تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۶۵۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شاخص‌های تعریف خودروهای لوکس در اروپا و مقایسه آن با ایران نشان داد:

خودروهای لوکسی که لوکس نبودند

می متالز - سال ۹۱ همزمان با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و بحران ارزی، فهرستی از کالاهای دارای اولویت برای واردات اعلام شد که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در ردیف خودروهای لوکس و اولویت دهم قرار گرفت.
خودروهای لوکسی که لوکس نبودند

به گزارش می متالز، این اولویت که چندان ضرورتی برای واردات ایجاد نمی‌کرد هرچند مخالفان زیاد و پیشنهادهای جدید با نگاه به استاندارد سایر کشورها داشت تاکنون ادامه یافت. واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی که به دلیل برهم زدن تعادل ارزی کشور و غیرضروری بودن در جایگاه دهم قرار گرفت در حالی ممنوع اعلام شد که تجربه سایر کشورها در این زمینه نشان می‌دهد معیار تعریف خودروهای لوکس همواره نرخ خودرو بوده و حجم موتور چندان جایگاهی در این میان نداشته است. حال پس از گذشت ۵ سال از توقف واردات این‌دسته از خودروها و اعتراض فعالان حوزه واردات خودرو مبنی بر روند فعلی، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به مقررات موجود که اجازه واردات خودروهایی با این حجم از موتور را نمی‌دهد از ارائه پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تغییر تعریف خودرو لوکس خبر داده است. وی تاکید کرده که سال گذشته از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ایم تا تعریف خودرو لوکس را از قدرت موتور به سمت ارزش ببرد و صرف‌ نظر از قدرت موتور اگر نرخ خودرو از رقمی بالاتر رفت، لوکس تلقی شود که در آیین‌نامه جدید تعریف جدید پیش‌بینی خواهد شد. این شرایط در حالی است که پیش از این نیز انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر فرمول جهانی تعیین خودروهای لوکس در کشورهای اروپایی خواستار تغییر این روند شده و نرخ را به‌عنوان ملاک اصلی تعیین خودرو لوکس مناسب می‌دانستند و معتقد بودند که معیار لوکس بودن خودرو بر اساس حجم موتور غیرمنطقی خواهد بود و درصورتی‌که دولت تصمیم دارد از خروج ارز از کشور جلوگیری کند باید معیار لوکس بودن خودروهای خارجی به کشور را «ارزش خودرو» در نظر بگیرد.


ضرورت تکرار تجربه مناطق آزاد

در همین حال فرهاد احتشام‌ زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه از ابتدا مبنای حجم موتور به‌عنوان ملاک تعیین خودرو لوکس اشتباه بوده است، گفت: پیش از این نیز بارها بر اصلاح این مبنا تاکید کرده‌ایم تا مبنای نرخ مانند سایر کشورها ملاک تعیین خودروهای لوکس باشد و در شیوه‌ نامه جدید واردات نیز به این موضوع توجه شود. وی با بیان اینکه فرمول تعیین خودرو لوکس در کشورهای اروپایی بر اساس فرمول ال پی تی است، افزود: هم‌اکنون در سایر کشورها رقم ۷۶ هزار دلار به بالا در ردیف خودروهای لوکس قرار می‌گیرد البته در خودروهایی که دارای سوخت بنزینی هستند این میزان افزایش‌یافته و به حدود ۸۰ هزار دلار می‌رسد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: درحال‌حاضر خودروهایی که وارد کشور می‌شوند و در ردیف خودروهای لوکس قرار می‌گیرند متوسط قیمتی معادل ۲۸ تا ۳۰ هزار دلار دارند. این در حالی است که خودروهای لوکس در همه جای دنیا از رده قیمتی بیش از ۵۰ هزار دلار شروع می‌شوند و به‌طور معمول خودروهایی با نرخ بالای ۱۵۰ هزار دلار در ردیف خودروهای سوپر لوکس قرار می‌گیرند. احتشام‌ زاد پیشنهاد قیمتی انجمن واردکنندگان خودرو برای تعیین خودروهای لوکس را ۱۰۰ هزار دلار اعلام و تصریح کرد: درحال‌حاضر این رقم در مناطق آزاد مبنا قرارگرفته و به‌صورت آزمایشی اعمال‌شده و امتحان خود را پس داده است. وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد سازمان توسعه تجارت برای تعریف خودرو لوکس براساس چه قیمتی است، اظهار کرد: هنوز این رقم از سوی سازمان توسعه تجارت به اطلاع انجمن واردکنندگان نرسیده و عددی مشخص نشده، به نظر می‌رسد این تصمیم نیز مانند سایر تصمیمات مرتبط با واردات پشت درهای بسته خواهد بود. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار امیدواری کرد بعد از تدوین پیش‌نویس این شیوه‌نامه بر اساس قانون از تشکل‌ها برای نظرخواهی دعوت و از نظرات آنها استفاده شود. احتشام‌زاد یادآور شد: پیشنهاد تغییر ملاک خودروهای لوکس می‌تواند در بسته پیش‌نویس جدید واردات قرار گیرد که بر اساس آن احتمال سهمیه‌بندی واردات نیز وجود دارد.


