تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۳۶
بازدید: ۴۵۳
کد خبر: ۶۵۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ادامه روند افزایشی قیمت سرب

می متالز - روند رو به رشد قیمت سرب در هفته گذشته همراه با کاهش موجودی انبارها نیز ادامه یافت و همین امر زمینه افزایش قیمت را برای هفته جاری نیز فراهم می‌کند.
ادامه روند افزایشی قیمت سرب

به گزارش می متالز، با اعلام میزان صادرات سرب چین مشخص شد، صادرات این کشور در ماه آگوست حدود 50 درصد کاهش داشته که علت آن افزایش تقاضا و کاهش تولید این کشور به‌ دلیل مقررات سخت‌گیرانه زیست محیطی است.

در نمودار 1 روند قیمتی فلز سرب طی یک ماه گذشته از 29 آگوست تا 29 سپتامبر و میزان موجودی سرب انبارهای بورس فلزات لندن آورده شده است. همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در 6 سپتامبر افزایش یافت و به 164 هزار تن رسید. پس از 6 سپتامبر میزان موجودی انبارها روند نزولی ولی کند را طی کرد تا در ابتدای هفته گذشته در 25 سپتامبر به 160 هزار و 925 تن برسد. در طول روزهای 25 تا 27 سپتامبر روند نزولی موجودی سرعت بیشتری یافت و با 2.1 درصد کاهش به 257 هزار و 500 تن در 27 سپتامبر رسید. در روز 28 سپتامبر با کاهش تقاضا دوباره موجودی سرب کمی رشد یافت، اما در نهایت در روز پایانی هفته در معاملات بورس موجودی انبارها با حدود 2 درصد کاهش نسبت به ابتدای هفته به 157 هزار و 55 تن رسید.

روند قیمتی سرب طی هفته گذشته نیز در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود. در روزهای ابتدایی هفته با وجود کاهش موجودی انبارها که فضا را برای رشد قیمت این فلز مهیا کرده بود، قیمت سرب پس از یک دوره 13 روزه صعودی، روند کاهشی را پیش گرفت. قیمت این فلز در شروع هفته برابر با 2 هزار و 513 دلار به‌ازای هر تن بود که با 9.5 درصد کاهش نسبت به ابتدای هفته به 2 هزار و 467 هزار دلار به‌ازای هر تن در 27 سپتامبر رسید. اما دوباره در 2 روز پایانی هفته روند رو به رشدی را طی کرد و تا 2 هزار و 519 دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت.

شاخص ارزش دلار آمریکا در 25 سپتامبر 92.648 واحد بود و تا روز 27 سپتامبر روند صعودی طی کرد و به 93.361 واحد رسید که همین امر نیز یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت کامودیتی‌ها از جمله سرب بود. اما این شاخص در روز 28 و 29 سپتامبر با کاهش روبه‌رو شد و به 93.076 واحد رسید. کاهش ارزش دلار در روز 28 سپتامبر اثر خود را با افزایش قیمت کامودیتی‌ها در 29 سپتامبر گذاشت.

صادرات سرب چین در ماه آگوست برابر 140 تن اعلام شد که نسبت به ماه قبل حدود 50 درصد کاهش داشت. دولت چین با هدف افزایش صادرات سرب، 10 درصد عوارض صادراتی سرب را حذف کرد. اما با توجه به تقاضای بالای سرب در چین و ادامه روند کاهش تولید ناشی از تشدید مقررات زیست‌محیطی در این کشور، بعید به‌نظر می‌رسد که صادرات سرب این کشور افزایش پیدا کند. این امر در کنار کاهش بیش از 2 درصدی موجودی انبارهای بورس لندن از سرب در هفته گذشته، زمینه‌ساز افزایش قیمت در هفته‌های آتی خواهد بود.

عناوین برگزیده