تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۴۳۱
کد خبر: ۶۵۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرور وضعیت صنعت موتورسیکلت در یک ماه

می متالز - صنعت موتورسیکلت یکی از صنایع مغفول در کشور است که در کنار صنعت دوچرخه وضعیت مشخصی در تولید بومی ندارد.
مرور وضعیت صنعت موتورسیکلت در یک ماه

به گزارش می متالز، امروز صنعت موتورسیکلت نیاز به مراقبت و رسیدگی زیادی دارد چراکه در دست‌اندازهایی قرار گرفته که برای عبور از آنها نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دارد. با وجود تولیدکنندگانی که در این صنعت فعالیت دارند تصمیم‌گیری‌ها بدون آرا و دیدگاه مدیران دست‌اندرکار این صنعت باعث گلایه‌ها و شکایت‌هایی از سوی صنعتگران و سازندگان موتورسیکلت شده است. به طور عموم صنعتگران این صنف صدای پردردی داشته و از اینکه از سوی مدیران بالادستی نادیده گرفته می‌شوند گلایه و شکایت‌های بسیاری دارند.


وضعیت بازار تولید

یدالله حاج‌غفاری، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه یکی از فعالان این صنعت است که از واردات بی‌رویه قطعات گلایه کرد و گفت: قطعه‌سازان این صنعت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارند قطعاتی که در داخل تولید می‌شود با قوانین و نظارت جدی مانع واردات آنها شوند. امروز یکی از دغدغه‌های قطعه‌سازان صنعت موتورسیکلت این است که بازرگانان مبادرت به واردات قطعاتی با نرخ پایین می‌کنند که از سوی قطعه‌سازان تولید می‌شود اما با هزینه‌های بالایی که تولیدکننده برای ساخت محصولات خود دارد، نمی‌تواند به‌لحاظ قیمتی با این قطعات رقابت کند. منطقی نیست درصد تعرفه کالایی که در داخل تولید می‌شود پایین باشد. با وضعیت تورم و رکود بازار درحال‌حاضر یکی از راه‌های برون‌رفت این صنعت از معضلات خود تعرفه‌ها هستند.وی درباره وضعیت بازار قطعات موتورسیکلت گفت: قطعه‌سازان درحال‌حاضر تنها بازار لوازم یدکی را پوشش می‌دهند زیرا به‌نوعی موتورسیکلت‌های بسیاری در انبارها وجود دارد و بازار فروش رونقی ندارد. امروز قطعه‌سازان مشکلات بیشتری بر سر راه تولید خود دارند که اگر قرار باشد این صنعت همچنان فعالیت داشته باشد باید از سوی متولیان این صنعت مورد رسیدگی قرار گیرد.
امیرحسین پژوهی، فعال صنعت موتورسیکلت نیز در ادامه گفت: یکی از گلایه‌های سازندگان موتورسیکلت این است که مدیران بالادستی کشور، این صنعت را به رسمیت نمی‌شناسند و به‌ نوعی صنعت موتورسیکلت در برنامه‌ها نادیده گرفته می‌شود. اگر تصمیمی گرفته می‌شود یک طرفه است درحالی‌که برای تدوین برنامه‌ها باید نظر و مشورت خود صنعتگران نیز خواسته شود.
 وی درباره وضعیت تولید موتورسیکلت در سال ۹۶ گفت: شهرداری و وزارت کشور و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصمیمی گرفتند که منجر به تعطیلی تولید موتورسیکلت در کشور شد.
 این نشان می‌دهد یک خلأ استراتژیک در این صنعت وجود دارد چراکه وجود نداشتن یک برنامه و چشم‌انداز ۵ یا ۲۰ ساله نسبت به این صنعت باعث شده تمام تصمیم‌گیری‌ها تاثیری بر رشد آن نداشته و بدون رعایت حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده اتخاذ شود. بنابراین از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن به عنوان تصمیم‌گیران در امر قانون‌گذاری درخواست می‌شود به نکته‌ها و نظرات صنعتگران توجه داشته باشند و به نوعی با واقع‌بینی تصمیم‌گیری شود. وی تدوین