تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۶۳۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بالاخره طلا طلسم عدم معامله را شکست

می متالز - مدت‌ها بود که در بورس کالا شمش طلایی معامله نمی‌شد و جای خالی معاملات این فلز گران‌بها به‌شدت احساس می‌شد.
بالاخره طلا طلسم عدم معامله را شکست

مشکلات تولیدکنندگان طلا مانند معدن طلای زرشوران از یک سو و افزایش شدید قیمت‌های جهانی طلا در ماه اخیر از سوی دیگر باعث شد تا طلا هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا با مشکل مواجه شود، اما در هفته گذشته این طلسم شکست و 3 کیلوگرم شمش طلا معامله شد.

به گزارش می متالز، کشمکش‌های سیاسی و آمار و ارقام رشد اقتصادی کشورهای بزرگ باعث افزایش چشم‌گیر قیمت طلا شده بود. اما برخی از معامله‌گران طلا دست از خرید کشیدند که قیمت طلا دوباره کاهش یابد. البته باید توجه داشت که نوسان قیمت در بازار جهانی فلزات و البته طلا چیز جدیدی نیست و این بار نیز پس از یک افزایش شدید با افت ملایم روبه‌رو شد و خریداران دوباره به آن تمایل یافتند.

چنین اتفاقی در بازار ایران نیز رخ داد و با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، عرضه‌های طلا در بورس کالا بدون معامله باقی می‌ماندند و با وجود اینکه متقاضی داشتند، اما معامله‌ای صورت نمی‌گرفت. البته تولیدکنندگان به‌ویژه معدن طلای زرشوران تا مدت‌ها شمش طلای خود را در بورس کالا عرضه نکردند و طی این مدت علاوه بر اینکه منتظر افزایش قیمت بودند، معدن طلای زرشوران نیز دچار مشکلات داخلی متعدد و تولید این شرکت دچار اختلال شد.

در حقیقت زرشوران که در سال گذشته بیشترین عرضه و معاملات طلا را انجام می‌داد، در سال جاری عرضه خود را به‌شدت کاهش داد و حتی تولید طلا در این شرکت به کمترین میزان خود پس از بهره‌برداری رسید. اختلاف مسئولان معدن زرشوران با پیمانکار و نیز اشتباهات متعدد پیمانکار در زمینه برداشت ماده معدنی از مناطق مختلف باعث ترک پیمانکاران معدن شد و مناطقی که عیار طلا در آن‌ها بیشتر از بقیه بود، دست‌نخورده باقیماند.

علاوه بر زرشوران، دیگر خبری از شرکت زر معدن اختران نیست و این شرکت پس از حضور فعال چندماهه در بورس کالا، به یکباره عرضه خود را متوقف کرده و در حال محاسبه عملکرد خود در سال گذشته است و به‌نظر می‌رسد که تأخیر در عرضه این شرکت به همین علت باشد. در این بین معدن طلا موته نیز به‌صورت یک خط در میان به عرضه طلا در بورس کالا می‌پردازد و در هفته گذشته نیز تنها این شرکت عرضه‌کننده شمش طلای یک کیلوگرمی بود. ناگفته نماند که معدن طلای موته بالاترین عیار طلا یعنی 999 را عرضه می‌کند.

نمودار 1 نیز نشان می‌دهد که در هفته گذشته یعنی از 18 تا 23 شهریور ماه سال 1396، این شرکت 5 کیلوگرم شمش طلا را در بورس کالای ایران عرضه کرد که در مقابل آن 4 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. اما در نهایت تنها توانست 3 کیلوگرم شمش طلای خود را معامله کند.

عناوین برگزیده