تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۶۵۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تایوان و هند اصلی‌ترین بازارهای هدف ورق‌های آلومینیومی بودند

می متالز - محصولات تخت آلومینیومی در سال گذشته بیشترین سهم از صادرات نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی ایران را به‌خود اختصاص دادند.در این میان، بیشترین حجم صادرات این محصولات به مقاصد کشورهای هند و تایوان انجام شد که عمدتا شامل ورق‌های ساده آلومینیومی بود.
تایوان و هند اصلی‌ترین بازارهای هدف ورق‌های آلومینیومی بودند

به گزارش می متالز، پس از ورق‌های آلومینیومی، فویل‌های آلومینیومی اصلی‌ترین نیمه‌ساخته‌های صادراتی بودند که افغانستان اصلی‌ترین بازار هدف صادرات این محصولات در سال گذشته بود.

در سال‌های گذشته، بخش اعظمی از صادرات نیمه‌ساخته‌‌های آلومینیومی کشور را ورق‌های آلومینیومی تشکیل دادند. تنها در سال گذشته، حجم صادرات این محصولات، سهمی بالغ بر 74 درصد از کل نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی را در اختیار داشت. بنا به آمار منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش کل صادرات ورق‌های آلومینیومی ایران در سال گذشته به حدود 27.3 میلیون دلار رسید. پس از ورق‌های آلومینیومی، دیگر محصول نیمه‌ساخته اصلی صادراتی آلومینیومی ایران در سال گذشته، فویل بود. مجموع صادرات محصولات تخت آلومینیومی ایران در سال گذشته، بالغ بر 18.1 هزار تن به ارزش بیش از 37 میلیون دلار بود.

بازارهای صادراتی محصولات تخت آلومینیومی ایران در سال گذشته، نه‌تنها کشورهای همسایه و منطقه را شامل می‌شد، بلکه به کشورهای آسیای جنوب شرقی، مثل کره جنوبی و ژاپن، و حتی اروپا را نیز صادر شد. نمودار 1، سهم کشورهای مختلف از بازار صادراتی محصولات تخت آلومینیومی ایران را در سال گذشته نشان می‌دهد.

از بین کشورهای مختلف مقصد محصولات تخت آلومینیومی ایران، تایوان و هند به ترتیب با واردات 5.5 و 7.5 هزار تن از این محصولات، بزرگترین واردکنندگان محصولات تخت آلومینیومی ایران بودند. گرچه این 2 کشور، به‌واسطه حجم واردات بالایی که از محصولات تخت ایران داشتند، بیشترین سهم از ارزش کل صادرات محصولات تخت ایران را تشکیل دادند، ولی باید اذعان کرد که بنا به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از کمترین ارزش واحد برخوردار بودند. مقدار ارزش واحد محصولات تخت آلومینیومی صادراتی به تایوان و هند، هر کدام به‌طور متوسط در حدود 1.5 هزار دلار بر هر تن برآورد شد. این محصولات عمدتا شامل ورق‌های آلومینیومی خالص بودند.

از نظر ارزش واحد هر تن محصول تخت صادراتی، محصولات صادر شده به افغانستان در سال گذشته، بیشترین مقدار متوسط را به‌خود اختصاص دادند. این محصولات با متوسط ارزش واحد 4.8 هزار دلار بر هر تن، دارای بیشترین مقدار قیمت واحد بودند. در سال گذشته ایران در حدود 1.05 هزار تن از انواع محصولات تخت آلومینیومی به این کشور صادر کرد که بالغ بر 1.01 هزار تن آن را (معادل 97 درصد) انواع فویل‌های آلومینیومی تشکیل می‌داد. لازم به اشاره است که معدود محصولات تخت صادراتی به این کشور با کد تعرفه‌ای غیر از فویل، نیز خود شامل ورق‌های کامپوزیتی آلومینیومی بود که عموما قیمت واحد بیشتری نسبت به ورق‌های ساده آلومینیومی دارند.

گفتنی است که از بین فویل‌های صادراتی به افغانستان در سال گذشته، بیشتر محصولات فویل آلومینومی را محصولات ضخیم تشکیل دادند؛ به این صورت که عمدتا دارای ضخامت‌هایی بیش از 7 میکرون و حتی بعضا کمتر از 2 میلی‌متر بودند. با توجه به ضخامت این محصولات می‌توان گفت که عمده مصارف فویل‌های آلومینیومی صادراتی ایران در افغانستان به تولید انواع ظروف یکبار مصرف اختصاص می‌یابد. چنین واحدهایی با کمترین مقدار سرمایه‌گذاری قابلیت تولید انواع ظروف یکبار مصرف آلومینیومی با تناژ بالا را دارا هستند؛ محصولی که حجم بازار مصرف گسترده‌ای در این کشور دارد.

عناوین برگزیده