تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۶۵۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت هر تن آلومینیوم به‌سمت ابقای 2.1 هزار دلار پیش می‌رود

می متالز - در هفته گذشته، میانگین قیمت هفتگی آلومینیوم معادل 2 هزار و 115 دلار به‌ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن کاهش 0.52 درصدی داشت. در حالی که آلومینیوم روند اصلاحی قیمت را در هفته گذشته پیش گرفته بود، افزایش ارزش دلار نیز به کاهش بیشتر قیمت آلومینیوم دامن زد.
قیمت هر تن آلومینیوم به‌سمت ابقای 2.1 هزار دلار پیش می‌رود

به گزارش می متالز، نمودار 1، تغییرات قیمت آلومینیوم به‌همراه نوسانات موجودی انبارهای این فلز را در بورس فلزات لندن طی 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، در هفته گذشته، قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به روند کاهشی خود از هفته پیش از آن ادامه داد. قیمت آلومینیوم در 20 سپتامبر به بیشینه مقدار خود از اواخر سال 2012 تاکنون دست یافته بود، ولی پس از آن با شیب نسبتا زیادی روند اصلاحی را سپری کرد تا به سطوح قیمتی پیش از این صعود در بازار نزدیک شود.

طی هفته گذشته، به‌غیر از روزهای چهارشنبه (27 سپتامبر) و جمعه (29 سپتامبر)، قیمت روزانه هر تن آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن با کاهش نسبت به روز پیش از آن همراه بود. به‌طور کلی در هفته گذشته، آلومینیوم میانگین قیمتی هفتگی معادل با 2 هزار و 115 دلار به‌ازای هر تن را رقم زد که نسبت به هفته پیش از آن کاهش 0.52 درصدی داشت. این کاهش قیمت در حالی رقم خورد که طی هفته گذشته موجودی انبارهای آلومینیوم در هر روز با کاهش نسبت به روز قبل مواجه بود و در مجموع هفته گذشته، بالغ بر 26 هزار و 150 تن از موجودی انبارها کاسته شد.

از مهم‌ترین دلایلی که سبب این افت قیمتی در هفته گذشته شد، آغاز روند اصلاحی به‌سمت نزدیک شدن به سطح 2.1 هزار دلاری بر هر تن بود. با توجه به نمودار نیز که حاکی از کم شدن شیب کاهشی قیمت با نزدیک شدن به این سطح قیمتی است، می‌توان به این امر اذعان کرد. همچنین افزایش ارزش دلار دیگر عاملی بود که سبب افت قیمت اکثر فلزات پایه از جمله آلومینیوم شد. در هفته گذشته، شاخص ارزش دلار به مقدار 93.361 واحد رسید که بیشترین مقدار آن از اواخر آگوست بود. البته انتشار آمار صادرات نیمه‌ ساخته‌های آلومینیومی چین در هفته گذشته برای ماه آگوست که کاهش متوالی را برای سومین ماه نشان می‌داد، در افت قیمت آلومینیوم نیز بی‌تأثیر نبود. کاهش صادرات ناشی از کاهش نسبت نرخ رشد تولید به رشد تقاضای نیمه‌ساخته‌ها است. با وجود اینکه عملا علت اصلی افت حجم صادرات نیمه‌ساخته‌ها، افزایش تقاضای داخلی چین است، آمارها حاکی از آن بود که مقدار صادرات نیمه‌ساخته در 8 ماه ابتدای سال، نسبت به سال گذشته افزایش 5.2 درصدی داشته است. از این رو، تأثیر نگرانی‌ها بابت کسری عرضه آلومینیوم تا پایان سال جاری تا حدی کاسته شد و قیمت آلومینیوم کاهش یافت.

قیمت آلومینیوم برای رشد خود در هفته‌های گذشته به‌طور مستقیم و حتی غیر مستقیم از بازرسی‌های زیست‌محیطی چین تأثیر پذیرفته است. بازرسی‌های سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در سایر حوزه‌های صنعتی چین، از جمله واحدهایی که خوراک اصلی واحدهای ذوب آلومینیوم را تهیه می‌کنند، مثل پالایشگاه‌های آلومینا و واحدهای تولیدکننده کک پترولیوم سبب شده تا از عرضه این محصولات به‌شدت کاسته شده و در نتیجه قیمت آلومینیوم افزایش یابد. کک پترولیوم که به‌عنوان ماده اصلی تولید آندهای کربنی در واحدهای ذوب آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا پایان سال جاری در چین با کسری 78 هزار تنی مواجه خواهد شد. این عوامل سبب خواهند شد تا دورنمای روشنی برای رشد قیمت آلومینیوم تا پایان سال مشاهده شود.

عناوین برگزیده