تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۶۴۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای در گروی مصرف بیشتر مس است

می متالز - مصرف جهانی مس تحت تأثیر رشد جایگزینی مس با فلزات و مواد دیگر در صنایعی نظیر مخابرات، با کاهش روبه‌رو می‌شود.
کاهش بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای در گروی مصرف بیشتر مس است

به گزارش می متالز، رشد مصرف این فلز صنعتی در بازارهایی چون وسایل نقلیه برقی و انرژی‌های تجدید پذیر، نه‌تنها کاهش مصرف آن در کاربردهای دیگر را پوشش خواهد داد، بلکه باعث افزایش مصرف آن در سال‌های آتی نیز خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی مک‌ کینزی، تا سال 2035، تقاضای جهانی مس حدود 34 درصد رشد خواهد کرد.

در صدر تلاش‌های کنونی اتحادیه اروپا، ایجاد بستری مناسب برای گذار اقتصاد جهانی به سوی انتشار کمتر کربن است؛ هدفی که در مطالعات زیست‌محیطی برای سال 2030 در نظر گرفته شده تا از تحلیل و فرسایش بیشتر کره زمین، محل زندگی‌مان، جلوگیری شود. چنین تلاش‌هایی یک شبه به ثمر نخواهد رسید. بر اساس گزارش‌های اتحادیه اروپا و انجمن بین‌المللی مس می‌توان اذعان داشت که مصرف بیشتر مس در بسیاری از صنایع در بهبود مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. مس در حال حاضر، یک عنصر اساسی در بسیاری از تکنولوژی‌های مبدعانه روز نظیر فناوری هوشمند انرژی، کشاورزی، اکتشافات فضایی و خودروهای برقی است.

علاوه بر این، نقش فلز مس در صنایعی که به رسانایی الکتریکی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تولید نیرو از انرژی‌های تجدید پذیر به سرعت در حال رشد است. با توجه به مسایلی که اتحادیه اروپا طرح کرده و نقش اساسی مس در اجرای بسیاری از آن‌ها، مؤسسه مشاور مدیریتی مک‌ کینزی، چنین پیش‌بینی می‌کند که طی 17 سال آتی، امکان رشد 43 درصدی تقاضای مس در سطح جهانی وجود دارد. بر اساس گزارش‌های مؤسسه تحقیقاتی CRU، مجموع تقاضای جهانی مس در سال 2016، حدودا برابر با 22 میلیون تن بود که با توجه به پیش‌بینی مؤسسه مک‌ کینزی، این رقم می‌تواند به بیش از 31 میلیون تن افزایش پیدا کند.

نمودار 1، میزان تقاضای جهانی مس برای سال‌های 1997 تا 2016 را نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، رشد سالانه تقاضای مس طی 20 سال گذشته، برابر با 3.3 درصد بود که با توجه به حساسیت بیشتر مصرف مس در برخی صنایع و ظهور بازارهای جدید مصرف، به‌رغم کاهش مصرف این فلز صنعتی در برخی مصارف نظیر مخابرات به دلیل جایگزینی با فلزات و مواد دیگر، طی 17 سال آتی، این رقم همچنان مثبت خواهد بود ولی به 1.9 درصد کاهش می‌یابد.

مس یکی از بهترین هادی‌های حرارتی (سرما و گرما) و الکتریکی است که در دسته فلزات گران‌بها طبقه‌بندی نمی‌شود. در نتیجه، دستگاه‌های تبریدی و برقی که حاوی مس بیشتری هستند، عملکرد حرارتی و الکتریکی بهتری دارند. حدود 70 درصد از مس وارد محصولات نهایی می‌شود که عمدتا به دلیل خواص عالی الکتریکی و حرارتی این فلز است. علاوه بر این، بازدهی انرژی، عامل بسیار مهمی در کنترل تغییرات آب و هوایی زمین به‌شمار می‌رود که مس تأثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر آن دارد. کنترل بازدهی انرژی نیز به‌طور کاملا اقتصادی و در مقیاس بزرگ، قادر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در بررسی کل چرخه عمر دستگاه‌های الکتریکی، آن تجهیزاتی که حاوی یک تن مس هستند، حدود 100 تا 7 هزار و 500 تن گاز دی‌اکسید کربن کمتری نسبت به سایر تجهیزات با مس محتوی کمتر منتشر می‌کنند. همچنین، ظهور تکنولوژی‌های سبز که فلز مس المان اصلی بهبود عملکرد آن‌ها محسوب می‌شود، به کاهش تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا کمک شایانی کرد. این فلز سرخ، علاوه بر تکنولوژی‌های سبز، نه‌تنها کلید بهره‌برداری بهتر از منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر باد و نور خورشید است، بلکه نقش حساسی در خودروهای هیبریدی و برقی بازی می‌کند. در یک جمله، مس، کلید ورود به آینده سبز است.

گفتنی است، این فلز صنعتی، قابلیت بازیابی 100 درصدی دارد و امکان استفاده مجدد از قراضه و ضایعات آن فراهم است؛ به گونه‌ای که هیچ یک از خواص آن از دست نرود. بر اساس گزارش‌های انجمن بین‌المللی مس، هر ساله نزدیک به 8.5 میلیون تن مس بازیابی می‌شود. در حقیقت، بیش از یک‌سوم مس مصرفی در جهان، طی یک دهه اخیر، از منابع بازیافت تأمین شده است. در نتیجه، رشد بازارهای مصرف مس مانند صنعت حمل و نقل برقی به ویژه باتری‌دار و انرژی‌های تجدید پذیر، همانند ظهور بازارهای نوین تقاضا برای این فلز سرخ، نه‌تنها کاهش مصرف مس در صنایعی نظیر مخابرات را جبران می‌سازد، بلکه سبب افزایش بیشتر تقاضا نیز خواهد شد.

عناوین برگزیده