تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۶۳۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بی توجهی به تولید سیمان های آمیخته فرصت سوزی است

می متالز - مدیر بازرگانی، فروش و بازاریابی شرکت سیمان خزر گفت : در کشور ظرفیت سازی مناسبی برای تولید سیمان های آمیخته و مرکب انجان شده است چرا که در حال حاضر امکان تولید ۸ تا ۱۰ میلیون تن سیمان آمیخته در کشور وجود دارد اما در عمل بهره برداری مناسبی صورت نمی گیرد .
بی توجهی به تولید سیمان های آمیخته فرصت سوزی است

به گزارش می متالز، داود بهمن نژاد گفت : هر بنگاه اقتصادی در گام نخست باید به دو اصل اولیه توجه کند. یکی بازار مصرف و دیگری نوآوری که کارخانجات سیمان نیز از این امر مستثنی نیستند و با توجه به ظرفیت سازی ۸۰ میلیون تنی انجام شده در صنعت سیمان در حال حاضر لزوم توجه به تولید و عرضه سیمان های آمیخته یکی از مواردی است که توسط کارخانجات سیمان ایران مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و این در شرایط فعلی فرصت سوزی به شمار می آید.

این کارشناس صنعت سیمان ضمن اشاره به تغییر وضعیت بازار سیمان از انحصاری به رقابتی در دو سال گذشته افزود : ما باید در سالهای گذشته علاوه بر توجه به هدفمندی سازی ساخت و توسعه کارخانجات سیمان چه از لحاظ تکنولوژیکی و محیط زیستی و چه از نظر پراکندگی جغرافیــایی می بایست  کارخانجات سیــمان را به شکل بهتری مدیریت و ایجاد می کردیم اما از آنجا که در گذشته بازار کارخاجات سیمان به نوعی یک بازار انحصاری بوده و مشتریان جلوی درب کارخانجات صف می کشیده اند، دیگر کسی توجهی به مسائل مذکور نداشته و تنها کسب سود و در کنار آن ایجاد اشتغال و تامین نیازهای مردم بعنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده و این در حالی است که اکنون کارخانجات با انباشت میلیون تنی سیمان و کلینکر روبرو هستند .

مدیر بازرگانی، فروش و بازاریابی شرکت سیمان خزر در مورد میزان اهمیت تولید سیمان های آمیخته افزود: شاید یکی از راهکارهای موثر در صنعت سیمان ایران و جهان نوآوری در تولید سیمان های خاص بویژه سیمان های آمیخته، پوزولانی و مرکب است که مستلزم استفاده از فناوری ها و دانش نوین بوده تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مناسب برای کارخانجات در راستای حفظ محیط زیست و دوستی با طبیعت نیز گام های اثر بخشی برداشته شود.

وی افزود: در شرایط فعلی که مازاد عرضه بر تقاضا وجود دارد آثار رکود و تحریم ها از یک سو و جایگزینی برخی کالاهای دیگر به جای سیمان در صنایع ساختمانی مانند دیوارهای پیش ساخته، بلوک های بتنی سبک، نماهای ساختمانی و … همگی دست به دست هم داده اند تا تقاضا برای سیمان کاهش یابد .

لذا در این شرایط کارخانجات سیمان می توانند با استفاده از تکنولوژی جدید و حمایت از طرح های نوآورانه برای ایجاد کاربردهای جدید سیمان و بتن، روسازی های بتنی و فرهنگ سازی و آموزش های عمومی درخصوص مزایای استفاده از اسکلت های بتنی به جای فلزی در پروژه های ساختمانی شرایط را در آینده بهبود بخشند.

عناوین برگزیده