تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۶۵۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پس از یک‌سال، بدهی‌ها گریبان پاراناپانما را رها خواهند کرد

می متالز - شرکت پاراناپانمای برزیلی، پس از یک سال مذاکره با بستانکاران، به لطف شرکت معدنی گلنکور نهایتا موفق به کاهش بدهی‌ها، ترزیق سرمایه‌گذاری و خرید کنسانتره مس در نیمه دوم سال جاری شد.
پس از یک‌سال، بدهی‌ها گریبان پاراناپانما را رها خواهند کرد

به گزارش می متالز، این شرکت از ابتدای سال گذشته تا پایان فصل دوم سال جاری، بیش از 150 میلیون دلار زیان بالا آورده بود، توانست 28 درصد از میزان بدهی‌ها بکاهد و زمان بازپرداخت 98 درصد از بدهی‌های تقلیل یافته را تمدید کند. این شرکت قادر به تولید سالانه 280 هزار تن کاتد مس است.

شرکت پاراناپانِما، تنها تولیدکننده کاتد مس از کنسانتره در برزیل است. محصولات این شرکت شامل کاتد، تیر، مفتول و سیم، لمینت، میله، لوله و اتصالات مسی و آلیاژی می‌شود. این شرکت دارای 3 واحد صنعتی است؛ یکی، تولید کاتد مس از کنسانتره (مجتمع صنعتی کاماچاری) و 2 واحد صنعتی محصولات مسی و آلیاژی (مجتمع دیاس داویلا) که یکی در ایالت سائوپائولو و دیگری در ایالت اسپیریترو سانتو واقع شده‌اند. همچنین پاراناپانما، یک مرکز پخش محصولات مسی را نیز در دست دارد. مجموع تولید مس و محصولات مسی این شرکت در سال 2016، بیش از 400 هزار تن بود که کاتد مس، حدود 226 هزار تن آن را تشکیل می‌داد. ظرفیت واقعی تولید کاتد مس این شرکت، سالانه برابر با 280 هزار تن است.

این شرکت که به دلیل مشکلات مالی، با زیان مواجه بود، نزدیک به یک سال است که برای کاهش بدهی‌ها با بستانکاران وارد مذاکره شده است. نمودار 1، سود و زیان خالص شرکت پاراناپانمای برزیلی را از فصل نخست سال 2016 تا فصل دوم سال 2017 نشان می‌دهد. با توجه به نمودار زیان‌دهی این شرکت از 3 ماهه دوم سال 2016 آغاز شد و بیشترین رقم زیان این شرکت در این دوره بود. از آن پس، با تمهیدات مدیریتی، با وجود زیان‌دهی، رقم آن به کمتر از 20 میلیون دلار در هر فصل کاهش یافت. حتی سال 2017، با وجود رشد قیمت مس، سال خوبی برای این شرکت نبود و با رشد زیان خالص همراه شد. به‌طور کلی از ابتدای سال 2016 تا فصل دوم سال جاری، پاراناپانما، بالغ بر 150 میلیون دلار زیان داده است.

به گزارش متال بولتن، بالاخره پس از یک سال تلاش، شرکت پاراناپانمای برزیلی موفق شد تا رضایت بستانکاران را برای کاهش میزان بدهی‌های شرکت جلب کند. در این حین، سرمایه‌ای نیز به شرکت تزریق شد و سازمان‌دهی پاراناپانما با ورود شرکت معدنی گلنکور به عنوان شریک استراتژیک، تغییر کرد. طی مذاکرات ، حدود 28 درصد از بدهی‌های این شرکت کاهش یافت و همچنین زمان بازپرداخت 94 درصد از این بدهی‌های کاهش یافته، تمدید شد. همان‌طور که بیان شد، نزدیک به حدود 712 میلیون رئال برزیل (معادل 226.4 میلیون دلار) نیز به وسیله صدور سهام جدید و تبدیل بخشی از اوراق قرضه به پاراناپانما تزریق شد.

با خاتمه جلسات متعدد کاهش هزینه‌ها و مذاکرات یک ساله، به نقل از مدیرعامل این شرکت برزیلی، پاراناپانما اکنون می‌تواند بر اجرای برنامه جدید تجاری و پیاده‌سازی استراتژی رشد خود تمرکز کند. با این وجود که پاراناپانما، بدهی‌های خود را کاهش داد، باز هم به دلیل مشکلات مالی و محدودیت وجوه نقد، به راحتی قادر به تأمین کنسانتره مس نیست. در این راستا، شرکت چندملیتی گلنکور، طی اقدامی ارزشمند، سرمایه‌گذاری خود در شرکت زیان‌ده پاراناپانمای برزیل را آغاز کرد.

طی این سرمایه‌گذاری 21 میلیون دلاری، بخشی از سهام شرکت پاراناپانما به شرکت گلنکور منتقل می‌شود. علاوه بر این، قراردادی نیز فی‌مابین 2 شرکت گلنکور و پاراناپانما به امضا رسید که به شرکت پاراناپانما این امکان را می‌دهد تا در نیمه دوم سال میلادی جاری، کنسانتره مس مورد نیاز خود را بدون پرداخت هزینه‌ای از شرکت گلنکور خریداری کند؛ البته با این شرط که به محض فروش مس تصفیه شده تولیدی توسط شرکت برزیلی، کل هزینه خرید خود را به شرکت انگلیسی- سوئیسی پرداخت کند.

تلاش مجدانه شرکت پاراناپانما برای تمرکز بر فروش کاتد بیشتر، به این دلیل است که کاتد مس این شرکت، سودآورترین محصول تولیدی است. شرکت گلنکور نیز، به‌رغم وجود مشتری‌های دست به نقدتر، ترجیح داد تا علاوه بر سرمایه‌گذاری 21 میلیون دلاری، با ایجاد شرایط خرید مناسب و آسان برای پاراناپانما، در بازیابی وضعیت قدرتمند این مجموعه بزرگ تولید مس و محصولات مسی، شریک باشد.

عناوین برگزیده