تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۵۷۰
کد خبر: ۶۴۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روزگار طلاییِ بانوان مسی

می متالز - نزدیک به یک‌دهه از شکل‌گیری تیم‌های ورزشی بانوان در باشگاه‌های صنعت مس می‌گذرد. تیم تنیس روی میز و تیراندازی کرمان، تیم فوتسال رفسنجان و تیم والیبال و فوتسال شهربابک، مطرح‌ترین تیم‌های بانوان صنعت مس هستند.
روزگار طلاییِ بانوان مسی

به گزارش می متالز، صنعت مس، چندین دهه است که در حوزۀ ورزش قهرمانی فعالیت می‌کند. در این میان، شاید نام تیم‌های مردانش بیشتر برای هواداران آشنا باشد. این در حالی است که باشگاه‌های ورزشی و فرهنگی شرکت ملی صنایع مس ایران، تیم‌های حرفه‌ای بانوان هم دارند؛ تیم‌هایی که اگرچه تنها 10سال از تشکیل‌شان می‌گذرد اما هرسال خبرهای تازه‌ای از قهرمانی آن‌ها منتشر می‌شود. تیم تنیس روی میز و تیراندازی باشگاه فرهنگی و ورزشی مس کرمان، تیم فوتسال باشگاه مس رفسنجان و تیم والیبال و فوتسال باشگاه مس شهربابک، مطرح‌ترین تیم‌های بانوان صنعت مس هستند. باشگاه فرهنگی و ورزشی مس سونگون هم دارد گام‌های ابتدایی را برای تیم‌داری در حوزۀ ورزش بانوان برمی‌دارد.

 

بانوان المپیکی در باشگاه مس کرمان

باشگاه مس کرمان، سابقه‌ای طولانی دارد. این باشگاه پس از فرازونشیب‌هایی که در زمینۀ مالکیتش داشت نهایتاً در سال 1375 با عنوان «باشگاه فرهنگی و ورزشی صنعت مس» متولد شد. نزدیک به یک‌دهه بعد در سال 1385 اولین تیم بانوان این باشگاه شکل گرفت. تیم تنیس روی میز بانوان باشگاه کرمان در تمام این 10سال موفقیت‌هایی به‌همراه داشته و به عقیدۀ بسیاری، یکی از بهترین تیم‌های باشگاه مس در پنج‌سال اخیر است. این تیم، سه عنوان قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی در لیگ برتر در کارنامۀ خود دارد. به‌علاوه، در سال 1394 «محبوبه عمرانی»، تنیسور ملی‌پوش دختر تیم مس کرمان که در قالب ملی در رقابت‌های جهانی شرکت کرده بود، با مدال طلای این مسابقات به کشور بازگشت. این تیم در سال 1395 نیز در مسابقات لیگ برتر بعد از تیم ذوب‌‌آهن اصفهان در ردۀ دوم قرار گرفت تا جام این سال هم به کرمان بیاید.
اما دیگر تیم موفق باشگاه مس کرمان، تیم تیراندازی بانوان است که سال گذشته با حضور «زهرا نعمتی»، پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک 2016 در  باشگاه مس شکل گرفت و در همان سال اول توانست عنوان سومی رقابت‌های لیگ برتر کشور را از آن خود کند. به‌جز نعمتی، «سمیه عباس‌پور»، «مریم کرمی‌نژاد» و «پارمیدا قاسمی» از اعضای تیم تیراندازی بانوان باشگاه مس کرمان هستند که سال گذشته به افتخارآفرینی در عرصۀ بین‌المللی دست زده‌اند. بهار امسال نیز، تیم ملی تیراندازی کشورمان که خود را برای شرکت در رقابت‌های کاپ آسیایی آماده می‌کند، از پارمیدا قاسمی برای شرکت در اردوی تیم ملی دعوت کرد. همچنین، به‌تازگی «سمانه رمضان‌پور» و «مهتا عبداللهی» دو تیرانداز دیگر تیم مس کرمان که در فصل قبل رقابت‌های لیگ برتر با پیراهن این تیم تیر انداختند، در بخش ریکرو بانوان موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم رنکینگ ایران شدند. از سوی دیگر، باشگاه مس کرمان توجه ویژه‌ای به ورزش بانوان معلول و جانباز داشته است. در جلسه‌ای که ابتدای امسال با حضور مدیرعامل این باشگاه و «عشرت کردستانی»، پرچم‌دار کاروان پاراالمپیک ایران در ریو برگزار شد، مقرر شد باشگاه مس با محوریت سه بانوی مطرح ورزش جانبازان و معلولان کرمان یعنی خانم‌ها نعمتی، عباس‌پور و کوهستانی، برنامه‌های خود را به‌طور ویژه در دو رشتۀ دومیدانی و تیراندازی با کمان پیگیری کند.
باشگاه مس کرمان در ابتدای تشکیل خود در سال 85 یک تیم تکواندوی بانوان نیز داشت که پس از یک‌سال و با تصمیم مدیران وقت تعطیل شد.

 

شهربابک و تیم‌داری پایه

باشگاه فرهنگی و ورزشی صنعت مس شهربابک در سال 1389 با هدف کمک به توسعۀ ورزش شهرستان تشکیل شد. این باشگاه در ابتدا زیرمجموعه‌ای از باشگاه مس کرمان بود، تا این‌که در سال 1394 مستقل شد. باشگاه مس شهربابک در همان ابتدای شکل‌گیری، در کنار تیم‌های آقایان، تیم‌های بانوان را نیز راه‌اندازی کرد. تیم‌های فوتسال و والیبال، دو تیم اصلی بانوان این باشگاه هستند. «فرنگیس مرادی»، سرپرست ورزش بانوان باشگاه مس شهربابک در این زمینه می‌گوید: «در سال 1390 بود که برای اولین‌بار تیم والیبال بانوان باشگاه مس شهربابک به لیگ برتر اعزام شد. در آخرین بازی که در اسفندماه همان سال برگزار شد این تیم موفق به کسب مقام نایب‌قهرمانی کشور شد. افتخارات تیم والیبال بانوان باشگاه شهربابک ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که در سال 1392 در مسابقات لیگ استانی این تیم مقام اول را کسب کرد.» یکی از اقدامات مهم این باشگاه توجه به ورزش بانوان در سطح پایه بوده است. مرادی در این زمینه می‌گوید: «سال گذشته، تیم والیبال بانوان باشگاه مس شهربابک، در ردۀ نونهالان یعنی متولدین سال 1383 برای مسابقات کشوری به رامسر اعزام شد و در پایان موفق شد مقام سوم را کسب کند. این دومین دورۀ مسابقات والیبال نونهالان کشور بود که با موفقیت‌های زیادی برای تیم والیبال نونهالان مس شهربابک همراه شد.» او ادامه می‌دهد: «در همین دوره، «بهاره اکرمی»، عضو تیم والیبال نونهالان مس شهربابک، عنوان بهترین بازیکن را از آن خود کرد. این دوره از مسابقات در آبان‌ماه برگزار شد. یک‌ماه بعد در آذرماه 1395 تیم والیبال نونهالان در لیگ استان مقام اول را کسب کرد.» به گفتۀ سرپرست ورزش بانوان باشگاه مس شهربابک، هم‌اکنون این تیم در حال تمرین است و آمادگی اعزام برای مسابقات کشوری را دارد.
سال گذشته، تیم فوتسال بانوان باشگاه مس شهربابک نیز در مسابقات استان مقام سوم را کسب کرد. پیش از این، تیم‌های کاراته و ژیمناستیک نیز فعالیت داشتند اما با تغییر هیأت‌مدیرۀ باشگاه مس شهربابک، توجه به ورزش همگانی بانوان در کنار ورزش قهرمانی مورد توجه قرار گرفته است. مرادی در این زمینه می‌گوید: «زیرساخت‌ها و برنامه‌های ترویج ورزش همگانی در میان بانوان در حال تدوین است و امیدواریم بتوانیم در کنار ورزش قهرمانی، ورزش را در میان دیگر بانوان شهربابک نیز گسترش دهیم.»

 

فوتسال مس رفسنجان؛ پله‌پله تا لیگ برتر

باشگاه فرهنگی و ورزشی صنعت مس رفسنجان در سال 1354 هم‌زمان با ساخت و راه‌اندازی مجتمع مس سرچشمه، توسط تعدادی از مهندسان شرکت ملی صنایع مس ایران در شهرستان رفسنجان و در رشتۀ فوتبال به‌صورت حرفه‌ای راه‌اندازی شد؛ اما زمان زیادی لازم بود که این باشگاه به حوزۀ ورزش بانوان نیز وارد شود. در سال 1385 تیم‌های والیبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و کاراتۀ بانوان باشگاه رفسنجان فعالیت خود را آغاز کردند. از این میان، اکنون تیم‌های فوتسال و کاراتۀ این باشگاه مشغول فعالیت هستند. تیم فوتبال ساحلی بانوان این باشگاه در زمان فعالیت، افتخاراتی مانند نایب‌قهرمانی فصل 92-91 لیگ برتر فوتبال ساحلی بانوان و قهرمانی فصل 93-92 این لیگ را کسب کرده بود. تیم کاراتۀ باشگاه مس رفسنجان نیز سال گذشته توانست نایب‌قهرمانی کشور و مقام سوم آسیا را کسب کند.
با این حال، پدیدۀ تیم‌های بانوان این باشگاه، تیم فوتسال آن است. این تیم پس از تشکیل در سال 1385 موفقیت‌های خود را با قهرمانی در لیگ استانی آغاز کرد و امسال توانست با قهرمانی در لیگ دسته‌یک به لیگ برتر صعود کند. دختران نارنجی‌پوش مس رفسنجان در مسابقات لیگ دسته‌یک، افتخارات دیگری نظیر کسب مقام‌های بهترین دفاع، بهترین حمله و خانم‌گل را نیز از آن خود کردند. در این دوره از مسابقات، تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان 125 گل به حریفان خود زد که 51 گل آن را «فاطمه سهرابی» به ثمر رساند و عنوان «خانم گل» را به‌دست آورد. «عاطفه رضایی»، سرمربی تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان در گفت‌وگو با «عصر مس» دربارۀ این تیم می‌گوید: «تیم فوتسال بانوان رفسنجان در سال‌های ابتدایی دهۀ 80 تشکیل شد. آن زمان ما گروه کوچکی از خانم‌ها بودیم که به‌صورت آموزشی فوتسال کار می‌کردیم، با مربی‌ای که از خارج از شهرستان می‌آمد. اما پس از مدتی، آقای «محمود محمودی‌نیا»، سرپرست فعلی باشگاه مس رفسنجان که آن‌زمان مربی تیم فوتسال بزرگ‌سالان مس رفسنجان بود، از ما دعوت کرد که به باشگاه مس بیاییم تا بتوانیم با حمایت این باشگاه در مسابقات شرکت کنیم و به این ترتیب، تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان با وجود موانعی که بر سر راهش بود تشکیل شد.» رضایی که مدرک مربی‌گری درجۀ C آسیا را دارد، ادامه می‌دهد: «مس در تمام این سال‌ها به حمایت از تیم فوتسال بانوان ادامه داده است؛ به‌رغم نگاه منفی‌ای که معمولاً به فوتبال بازی‌کردن خانم‌ها هست و گفته می‌شود: مگر زن هم فوتبال بازی می‌کند؟، هیچ سالی نشده که مس برای مسابقات، تیم فوتسال بانوان را نفرستد.» او اضافه می‌کند: «حتی خود خانم‌ها نیز در ورزش‌ها بیشتر به ورزش‌های فردی تمایل دارند تا گروهی، و مثلاً ورزشی مثل کاراته برای خانم‌ها جذاب‌تر است، اما این موضوع هم تاثیری در ادامۀ فعالیت تیم فوتسال باشگاه مس رفسنجان نداشته و خوش‌بختانه موفقیت‌های این تیم نیز باعث شده اعتماد به این تیم بیشتر و بیشتر شود؛ به‌طوری‌که در تمام این سال‌ها مسئولان مس پاسخ‌گوی تمام انتقادات در این زمینه بوده‌اند و همواره بودجۀ این تیم را تامین کرده‌اند. تیم‌های بسیاری در استان هستند که به‌دلیل نداشتن حمایت‌گر تعطیل شده‌اند.» رضایی که 10سال است سرمربی‌گری تیم فوتسال بانوان مس رفسنجان را به عهده دارد، دلایل موفقیت این تیم را برمی‌شمارد: «موفقیت امروز تیم فوتسال و همچنین گرایش هرچه بیشتر بانوان شهرستان به فوتسال، ناشی از نگاه درستی است که مس به ورزش بانوان دارد. البته باید تاکید کنم در کنار این حمایت، پشتکار بازیکنان بومی نیز اثربخش بوده است. حمایت مس در کنار تلاش بازیکنان، این افتخارات را برای ما رقم زد.»

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده