تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۶۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری امن همیشگی است یا یک قمار است؟

می متالز - جیمی دیمون رییس جی پی مورگان که یک شرکت خدمات مالی و بانکداری در امریکاست طی کنفرانس اخیر خود در نیویورک کاملا صریح و آشکار در مورد بیت کوین سخنرانی کرد و گفت این ارز دیجیتالی فقط برای فروشندگان مواد مخدر مناسب بوده و درنهایت نابود خواهد شد و کارایی آن دائمی نخواهد بود.
آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری امن همیشگی است یا یک قمار است؟

به گزارش می متالز، وی همچنین اظهار کرد شما نمی توانید در جاییکه پولی در ناکجاآباد بوجود می آید و این تصور وجود دارد که افرادیکه آن را خریداری می کنند بسیار باهوش هستند، کسب و کار کنید. چند روز پس از این سخنرانی و همچنین در راستای سرکوب بیت کوین توسط چین، قیمت این ارز دیجیتالی افت کرد. درکل ماه اخیر ماه پر افت و خیزی بود و این روند حتی در مورد ارزی که کمتر از یک دهه از عمر آن می گذرد نیز صادق بود. از آغاز امسال تابحال قیمت بیت کوین از هزار دلار به حدود 5 هزار دلار رسید.

روند قیمت بیت کوین و بحث و نظرهایی که در مورد آن وجود دارد نشان دهنده مورد توجه قرار گرفتن این ارز است و خریداران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و یا ریسک کردن روی آن پیدا کرده اند. اما با توجه به هشدارهای اخیر آیا هنوز هم روند افزایشی این ارز دلیل کافی برای خرید آن است؟

بیت کوین که پس از سقوط مالی سال 2009 بوجود آمد یک ارز دیجیتالی است که توسط هیچ بانک یا مقام نظارتی پشتیبانی نمی شود. این سکه ها حقیقی و قابل لمس نیستند بلکه توسط کامپیوتر ساخته و در کیف پول دیجیتالی ذخیره می شوند و می توان آنها را مبادله کرده و در معاملات مود استفاده قرار داد. تعداد محدودی سکه بیت کوین قابل عرضه وجود دارد (21 میلیون) که 15 میلیون آن در چرخه معاملات قرار دارد. قیمت این ارز از زمان تولید تابحال به شدت نوسان داشته است. هفت سال پیش می شد با 10 هزار بیت کوین دو عدد پیتزا خریداری کرد. اوج قیمت این ارز در اوایل سپتامبر امسال رخ داد و ارزش آن به 5 هزار دلار رسید. از آنجاکه می توان از این ارز به صورت کاملا ناشناس در معاملات برون مرزی استفاده کرد، آن را به سوداگران مواد مخدر و پولشویی نسبت داده اند. دستگاههای ای تی ام نیز برای تبدیل بیت کوین به پول نقد وجود دارد که این ارز را برای انواع معاملات قابل قبول کرده است.

توجه بیشتر به بیت کوین علاقه مردم را برای سرمایه گذاری در این ارز و سایر ارزهای دیجیتالی بیشتر کرد و از ابتدای امسال این افزایش علاقه نمود بیشتری پیدا کرد. هرچند نوسان شدید قیمت بیت کوین ممکن است توجه برخی را به سرمایه گذاری در آن جلب کند اما از طرف دیگر این شدت نوسان احتیاط برخی دیگر را نیز بیشتر کرده است. در اواسط ژانویه امسال قیمت بیت کوین 800 دلار بود و در ماه ژوئن به 3 هزار دلار رسید، یک ماه بعد از آن کمتر از 2 هزار دلار شد و پس از آن در اوایل سپتامبر به 5 هزار دلار نزدیک شد. دو هفته پیش قیمت این ارز 3200 دلار شد. بنابراین مشاهده می شود سرمایه گذاری در بیت کوین می تواند ضرر و زیان بالایی داشته باشد و سرمایه گذاران می بایست احتیاط بیشتری به خرج بدهند.

کارشناسان پرداختهای الکترونیکی معتقدند افراد روی بیت کوین سرمایه گذاری نمی کنند بلکه قمار می کنند. وی به افراد توصیه می کند به همان اندازه اییکه می خواهند دارایی خود را از دست بدهند روی بیت کوین سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری سبکتر خطر ریسک دارایی شما را کمتر می کند و در صورت شکست، شما مبلغ کمی برای بدست آوردن این تجربه صرف کرده اید. از آنجاکه سرمایه گذاری در بیت کوین برخلاف سرمایه گذاری معمول در بازار سهام تحت حمایت هیچ سازمان یا موسسه ای نیست علاقه مندان به سرمایه گذاری در این زمینه می بایست تحقیقات مفصلی در مورد آن انجام داده و با افرادیکه تجربه این کار را دارند مشورت نمایند. اگر شما قصد خرید بیت کوین دارید می بایست اطلاعات کافی در مورد چگونگی خرید و فروش و نگهداری آن داشته باشید در غیر این صورت ممکن است دارایی خود را از دست بدهید.

نگرانی ها در مورد امنیت بیت کوین همچنان روی این ارز سایه انداخته، سال گذشته تقریبا 120 هزار بیت کوین به ارزش حدود 78 میلیون دلار (58 میلیون پوند) از بزرگترین سایت تجاری بیت فینکس مستقر در هنگ کنگ به سرقت رفت و باعث افت 20 درصدی ارزش این ارز در آن زمان شد. گفته می شود خود ارز از لحاظ امنیتی مشکلی ندارد و اغلب مشکل در کسب و کار و کیف پولی است که بیت کوین در آن ذخیره می شود. متاسفانه امنیت فن آوری آی تی مربوط به دنیای واقعی و در راستای صنایعی است که این فن آوری را بکار می برند نه بیت کوین. آقای دیمون رییس جی پی مورگان که بیت کوین را پولی مناسب برای فروشندگان مواد مخدر و خلافکاران می داند رشد قیمت آن را به رشد حبابی قیمت پیازهای گل لاله که به دلیل محبوبیت بیش از اندازه این گل در سال 1630 به اوج خود رسید تشبیه می کند. قیمت این گل به دلیل تقاضای زیاد به سرعت بالا رفت و مردم حتی خانه های خود را برای سرمایه گذاری در این بازار فروختند اما سرانجام این بازار در فوریه 1637 سقوط کرد و سرمایه گذاران را با جیب های خالی باقی گذاشت.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده