تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۶۴۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیکاری ۴هزار نفر حاصل ادغام فولادسازان هندی و آلمانی

می متالز - تیسن کروپ آلمانی و تاتااستیل هندی با یکدیگر ادغام می‌شوند تا به دومین تولیدکننده بزرگ فولاد در اروپا تبدیل شوند، این اتفاق اما به بروز نارضایتی‌هایی در میان آلمانی‌های شاغل در تیسن‌کروپ انجامیده است. حدود ۴ هزار نفر از این افراد کار خود را در نتیجه این ادغام از دست می‌دهند.
بیکاری ۴هزار نفر حاصل ادغام فولادسازان هندی و آلمانی

به گزارش می متالز، قرار است «تیسن‌کروپ» شرکت چندملیتی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان با تاتااستیل، شرکت فولاد هندی ادغام شود.
تیسن‌کروپ ۱۸ سال پیش و در نتیجه ادغام دو شرکت آلمانی «کروپ» و «تیسن» تشکیل شد. اکنون دفتر مرکزی آن در دویسبورگ آلمان قرار دارد و تولیدکننده فولاد، فولاد ضد زنگ و سازه‌های دریایی است و در زمینه تولید آسانسور و پله برقی هم فعالیت‌های چشمگیری دارد.
حدود ۵۰ سال پیش و در دهه ۱۹۷۰ میلادی(۱۳۴۹ خورشیدی)، دولت وقت ایران نیز با تزریق ۴۰۰ میلیون دلار سهمی ۲۴/۹ درصدی را از شرکت کروپ خرید که این سهم با افزایش فشارهای سیاسی از سوی امریکا در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش به کمتر از ۵ درصد کاهش یافت و اکنون شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران که در مالکیت دولت ایران است، ۴/۵ درصد از سهام تیسن کروپ را در اختیار دارد.
تاتا استیل نیز شرکت فولاد هندی است که پیشینه فعالیت آن به بیش از یک قرن می‌رسد و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تاتا به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در بمبئی، مهاراشترا قرار دارد، در ۲۶ کشور جهان فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن در بازارهای فولاد استرالیا، چین، هند، هلند، سنگاپور، تایلند و انگلستان است. این دو شرکت قرار است با یکدیگر ادغام شوند و هدف از این ادغام کاهش هزینه‌ها و مقابله با مازاد ظرفیت فولادسازی اروپا مطرح شده است، اما پیامدهای آن به بروز نارضایتی در آلمان انجامیده است.


اعتراض کارگران آلمانی به ادغام

به گزارش می متالز به نقل از رویترز هزاران آلمانی در اعتراض به ادغام تیسن‌کروپ و تاتااستیل به خیابان ریختند تا به طرحی اعتراض کنند که به از بین رفتن ۴ هزار فرصت شغلی می‌انجامد، در حالی که فعالان بازار معتقدند این اتفاق می‌تواند بر تجارت بازار فولاد اثرگذار باشد و توازن را به بازار مقاطع تخت اروپا برگرداند.
در همین راستا مدیریت ارشد تیسن‌کروپ نیز یادداشت تفاهمی با تاتااستیل امضا کرده که به همکاری مشترک دو شرکت با سهم ۵۰-۵۰ می‌انجامد و اگر این یادداشت تفاهم تایید شود، از ادغام این دو، شرکتی تشکیل می‌شود که پس از آرسلورمتال بزرگ‌ترین فولادساز اروپا خواهد شد و جمع فروش آن به حدود ۱۵ میلیارد یورو می‌رسد. ولی هزاران کارگری که در بوخوم (قلب صنعتی آلمان) و در اعتراض به این توافق به خیابان ریختند، از بیکاری ۴ هزار نفر می‌گویند که این حجم برابر با ۸ درصد از مجموع نیروی کار این کشور است. مخالفت نیروی کار تیسن‌کروپ می‌تواند به معنای صرف زمان بیشتر مدیران مجموعه برای مذاکرات باشد که نتیجه آن تاخیر در دریافت تایید از سوی هیات نظارت و به عقب افتادن برنامه زمانی است که برای اوایل سال آینده میلادی (پایان امسال خورشیدی) ترتیب داده شده است.
این در حالی است که تیسن‌کورپ در زمینه دیگر فعالیت‌های خود از جمله ساخت قطعات خودرو، سازه‌های دریایی و آسانسور با تقاضا برای ادغام روبه‌رو بوده است.


