تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۶۴۹۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معامله 2 کیلوگرمی، بازار طلا را به جایی نمی‌رساند

می متالز - سال گذشته و در همین ایام بازار طلا در بورس کالا رونق فراوانی داشت و تمامی تولیدکنندگان طلا در آن به عرضه و معامله می‌پرداختند.
معامله 2 کیلوگرمی، بازار طلا را به جایی نمی‌رساند

به گزارش می متالز،  با نزدیک شدن به پاییز و پایان سال به‌تدریج از رونق بازار کاسته شد و به همین ترتیب تولیدکنندگان نیز عرضه خود را در بورس کم و کمتر کردند؛ به‌طوری که در سال جاری به‌ندرت عرضه هفتگی و معامله‌ای در مورد طلا رخ می‌دهد.

ایران یکی از کشورهای پرمصرف و پرمتقاضی طلا در دنیا به‌شمار می‌رود و همه روزه بازار طلا در ایران از جذابیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان این صنعت ، تولید این فلز گران‌بها در ایران با سود سرشاری همراه است و در حقیقت تولید معدنی آن بیش از سایر نقاط دنیا سود می‌دهد. چرا که بهای تمام شده تولید طلا در ایران بنا به دلایل فنی و اقتصادی نسبت به دیگر تولیدکنندگان بزرگ آن مانند کانادا، آمریکا، روسیه، استرالیا و چین، بسیار پایین است. حتی با وجود آنکه تا سال‌های گذشته در رسانه‌ها و محافل معدنی و صنعتی عنوان می‌شد که ایران از نظر ذخایر طلا، کشوری چندان غنی نیست، اما تحقیقات و اکتشافات جدید حاکی از آن است که در بسیاری از نقاط ایران مناطق امیدبخش و ذخایر طلای فراوانی وجود دارد که هر یک می‌توانند یک تولیدکننده باشند.

با وجود تمام مزایای تولید طلا، تولیدکنندگان این فلز گران‌بها در شرایط چندان مناسبی قرار ندارند و بسیاری از آن‌ها دیگر شمش طلای خود را در بورس کالا عرضه نمی‌کنند. این در شرایطی است که در بازارهای موازی و خارج از بورس کالا معاملات طلا رونق فراوانی دارد و بنابراین در خصوص عرضه نشدن طلا در بورس کالا باید از سوی مسئولان امر چاره‌ای اندیشیده شود.

البته ناگفته نماند که تولیدکنندگان اصلی شمش طلا همچون معدن زرشوران و شرکت زر معدن اختران در وضعیت چندان مناسبی قرار ندارند. این موضوع در مورد معدن طلای زرشوران بیشتر صادق است؛ چرا که این شرکت دو تحول و بحران مهم را پشت سر گذاشت. نخست آنکه پیمانکار این معدن به‌دلیل اهمال‌کاری و سوء برداشت ماده معدنی و نیز عدم پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد کارگران از معدن اخراج شد تا تولیدات این معدن از روزی 3 کیلوگرم شمش طلا به روزی 1 تا 1.2 کیلوگرم برسد. دوم اینکه طی هفته گذشته مدیرعامل معدن طلای زرشوران تغییر کرد تا این تغییر تنها پس از یک سال و چند ماه رخ دهد. بنابراین عرضه معدن طلای زرشوران در بورس کالا با مشکل مواجه شده است. اما دیگر تولیدکننده بزرگ یعنی معدن طلای موته همچنان در بورس کالا حضور دارد و به عرضه شمش طلای خود با خلوص 999 می‌پردازد.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 25 تا 30 شهریور 1396، معدن طلای موته 2 کیلوگرم شمش طلای خود را در بورس کالا عرضه کرد که با تقاضای 3 کیلوگرمی مواجه شد و در نهایت نیز هر 2 کیلوگرم شمش خود را به فروش رساند.

عناوین برگزیده