تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۶۴۲۵
سرویس خبر : انرژی

اواخر مهر ۵۰۰ هزار بشکه نفت از پارس جنوبی بارگیری می شود

می متالز - مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با بیان اینکه عملیات بارگیری و صادرات آخرین محموله لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مقاصد بین‌المللی هفته پیش صورت گرفت،گفت: طی شش مرحله از آغاز امسال، بالغ بر ٣ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام و برای بارگیری ٥٠٠ هزار بشکه در تاریخ ٢٣ مهرماه برنامه ریزی و هماهنگی لازم به عمل آمده است.
اواخر مهر ۵۰۰ هزار بشکه نفت از پارس جنوبی بارگیری می شود

به گزارش می متالز ، فردین اسعدی، با بیان اینکه امکان برداشت ٣٥ هزار بشکه از مخزن نفتی پارس جنوبی وجود دارد، اظهار کرد:اما با توجه به شرایط مخزن ترجیح می‌دهیم میزان تولید را در مرز ٢٥ هزار بشکه ثابت نگه داریم. در چند روز اخیر میزان تولید به دلیل برخی آزمایشات به ٢٨ هزار بشکه رسیده است و مجددا جهت رعایت تولید حداکثری صیانتی به مرز ٢٥ هزار بشکه باز خواهد گشت.
اسعدی با بیان این که تولید قطر طی چند سال اخیر بالغ بر  ٣٠٠ هزار بشکه در روز بوده است، گفت: ما هنوز در مرحله‌ی پایلوت قرار داریم، اما اتفاق خوبی که افتاده این است که قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شده و چشم انداز بسیار مثبتی از بهره برداری تا سقف ١٥٠ هزار بشکه از لایه در حال تولید (داریان بالایی) به دست آمده است.   طرف همسایه از ٦ لایه در عمق های متناظر برداشت می‌کند و این ظرفیت در سمت ایران وجود دارد که فقط  از لایه داریان بالایی برای مدت قابل توجهی، تولید روزانه ١٥٠ هزار بشکه حاصل شود.
وی افزود: عملیات بارگیری و صادرات آخرین محموله لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مقاصد بین المللی هفته پیش صورت پذیرفت و طی جمعا شش مرحله از آغاز امسال، بالغ بر ٣ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام با مشخصات مورد نظر صادر شده و برای بارگیری ٥٠٠ هزار بشکه در تاریخ ٢٣ مهرماه برنامه ریزی و هماهنگی لازم به عمل آمده است. این میزان فروش با احتساب نفت حدودا ٥٠ دلاری، طی شش ماه، منتج به بازگشت بخش قابل توجهی از هزینه تامین FPSO شده است.
مجری طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی در مورد عدم تولید ٣٥ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی، توضیح داد: دلیل اصلی این که از لایه‌های نفتی پارس جنوبی ٣٥ هزار بشکه نفت تولید نمی‌شود این است که چنانچه بخواهیم به میزان ٣٥ هزار بشکه از این لایه‌ها نفت تولید کنیم، بیش از ٢٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز فلر می‌شود، موضوعی که در محاسبات اوایل دهه ٨٠ (موعد تنظیم برنامه توسعه مرحله اول فاز یک، به دلیل عدم شناخت صحیح و دقیق ساختار و رفتار مخزن، لحاظ نشده بود) به همین دلیل هم اکنون سعی می‌شود میزان تولید از این لایه‌ها ٢٥ هزار بشکه در روز ثابت بماند.

عناوین برگزیده