تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۵۴۱
کد خبر: ۶۵۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آیا تقاضای زغال‌سنگ چین، نقطه اوج خود را رد کرده است؟

می متالز - کشور چین بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال‌سنگ را به‌خود اختصاص داده است. علی‌رغم پیش‌بینی ثابت ماندن مصرف جهانی این سوخت فسیلی، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش میزان تقاضای کشور چین تا سال 2040 است.
آیا تقاضای زغال‌سنگ چین، نقطه اوج خود را رد کرده است؟

به گزارش می متالز، علت این امر، پشت سر گذاشتن قله‌‌های مصرف زغال‌سنگ در هر 3 زمینه ساخت‌و‌ساز، صنعت و تولید برق است. با این حال در سال 2040، چین همچنان مصرف‌کننده اول زغال‌سنگ دنیا خواهد بود.

از زمان تأسیس اولین نیروگاه زغال‎سنگ‌سوز، بیش از صد سال می‌گذرد. با وجود ورود انواع مختلف انرژی به عرصه تأمین برق جهانی، هنوز هم این سوخت سیاه‌رنگ بیشترین سهم را از تولید جهانی الکتریسیته به‌خود اختصاص داده است. علی‌رغم کاهش تقاضای مستمر اما زغال‌سنگ همچنان تأمین 40 درصد انرژی کل جهان را در اختیار دارد. هرچند که حضور انرژی‌های تجدیدپذیری مانند انرژی بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و سوخت‌های گیاهی در سال‌های اخیر با استقبال مواجه شده و آینده روشنی نیز برای این بخش پیش‌بینی می‌شود، اما حضور این منابع جدید، دلیل اصلی کاهش مصرف زغال‌سنگ نیست. رقیب اصلی و قدیمی زغال‌سنگ، گاز طبیعی است. این سوخت در عین اینکه انرژی حرارتی معادل زغال‎‌سنگ آزاد می‌کند، بسیار پاک‌تر بوده و میزان دی‌اکسید کربن آزاد شده آن، یک‌چهارم زغال‌سنگ است. همچنین در سال‌های اخیر، قیمت گاز طبیعی کاهش یافته و همین امر سبب شده که برخی نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز به فکر جایگزین کردن گاز طبیعی باشند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان انرژی آمریکا (U.S. Energy Information Administration)، علی‌رغم افزایش 28 درصدی مصرف جهانی انرژی تا سال 2040، میزان مصرف جهانی زغال‌سنگ در این بازه ثابت خواهد بود و چین با در اختیار داشتن بیش از نیمی از مصرف جهانی این سوخت فسیلی، به‌عنوان یکی مهمترین بازیگران این بازار شناخته می‌شود. پیش‌بینی مصرف زغال‌سنگ در این کشور صنعتی در نمودار 1 رسم شده است.

همانطور که در نمودار دیده می‌شود، پیش‌بینی EIA مبنی بر کاهش مصرف زغال‌سنگ چین است. در ادامه علت این کاهش بررسی خواهد شد.

در چین، محصولات مشتق شده از زغال‌سنگ در 3 حوزه کلی مصرف می‌شوند: صنعت، تولید برق و بخش محدودی در حوزه ساخت‌و‌ساز. اکنون این کشور در حال پشت سر گذاشتن قله تولیدات صنعتی خود است. این به معنای کاهش تولید فولادسازی چین پس از سال 2020 خواهد بود و به همین جهت نیاز به زغال‌سنگ نیز کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2023، این کشور قله مصرف برق خود را نیز پشت سر بگذارد و در سراشیبی قرار بگیرد. میزان مصرف زغال‌سنگ در حوزه ساخت‌و‌ساز نیز بسیار اندک است و در محاسبات نهایی تقاضا اثری ندارد اما برای کامل شدن بحث باید گفت که قله این بخش در سال 2015 قرار داشته و در این سال‌ها مصرف زغال‌سنگ در بخش ساخت‌و‌ساز (هرچند اندک) اما رو به کاهش بوده است. نرخ پیش‌بینی شده برای کاهش تقاضای این کشور، در بین سال‌های 2017 تا 2040، به طور میانگین سالیانه 1.19 درصد خواهد بود. البته باید در نظر داشت که علی‌رغم این نرخ کاهشی، در سال 2040، چین با مصرف حدود 73 کوادریلیون BTU همچنان بزرگترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ خواهد بود.

عناوین برگزیده