تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۵۷
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۶۵۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تصمیمات دولت چین مبنی بر تزریق نقدینگی، عامل افزایش رونق بازارها شد

می متالز - با وجود آنکه موجودی انبارهای بازار بورس فلزات لندن طی 10 روز گذشته روند صعودی به خود گرفت، اما همچنان قیمت روی نیز روند افزایشی را ادامه داد و برخلاف انتظارات بالای سطح 3 هزار دلار بر تن باقی ماند.
تصمیمات دولت چین مبنی بر تزریق نقدینگی، عامل افزایش رونق بازارها شد

به گزارش می متالز، کاهش شاخص سرمایه‌گذاری و شاخص رشد تولید صنعتی چین در ماه آگوست، از اصلی‌ترین عوامل کاهش قیمت فلزاتی چون سرب و روی بودند. با انتشار این آمار دولت چین برای رونق دادن دوباره به بازارها، اقدام به تزریق نقدینگی به بازار از طریق تشویق بانک مرکزی این کشور برای افزایش اعطای وام کرد. در همین راستا بانک مرکزی چین اقدام به تزریق 15.3 میلیارد دلار به بانک‌های این کشور کرد تا این بانک‌ها با اعطای وام، نقدینگی بازار را افزایش دهند. همین اقدام موجب رونق گرفتن بازار کامودیتی‌ها در چین و به‌دنبال آن در دنیا خواهد شد.

از دیگر آمارهای منتشر شده در چین که در بازار نقش مؤثری داشت، شاخص قیمت مسکن بود. میانگین نرخ تورم مسکن این کشور در ماه گذشته رقم 8.3 درصد را نشان می‌دهد که کم‌ترین رقم در 12 ماه گذشته بود و نشان از موفقیت این کشور در مهار تورم داشت. کاهش تورم مسکن در کوتاه مدت به زیان بازار فلزات پایه است اما با ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری، آینده بازار را حفظ خواهد کرد و موجب رشد تقاضای آتی کامودیتی‌ها خواهد شد.

شاخص ارزش دلار آمریکا نیز روند پرنوسانی را طی کرد به‌طوری که در روز 15 سپتامبر 91.87 واحد بود و تا روز 18 سپتامبر به آرامی به 92.04 واحد رسید. این شاخص در روز 19 سپتامبر با افت مواجه شد و به 91.793 واحد رسید. اما مجددا در روز 20 سپتامبر با رشد زیادی به 92.5 واحد رسید. این روند تا پایان هفته ادامه نیافت و در روز 21 و 22 سپتامبر مجدد کاهش پیدا کرد و در نهایت به 92.17 واحد رسید. تغییرات  در شاخص ارزش دلار ناشی از برگزاری جلسه فدرال رزو و تصمیم‌گیری اعضای آن بود. در این جلسه که در 20 سپتامبر برگزار شد، 11 نفر از 16 نفر عضو این جلسه به رشد مجدد نرخ بهره در سال 2017 رأی دادند، اما همچنان نرخ بهره تغییرینکرد و این افزایش به ماه دسامبر موکول شد. این تصمیم منجر به واکنش منفی کامودیتی‌ها و کاهش جهانی قیمت آن‌ها شد.

مجموعه عوامل بیان شده در کنار میزان موجودی انبارهای بورس لندن از مهم‌‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت کامودیتی‌ها از جمله فلز روی بود. در نمودار 1 روند تغییر موجودی روی و قیمت فروش نقدی آن آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان موجودی انبارهای بورسی لندن از 13 تا 20 سپتامبر روند صعودی را طی کرد و به 266 هزار تن رسید، اما با وجود افزایش موجودی، قیمت روی همچنان روند صعودی را طی کرد که ناشی از عواملی نظیر تصمیمات دولت چین جهت تزریق نقدینگی و کاهش شاخص ارزش دلار آمریکا بود.

عناوین برگزیده