تقسیم‌بندی خودروهای لوکس به ۲ گروه

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه خودرو لوکس را می‌توان در دو گروه فنی و ارزشی طبقه‌بندی کرد، گفت: درحال‌حاضر موتور خودرو در دنیا با تنوع بسیاری مواجه است به همین دلیل نمی‌توان تنها حجم سی‌سی موتور را ملاک لوکس بودن خودرو قرار داد. وی افزود: از سوی دیگر درحال‌حاضر برخی از خودروها در دنیا عرضه می‌شوند که از امکانات ویژه‌ای برخوردارند و به‌واسطه این امکانات لوکس به شمار می‌روند. کاکایی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر خودروهایی با موتور توربوشارژ وارد کشور می‌شوند که به لحاظ حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند، تصریح کرد: این شرایط در حالی است که این دسته از خودروها به لحاظ قدرت از بسیاری خودروهای موجود در بازار پرقدرت‌تر هستند و برخی از آنها به ۴ هزار سی‌سی نیز می‌رسند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بسیاری از خودروهایی که درحال‌حاضر عنوان خودرو لوکس را یدک می‌کشند در دنیا خودرو لوکس محسوب نمی‌شوند و خودروهایی که در کلاس D و E قرار دارند خودرو لوکس به‌شمار می‌روند زیرا درحال‌حاضر نوآوری‌هایی در موتور خودرو در دنیا به وجود آمده که با فرمول‌های موجود قابل‌حذف نیست، از سوی دیگر باید نیاز خریدار را در نظر گرفت. براساس این گزارش، در شرایطی رئیس سازمان توسعه تجارت بحث تغییر معیار لوکس بودن خودروهای خارجی را مطرح کرده که پیش از این به دلیل اعتراض‌های وارد در این زمینه «گمرک جمهوری اسلامی ایران»، «موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی» و همچنین «انجمن واردکنندگان خودرو» با بررسی تجربه کشورهای دیگر خواستار تغییر معیار کنونی شده بودند. شرایط فعلی در حالی اعمال می‌شود که با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودرو، این روزها خودروهایی با حجم موتور بالا همچنان لوکس به شمار نمی‌روند و تنها نرخ و ارزش خودرو، آنها را در فهرست خودروهای لوکس قرار می‌دهد. این در حالی است که بررسی روند واردات خودروهای به اصطلاح لوکس به داخل کشور نشان می‌دهد هم‌اکنون خودرویی در این فهرست قرار می‌گیرد که در برخی موارد ارزشی کمتر از ۳۰ هزار دلار دارد با این حال در فهرست خودروهای لوکس قرار گرفته که این روند نشان از حرکت در مسیر بیراهه است زیرا به گفته فعالان این حوزه، خودروهای بالای ۵۰ هزار دلار به‌طور معمول به عنوان خودرو لوکس شناخته می‌شوند. حال باید دید آیا نظر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر تعیین نرخ ۱۰۰ هزار دلاری ملاک تعیین خودرو لوکس خواهد بود یا مانند سایر مصوبات واردات خودرو، این موضوع نیز بدون نظر تشکل‌ها به سرانجام دلخواه می‌رسد.

عناوین برگزیده