمت ورق گرم فولادی در این کشور است. همچنین شکاف قیمتی میان واردات و عرضه‌های داخلی محدود به‌نظر می‌رسد و این موضوع به شرکت‌های آلمانی فرصت می‌دهد تا سود بیشتری نسبت به گذشته کسب کنند.

عناوین برگزیده