تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۶۳۰۲
سرویس خبر : انرژی
گزارش اختصاصی «نود اقتصادی» از یک اتفاق بد در صنعت نفت؛

پروژه 800 میلیاردتومانیِ نفتی با نروژی‌ها متوقف شد!

می متالز - بیم آن می رود که با ادامه توقف در احداث این طرح ، زیر ساخت های احداثی در فرایند خورندگی بالا به دلیل آب و هوای خاص منطقه آزاد قشم، بزودی از بین رفته و 200 میلیارد تومان هزینه صرف شده به مشتی آهن قراضه و ضایغات تبدیل شود.
پروژه 800 میلیاردتومانیِ نفتی با نروژی‌ها متوقف شد!

به گزارش می متالز و به نقل از «نود اقتصادی»- پروژه ساخت پایانه نفتی با ظرفیت 6.5 میلیون بشکه برای ذخیره سازی نفت و condensate در جزیره قشم به حالت تعلیق درآمد.

 عملیات احداث این پایانه از میانه سال‌های 92 و 93 به صورت رسمی کلید خورده و بعدها قرار شد که کل این پروژه توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم در طول کمتر از 17 ماه به بهره برداری برسد.

هر چند که با گذشت این چند سال، پیشرفت فیزیکی کل این طرح، همچنان از عدد 32 درصد بیشتر نرفته است.

برآورد شده که عملیات ساخت این پایانه نفتی در قشم تا اکنون 200 میلیارد تومان هزینه در برداشته که تکمیل آن نیازمند تزریق دستکم 600 میلیارد تومان منابع دیگر است!

شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم شرکت متولی احداث این پایانه به عنوان شرکت زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت به شمار می‌رود.

پایانه نفتی قشم به دو بخش خشکی و دریا تقسیم شده که بخش خشکی آن را پیمانکاران داخلی اجرا خواهند کرد و راه‌اندازی بخش دریای آن هم بر عهده یک شرکت نروژی است.

شرکت نروژی از مدت‌ها قبل و به واسطه تفاهمنامه امضا شده، عملیات تجهیز کارگاه را در منطقه قشم شروع کرده و در جریان تفاهمنامه امضا شده با نروژی‌ها قرار شد که آنها 74 میلیون دلار منابع مالی با نرخ بهره 6 درصد به این پروژه تزریق کنند، هر چند که شنیده شده به تازگی آنها از ادامه فعالیت در این پروژه منع شده‌اند!

برکنار از رقم وام 74 میلیون دلاری نروژی‌ها قرار است تا وام 121 میلیون دلاری مصوب صندوق توسعه ملی هم در جریان احداث این پایانه بدان تزریق شود.

در این پروژه قرار است که نفت خام با ظرفیت 9000 مترمکعب در ساعت به وسیله دو خط لوله 36 اینچی تقریبا 4 کیلومتر زیر دریا و 8 کیلومتر در خشکی به مخازن ( 13 مخزن) انتقال یابد.

عملیات احداث پایانه از چندین منظر با اقتصاد مقاومتی سازگار بوده که نخستین معیار آن ذخیره سازی نفت خام بوده که این امر با هدف جلوگیری از ذخیره نفت خام بر روی کشتی و دریا در کشور صورت می گرفت.

معیار دوم، تامین نفت خام در منطقه آزاد قشم بوده که دراین منطقه، توسعه طرح‌های تولید قیر وسایر مشتقات به صورت خاص نیازمند تامین نفت خام بوده که با بهره برداری از این طرح، این مهم هم دست یافتنی می شود.

مزیت سوم راه اندازی این پایانه، گسترش عملیات بانکرینگ در منطقه آزاد قشم با توجه به دسترسی‌های خوب این محدوده به خلیج فارس بوده که بسیاری از کشتی ها علاقمند هستند در قشم عملیات بانکرینگ صورت پذیرد تا در منطقه فجیره!

تا اینجای کار، نه تنها این مهم محقق نشده بلکه بیم آن می‌رود که با ادامه توقف در احداث این طرح، زیر ساخت‌های احداثی در فرایند خورندگی بالا به دلیل آب و هوای خاص منطقه آزاد  قشم، بزودی از بین رفته و 200 میلیارد تومان هزینه صرف شده به مشتی آهن قراضه و ضایعات تبدیل شود.

شرکت سرمایه گذاری نفت قشم در چهار سال گذشته جابجایی مدیریتی فراوانی داشته که بی شک این تغییرات هم بی تاثیر از سیاست‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت نبوده است.

حال باید دید که با آمدن ضیایی به شرکت سرمایه گذاری نفت قشم تکلیف احداث پایانه مذکور به کجا خواهد رسید؟

نظرات بینندگان
یعقوب مشفق
-
تاریخ : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
بااین وضعیت چرا از تحریم ها گله مندبم؟
عناوین برگزیده