تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۶۵۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولادسازان بزرگ عرضه خود را در شهریور کاهش دادند

می متالز - معاملات شهریور ماه فولاد با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شد و دلیل آن نیز می‌تواند تغییر تدریجی فصل (تابستان به پاییز) و کاهش ساخت‌وساز در کشور باشد.
فولادسازان بزرگ عرضه خود را در شهریور کاهش دادند

به گزارش می متالز، البته این موضوع می‌تواند به کاهش عرضه فولادسازان بزرگ کشور نیز ربط داشته باشد؛ چرا که 2 فولادساز بزرگ کشور یعنی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان در 2 هفته از شهریور ماه، محصولات خود را در بورس عرضه نکردند و به همین دلیل میزان معاملات کاهش یافت.

معاملات فولاد در تابستان سال جاری با نوسان همراه بود و در ماه آخر یعنی شهریور نیز کش‌و‌قوس‌هایی در بازار آن به‌وجود آمد. در این ماه 2 فولادساز بزرگ کشور یعنی ذوب آهن و فولاد مبارکه 2 هفته محصولات خود را عرضه نکردند و بنابراین آمار معاملات فولاد با افت 220 هزار تنی نسبت به مرداد ماه مواجه شد. نمودار 1 نیز نشان می‌دهد که در شهریور ماه سال 1396، حدود 248 هزار تن انواع محصولات فولاد در بورس کالا از سوی فولادسازان عرضه شد (بخشی به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن 470 هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 419 هزار تن از محصولات فولادی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

در شهریور ماه محصولات تخت بیشترین معاملات را به خود دیدند و به میزان 350 هزار تن معامله شدند. اما محصولات طویل تنها به میزان 40 هزار تن مورد معامله قرار گرفتند. همچنین محصولات میانی نیز در حدود 27 هزار تن به فروش رفتند. همچون ماه‌های قبل، ورق‌های گرم به میزان 185 هزار تن، بیشترین معاملات را به‌خود اختصاص دادند و پس از آن نیز ورق سرد به میزان 75 هزار تن و تختال نیز به میزان 72 هزار تن مورد معامله قرار گرفتند. سبد میلگرد و تیر آهن نیز 40 هزار تن از معاملات را به‌خود اختصاص دادند. شمش بلوم نیز دیگر محصولی بود که به میزان 22 هزار تن معامله شد. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز دیگر محصولاتی بودند که به‌ترتیب 7.5 هزار تن و 11 هزار تن از معاملات را به‌خود اختصاص دادند. شمش فولاد به میزان 5 هزار تن به فروش رفت. میلگرد و تیرآهن نیز هر یک به میزان 660 و 46 تن مورد معامله قرار گرفتند. نکته قابل توجه در مورد بازار فولاد در شهریور ماه این است که عرضه ورق گرم کاهش یافت و حتی سبد میلگرد و تیرآهن نیز با کاهش عرضه و معاملات مواجه شد. ضمن اینکه محصولات میانی همچون شمش بلوم و شمش فولادی با وجود عرضه‌های بالا با کاهش تقاضا مواجه شدند.

نمودار 2 نیز نشان می‌دهد که شرکت فولاد مبارکه با وجود کاهش عرضه حدود 300 هزار تن از محصولات خود را مورد معامله قرار داد. شرکت فولاد خوزستان نیز 65 هزار تن از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد که توانست 50 هزار تن از آن را معامله کند. ذوب آهن اصفهان نیز در شهریور ماه 40 هزار تن از محصولات خود را به فروش رساند و درنهایت فولاد هرمزگان نیز 30 هزار تن تختال را روانه بورس کالا کرد که توانست تمامی آن را مورد معامله قرار دهد.

عناوین برگزیده