تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۴۶۱
کد خبر: ۶۳۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

غیر واقعی بودن نرخ ارز و حمل‌ونقل، ترمز صادرات را می‌کشد

می متالز - آمار صادرات ایران در 5 ماه ابتدای سال 95 نشان می‌دهد که صادرات کشور اوضاع چندان مناسبی ندارد.
غیر واقعی بودن نرخ ارز و حمل‌ونقل، ترمز صادرات را می‌کشد

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: آمار 5 ماه ابتدایی نشان می‌دهد که در مقوله صادرات با کاهش مواجه هستیم؛ اگر چه سرعت کاهش در مرداد ماه نسبت به 4 ماه پیش از آن کمتر شده است.

وی افزود: در 4 ماه ابتدایی میزان صادرات حدود 9.5 درصد کاهش نشان می‌دهد، اما در 5 ماهه این میزان به حدود 5 درصد رسیده است. ضمن اینکه افزایش صادرات در سهم پتروشیمی‌ها مشاهده می‌شود. دلیل کندی میزان کاهش میزان صادرات نیز همین موضوع است و رشد 20 درصدی صادرات پتروشیمی در مرداد ماه، میزان کاهش صادرات را کم کرد.

لاهوتی در مورد سایر کالاها به‌ویژه صنعتی و معدنی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارند و ارزش افزوده و اشتغال بیشتری را ایجاد می‌کند، اذعان کرد که متاسفانه همچنان 9.5 درصد کاهش اتفاق افتاده است و در این رابطه اظهار کرد: حتی میانگین قیمت صادراتی محصولات در کشور ما رشد چندانی نداشته است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که باید در این مورد آسیب شناسی صورت گیرد و دلایل کاهش آن را به دقت مورد بررسی قرار داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات سه فاکتور اصلی را در کاهش صادرات تاثیرگذار دانست و گفت: غیر واقعی بودن نرخ ارز، بالابودن هزینه حمل‌ونقل و نرخ تسهیلات از جمله دلایل کاهش صادرات بودند که این موارد قیمت تمام شده کالاها را افزایش داده و در نتیجه موانع اصلی افزایش صادرات بودند.

عناوین برگزیده