تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۷۳۱
کد خبر: ۶۶۹۳
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولید پلیمرها در پتروشیمی ایران

می متالز - معاون وزیر نفت از افزایش 4.5 میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پلیمری در صنایع پتروشیمی ایران در طول اجرای برنامه ششم توسعه خبر داد.
افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولید پلیمرها در پتروشیمی ایران

به گزارش می متالز، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت،  در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان اینکه دوره یازدهم نمایشگاه ایران پلاست با حضور بیش از ۵۳۰ شرکت از ۲۳ کشور خارجی (۱۶ کشور اروپایی و هفت کشور آسیایی) و بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی در ۲۰ سالن برگزار می‌شود، گفت: با ورود به دوره پسابرجام فضا برای توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی فراهم شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به برنامه تحقق دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی، اظهار داشت:  دوران پسابرجام موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزامات مورد نیاز جهشی دیگر در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم می‌کند و پیش بینی می‌شود این جهش موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور به ویژه صنایع تکمیلی پتروشیمی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: با توجه به شرایط و گشایش‌های نسبی حاصل از اجرای برجام و ابراز علاقه سرمایه‌ گذاران خارجی برای حضور در ایران و خصوصا در حوزه‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی لازم است همه مسوولین و دست‌اندرکاران صنعت با اتخاذ راهبردهای مناسب از این فرصت استفاده کرده و زمینه ورود سرمایه‌های خارجی را چه به صورت مستقیم و یا تسهیلات فراهم کند.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: هدف سرمایه گذاران خارجی در ایران عمدتا دستیابی به بازار، منابع طبیعی، ورود به بازار منطقه از طریق ایران، دسترسی به نیروی متخصص و استفاده از مشوق‌ها است که باید با پیش‌بینی‌های لازم در زمان عقد قرارداد و محبوب کردن قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل کشور ضمن این که سرمایه‌ گذاران خارجی از مزایا برخوردار می‌شوند، زمینه‌ی ارتقاء جایگاه فنی و تکنولوژی سازندگان داخل در حوزه صنایع بالا دستی و پایین دستی فراهم شود.

شاهدایی در ادامه با اعلام اینکه توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و تکمیل زنجیره های ارزش در صنعت پتروشیمی کشور نیازمند حمایت همه جانبه ارکان نظام و مخصوصا دولت است، تبیین کرد: از جمله آن می‌توان به اصلاح نظام تعرفه‌های گمرکی روی محصولات وارداتی مشابه محصولات داخلی و یا اصلاح قوانین تشویقی برای فروش داخلی محصولات پتروشیمی مجتمع‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، گفت: برگزاری این نمایشگاه به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پلاستیک منطقه می‌تواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت را برای جهانیان عرضه کند و صنعتگران ایرانی را نیز با دستاوردهای روز جهان آشنا کند.

معاون وزیر نفت از ایران پلاست به عنوان فرصتی برای ارائه دستاوردهای جدید صنعت پلاستیک و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری این صنعت یاد کرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود جامعه فعالان صنعت پلیمر ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این فرصت برای تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها، توانمندی‌ها و ارائه‌ راهکارها و رفع موانع استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود ۷.۵ میلیون تن در سال است، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم این رقم به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

معاون وزیر نفت در پایان با یادآوری اینکه سال ۱۳۹۵ از ۱۶ میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه شده به بازار داخلی کشور بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات پلیمری در اختیار صنایع تکمیلی پتروشیمی قرار گرفت. ، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی عمده ترین این محصولات پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپلین بوده که بالغ بر ۶۰ درصد مصرف کشور را تشکیل می دهد.

گفتنی است، یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهرماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده