تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۶۵۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با کاهش ذخایر 2 بورس لندن و شانگهای، پاییز مس، بهار شد

می متالز - قیمت مس طی هفته‌ای که گذشت، رشد 1.2 درصدی داشت که به لطف افزایش تقاضا و کاهش 11 هزار و 800 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن بود.
با کاهش ذخایر 2 بورس لندن و شانگهای، پاییز مس، بهار شد

به گزارش می متالز، همگام با این بورس، ذخایر انبارهای بورس شانگهای نیز رو به کاهش بود که باعث جلب توجه فعالان بازار شد. بر اساس تحلیل‌های ارایه شده، روند عرضه و تقاضا به‌گونه‌ای است که احتمالا بازار شاهد رشد اندک قیمت طی هفته آتی باشد.

روز دوشنبه، همراه با کاهش ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت این فلز صنعتی با 0.2 درصد افزایش همراه بود. این افزایش در حالی رخ داد که بازار شاهد تقویت شاخص ارزش دلار در این روز بود. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به تعطیلات روز ملی چین، ذخایر مس با سرعت بیشتری در حال کاهش است. علاوه بر این، به علت محدودیت‌های اعمال شده بر تولید و قوانین زیست‌محیطی در این کشور، تقاضای پایین دستی برای مس تصفیه شده نیز در حال افزایش است. شاخص ارزش دلار در روز دوشنبه، با 0.51 درصد افزایش به 92.44 واحد رسید.

همچنین ذخایر مس در بورس آتی شانگهای نیز با کاهش همراه بود؛ به‌طوری که در هفته منتهی به 22 سپتامبر، به میزان 15.3 درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش یافت و به 141 هزار و 318 تن رسید. این پنجمین هفته پیاپی بود که ذخایر در این انبارها کاهش می‌یافت. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز دوشنبه، کاهش 3 هزار و 800 تنی را پشت سر گذاشت که از عوامل مثبت رشد قیمت مس بود. پس از کاهش مذکور، سطح ذخایر مس در انبارهای این بورس به 305 هزار و 250 تن رسید.

تداوم روند نزولی ذخایر مس در انبارهای بورس لندن سبب شد تا قیمت این فلز سرخ باز هم تقویت شود و در روز سه‌شنبه، افزایش 0.1 درصدی داشته باشد. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که شاخص ارزش دلار در روز سه‌شنبه نیز بهبود یافت. بررسی بازار مس در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که قیمت در طول روز روندی نزولی داشت؛ تقویت شاخص ارزش دلار و هم‌چنین افت نسبی قیمت نفت خام از مهم‌ترین دلایلی بود که به عقب‌نشینی قیمت در این روز منجر شد. البته در نهایت بازار مس با رشد مواجه شد و قیمت این فلز صنعتی، افزایش اندکی را رقم زد. شاخص ارزش دلار در این روز با 0.37 درصد افزایش به 92.78 واحد دست یافت.

طی هفته‌های گذشته، قیمت مس رشد بیش از اندازه‌ای را تجربه کرد و به همین دلیل، برخی از سوداگران بازار با رویکردی منفعت‌طلبانه به موقعیت‌های فروش روی آوردند (که افت قیمت‌ها را در پی داشت)؛ البته این روند اکنون متوقف شده است (بازار در روزهای گذشته با افزایش قیمت مواجه شد). آقای ویلیام آدامز تحلیلگر ارشد مؤسسه متال بولتن بر این باور است که شرایط عرضه و تقاضای مس خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه شاهد افت ناچیزی بود و با 100 تن کاهش به 305 هزار و 150 تن رسید.

پس از این که در روز دوشنبه، وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد که اظهارات و اقدامات اخیر رییس جمهور ایالات متحده، اعلامیه جنگ تلقی می‌شود و پیونگ‌یانگ حق دارد برخی اقدامات متقابل از جمله شلیک به هواپیماهای امریکایی را در دستور کار قرار دهد، تنش‌های ژئوپلیتیک در شرق آسیا شدت بیشتری گرفت. سخنان خانم ژانت یلن، رییس فدرال رزرو آمریکا نیز که در نشست سالانه انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار، سخنرانی خواهد کرد نیز بر روند شاخص ارزش دلار طی روزهای آتی بی‌تأثیر نخواهد بود.

علی‌رغم تداوم افزایش شاخص ارزش دلار در روز چهارشنبه، قیمت مس و آلومینیوم با رشد همراه شدند. قیمت فلز سرخ در این روز، تنها با 3 دلار بر تن افزایش همراه بود که کاهش 3 هزار و 200 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن یکی از مهم‌ترین علل آن بود. میزان حواله‌های باطل شده انبارهای این بورس در این روز، برابر با 13 هزار و 350 تن گزارش شد. با توجه به این مطلب که میزان حواله‌های ابطال شده انبارهای بورس فلزات لندن رو به افزایش است و باعث کاهش ذخایر این بورس خواهد شد؛ چشم فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مس، به ذخایر بورس شانگهای تا پایان هفته دوخته شده است؛ چرا که آمارها حاکی از کاهش قابل ملاحظه موجودی مس آن است.

شاخص ارزش دلار در روز چهارشنبه، رشد 0.42 درصدی را تجربه کرد و ارزش 93.17 واحدی را به ثبت رساند. مرکز آمار چین نیز، در این روز، خبر از رشد 9.8 درصدی واردات مس تصفیه شده به چین در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه از سال گذشته داد. افزایش واردات مس چین که نسبت به ماه آگوست نیز رشد 10.1 درصدی را نشان داد، خبر از رشد تقاضای مس وارداتی این کشور و طبعا کسری عرضه و رشد قیمت می‌دهد. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز در بازار روز چهارشنبه، با 0.82 درصد کاهش، با قیمتی برابر با 58.05 دلار معامله شد که نتوانست از رشد قیمت مس جلوگیری کند.

طی معاملات روز پنج‌شنبه، قیمت مس از سطح 6 هزار و 500 دلار بر تن نیز پا فراتر گذاشت، اما در پایان روز، افت 0.3 درصدی را در بازار بورس فلزات لندن به ثبت رساند. این در حالی بود که در این روز، شاخص ارزش دلار نیز با افت 0.26 درصدی، به 92.93 واحد رسید. نه‌ تنها افت ارزش دلار، بلکه کاهش 3 هزار و 525 تنی موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز، نتوانستند از افت قیمت به سطح 6 هزار و 400 دلار جلوگیری کنند. ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن، بالاخره در روز پنج‌شنبه، از مرز 300 هزار تن پایین آمد.

در آخرین روز کاری هفته گذشته، به لطف تضعیف بیشتر ارزش دلار تا 92.88 واحد و کاهش یک هزار و 175 تنی ذخایر بورس، قیمت مس با افزایش 80 دلاری  همراه شد. نمودار 1، نوسانات قیمت نقدی و موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن را برای یک ماه اخیر نشان می‌دهد. با توجه به این نمودار، به‌طور کلی طی هفته گذشته، قیمت مس با رشد 1.2 درصدی همراه شد که افت 11 هزار و 800 تنی موجودی انبارهای بورس لندن، از اصلی‌ترین علل آن بود.

رفتار بازار طی 2 هفته گذشته، حاکی از تثبیت قیمت در سطح 6 هزار و 400 دلار بر تن است که با توجه به تحلیل برخی از مؤسسات مبنی بر کسری عرضه و رشد تقاضا و همچنین آمار واردات مس چین در آخرین ماه فصل تابستان که نسبت به ماه آگوست و دوره مشابه سال گذشته، افزایش نسبتا 10 درصدی داشت، احتمالا قیمت با سرعت اندکی طی هفته منتهی به 6 اکتبر به رشد خود ادامه دهد.

عناوین برگزیده