برنامه‌ای راهبردی با چشم‌انداز ۵ یا ۱۰ ساله را راهکار برون‌رفت از این وضعیت صنعت موتورسیکلت دانست. اما در ادامه نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رعایت استانداردها را شرط حمایت از تولید داخل دانستند و در این‌باره سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: درباره موتورسیکلت یکی از مباحث مطرح شده این است که موتورسیکلت‌هایی که ظرفیت بهتری در کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست داشته باشند از ارزش‌افزوده کمتری برخوردار خواهند بود.در ادامه محمدرضا نجفی، از دیگر اعضای کمیسیون صنایع‌و معادن مجلس به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: برنامه ششم و اقدامات راهبردی دولت بستر و زمینه را برای همه صنایع و واحدهای تولیدی و اقتصادی مساعدتر می‌کند. در این بستر سازندگان موتورسیکلت نیز از ظرفیت به‌وجود آمده می‌توانند بهترین بهره‌وری را داشته باشند درنتیجه با مساعد شدن فضای کسب‌وکار کشور بستر برای رشد تمام صنعتگران به‌وجود می‌آید. نماینده تهران به خلأ فناوری در صنعت موتورسیکلت اشاره کرد و فناوری و نوسازی مدل‌ها و خطوط تولید را بسیار مهم دانست و گفت: مجلس و دولت به‌دنبال تحولات در این زمینه برای صنایع کشور هستند بنابراین، این صنعت باید به‌لحاظ فناوری روزآمد شود و مجلس به‌طور حتم پیگیر خواهد بود که ارتقا و جهش کیفی و فناوری در صنعت موتورسیکلت کشور محقق شود و اجازه تولید و عرضه موتورسیکلت‌هایی که از عملکرد مناسب به‌لحاظ آلایندگی و ایمنی برخوردار نباشند داده نخواهد شد زیرا سلامت افراد جامعه در اولویت است.محسن کوهکن‌ریزی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ارتباط با منافع فردی و جمعی، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن به‌طورقطع منافع جمعی را درنظر می‌گیرد و منافع اشخاص ناگزیر فدای جامعه می‌شود. اینکه موتورسیکلت ارزان تولید شود که تمام افراد توانایی خرید آن را داشته باشند بدون توجه به نوع سوخت و آلودگی که به‌وجود می‌آورد به نفع جامعه و افراد نیست و کمیسیون مشی منطقی درباره تولیدات دارد. مسئله زیست‌محیطی این محصول قابل اغماض نیست اینکه چون اقشار کم‌درآمد از آن استفاده می‌کنند با آن باید برخورد جدی نکرد چراکه در نگاه کلان آلودگی برخی موتورسیکلت‌ها با فناوری قدیمی برای راکب و سایر افراد جامعه زیانبار است.


وضعیت بازار فروش

شنیده‌ها حاکی است بازار فروش موتورسیکلت در ۶ ماه نخست سال راکد بوده و به همین دلیل باعث توقف تولید نیز شده است. محمد خادم‌منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در این‌باره گفت: ۶ ماه نخست سال، بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۵درصد کاهش فروش داشت. این وضعیت بازار باعث بی‌تعهدی افراد نسبت به بازپرداخت چک‌ها شده و زنجیره‌ای از مشکلات را به‌وجود آورده است. وی درباره تنوع بازار و استقبال خریداران از موتورسیکلت‌های برقی نیز گفت: آمار موتورسیکلت برقی در بازار زیاد نیست ازاین‌رو نمی‌توان به‌طور دقیق گفت استقبال خریداران از آن چگونه است. باید این تعداد به میزانی متناسب برسد تا بتوان درباره استقبال از آن برآوردی داشت. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بخشی از بازار در اختیار این موتورسیکلت‌ها باشد. این محصول به‌دلیل جدید بودنش باید خدمات پس از فروش، بیمه و.. آن مورد بررسی قرار گیرد.

عناوین برگزیده