این ادغام موفق خواهد بود

در کشاکش بین کارگران آلمانی و تیسن‌کروپ باید دید این توافق تا چه سطحی می‌تواند پیش رود. کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر بین‌المللی سنگ آهن و چرخه فولاد در این باره توضیح می‌دهد: این نخستین بار نیست که تاتااستیل هندی با شرکت دیگری ادغام می‌شود. این شرکت ۱۰ سال پیش نیز کارخانه فولاد ورشکسته «کُرِس» انگلیس را خرید، زمانی که تاتا از قصد خود برای این کار خبر داد همه تعجب کردند، چون ارزش کارخانه ورشکسته کُرِس انگلیس برابر با کل دارایی‌های متفرقه (غیر از کارخانه‌های فولاد) تاتا در آن زمان بود. ۷ تا ۸ ماه پس از این خرید نیز بحران اقتصاد جهانی سال ۲۰۰۸میلادی(۱۳۸۷ خورشیدی) اتفاق افتاد و همه را به این قضاوت رساند که خرید تاتا اشتباه بود. در نهایت به هر زحمتی بود تاتا کُرِس را تا ۲۰۱۲ میلادی ( ۱۳۹۱ خورشیدی)پابرجا نگه داشت و تبدیل به تاتای انگلیس کرد و آن قدر قدرت گرفت که توانست در جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا به طور غیر مستقیم موثر واقع شود. وی ادامه داد: این رویه بلندپروازانه تاتا ادامه پیدا کرد و به تازگی به ادغام با تیسن‌کروپ آلمان انجامید. نام شرکت جدید نیز «تیسن‌کروپ‌تاتااستیل» خواهد بود و این دو شرکت سهمی برابر از این ادغام خواهند داشت که در نتیجه آن هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
 در واقع با این ادغام هزینه‌های مربوط به بازاریابی، دفاتر مستقر در کشورهای مختلف و نیروی انسانی مشترک کم می‌شود و در نهایت تیسن‌کروپ‌تاتااستیل این امکان را پیدا می‌کند تا در رقابت با آرسلورمیتال از فولادسازهای بزرگ جهان توانمندتر عمل کند، محصول متنوع‌تری عرضه کند و سهم بیشتری در بازار به‌دست آورد. ریزش نیرو هم در این بین امری طبیعی و لازمه بقای سازمان است. جعفری‌طهرانی درباره تاثیر تظاهرات بر نتیجه‌بخشی این تصمیم تاتا و تیسن گفت: تاتا وقتی کورِس انگلیس را خرید بسیاری از کارکنان آن را تعدیل کرد، ولی در نهایت پروژه را پیش برد. تعدیل نیرو هر چند حرکت درستی به نظر نمی‌آید، اما لازمه بقای مجموعه است. به نظر من این اعتراضات به نتیجه نمی‌رسد آن هم با حمایت قدرتمندی که تاتا در اروپا از آن برخوردار است. این تحلیلگر در پاسخ به این پرسش که در جریان این ادغام تاتا بهره‌مندتر است یا تیسن کروپ، پاسخ داد: به نظر من این ادغام بیشتر به سود تیسن تمام خواهد شد، چون تاتا اکنون قدرت زیادی در هندوستان دارد و پروژه‌های زیادی هم در زمینه افزایش تولید فولاد در دست دارد و همچنین با توجه به چشم‌اندازی که هندوستان برای تبدیل شدن به دومین فولادساز بزرگ جهان تا سال‌های ۲۰۲۵ - ۲۰۳۱ میلادی
(۱۴۰۴ تا ۱۴۱۰ خورشیدی) پیش رو دارد، تاتا هم جایگاه قدرتمندی خواهد داشت، البته تیسن‌کروپ نیز شرکت معتبری است، اما استراتژی بلندپروازانه‌ای برای رشد بیشتر نداشته، بنابراین، ادغام به رشد تیسن‌کروپ و بقای آن کمک خواهد کرد. تیسن کروپ خود از ادغام دو شرکت تیسن و کروپ در ۱۹۹۹ میلادی(۱۳۷۸ خورشیدی) ایجاد شد و حالا بعد از ۱۸ سال از ادغام نیاز دارد به مجموعه قوی‌تری تکیه کند. این اتفاقی است که درباره آرسلورمیتال هم افتاد؛ میتال هندوستان با آرسلور فرانسه ادغام شد که به سود آرسلور تمام شد، چون اگر این ادغام اتفاق نمی‌افتد میتال آن قدر قدرت داشت که حذف نشود اما وضعیت برای آرسلور در بحران چند سال پیش اروپا بابت بدهی‌های یونان بغرنج‌تر می‌شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده