تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۶۶۹۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

توان بلندمرتبه‌سازی در سازه‌های بتنی را داریم

می متالز - پانزدهمین همایش روز بتن در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حالی به‌کار خود پایان داد که به ساخت‌وساز با رویکرد بتنی در سازه‌های شهری و ساختمان‌های بلندمرتبه تاکید داشت.
توان بلندمرتبه‌سازی در سازه‌های بتنی را داریم

به گزارش می متالز، در این همایش رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به مزایای استفاده از بتن در بناهای شهری تاکید کرد: باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم تا استفاده از سازه‌های بتنی در ساخت‌وسازها به‌ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر از قبل باشد.


رویکرد دولت دوازدهم به بتن

محمد شکرچی‌زاده در پانزدهمین همایش روز بتن گفت: براساس آمار و ارقام موجود، از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵میلادی و به موازات رشد ۳ برابری جمعیت جهان، تولید فولاد ۱۰ برابر ولی سیمان ۳۴ برابر شده که نشان می‌دهد در جهان گام‌های مهمی در حوزه بتن و سیمان برداشته شده است. همچنین برآورد مصرف مصالح ساختمانی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ نشان می‌دهد فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را به‌خود اختصاص داده که خود تفاوت معناداری است. نکته جالب در این آمار این است که سیمان از مصالحی است که از مواد استخراجی زمین ساخته می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به مقوله سیمان و بتن و بهره‌گیری بیشتر از سازه‌های بتنی، به تشریح وضعیت کشور در استفاده از بتن و فرآورده‌های آن پرداخت و خاطرنشان کرد: بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد استفاده از سازه‌های اسکلتی به کل واحدهای ساخته‌شده در طول سال‌ها افزایش داشته است و به همین صورت نسبت سازه‌های بتنی به سازه‌های اسکلت فلزی نیز روند روبه‌رشد داشته ولی همچنان با کمبودهایی روبه‌رو بوده و نیاز به سرعت بیشتری دارد.وی در ادامه یادآور شد: ما در عرصه سازه‌های فولادی هم در سال‌های گذشته از بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به نتایج خوبی رسیدیم. اگر صحبت از بتن می‌کنیم به معنای زیر سوال بردن توان مهندسان در حوزه سازه‌های فولادی نیست، بلکه باید با جهت‌دهی مناسب شرایطی فراهم شود تا فولاد و بتن در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مزایای بتن اشاره کرد و افزود: مزیت‌های بسیار بتن، سبب می‌شود تا استفاده بیشتر از آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های امروز کشور در حوزه‌های مختلف مدنظر قرار گیرد.وی استفاده از بتن به‌منظور پاسخگویی به نیازهای سازه‌ای، دوام و معماری، مقاومت در برابر آتش، دسترسی به سنگدانه‌های مناسب، مصرف انرژی کمتر و به‌دنبال آن کاهش گازهای گلخانه‌ای را از برجسته‌ترین مزایای بتن برشمرد و افزود: ظرفیت‌های ایجادشده در کشور برای تولید سیمان در سال‌های گذشته روند روبه‌رشد داشته است تا جایی که حتی ما با مازاد تولید سیمان نیز روبه‌رو بوده‌ایم. همچنین درحال‌حاضر امکان دسترسی به فناوری پیشرفته بتن در کشور با توجه به وجود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب وجود دارد و فرصت بسیار خوبی است تا با همکاری انجمن بتن و سایر دست‌اندرکاران به توسعه این صنعت در کشور بپردازیم.شکرچی‌زاده با تاکید بر ضرورت استفاده از بتن پرمقاومت در ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور بیشتر برپایه اسکلت فولادی بنا شده‌اند که باید با اصلاح این روند، شرایط را برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه بتنی فراهم کنیم. همان‌گونه که در دنیا نیز ساختمان‌های بلندمرتبه ازجمله برج دبی و پتروناس کوالالامپور و سایر موارد مشابه بر پایه اسکلت بتنی بنا شده است. وی افزود: با توجه به آنکه فناوری تولید و بهره‌مندی از بتن با کیفیت روز دنیا در کشور موجود است باید به‌ویژه از این ظرفیت برای ساختمان‌های بلندمرتبه بهره بگیریم.


طرح‌های بتنی موفق در کشور

وی ساخت برج میلاد، سردر دانشگاه تهران، سد کارون۴، روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد، روسازی بتنی در بزرگراه اصفهان – شیراز، تیرهای پیش‌ساخته در بندر امام و… را ازجمله اقدامات و طرح‌های موفق بتنی در کشور نام برد.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید دوباره بر بهره‌مندی از مزایای بتن در کشور، حرکت در این مسیر را خالی از چالش ندانست و گفت: در کنار تمامی مزایای عنوان‌شده یکی از چالش‌های ما در کشور مبحث طراحی بود که سبب شد تا نبود انسجام بین مبانی طراحی و آیین‌نامه‌های ملی بتن در کشور را شاهد باشیم. خوشبختانه در دولت یازدهم، بازنگری و تدوین مقررات ملی و آیین‌نامه بتن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده که با بازنگری و انتشار آنها تا پایان امسال، شاهد رفع مشکلات یادشده در این حوزه خواهیم بود.شکرچی‌زاده ناهماهنگی بین استانداردها در مقوله سیمان، مصالح سنگی و بتن را از دیگر چالش‌های پیش‌روی صنعت بتن در کشور عنوان کرد و حضور پررنگ‌تر و راهبردی وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را خواستار شد. همچنین کم‌کردن فاصله میان دانش و اجرا و انجام دقیق وظایف ازسوی نهادهای نظارتی از دیگر مواردی بود که ازسوی شکرچی‌زاده در این بخش مورد اشاره قرار گرفت.شکرچی‌زاده در ادامه با اشاره به معاهدات پیمان تغییر اقلیم ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل متحد در پاریس افزود: کشورهای عضو این پیمان متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰، ۱/۵ درجه سانتیگراد دمای زمین را نسبت به سطح آن قبل از صنعتی‌شدن کاهش دهند. همچنین کشورها متعهد شده‌اند تا گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید سیمان را ۲۵ درصد کاهش دهند که برای ما نیز بسیار قابل‌توجه است. با توجه به مفاد این پیمان راهکار توسعه استفاده از سیمان‌های آهکی رسی کلسینه‌شده ازسوی پژوهشگران پیشنهاد شده است.


بازنگری در آیین‌نامه بتن

در این کنفرانس همچنین نماینده سازمان برنامه و بودجه در نظام فنی- اجرایی کشور با بیان اینکه از ابتدای امسال بحث نظام فنی-اجرایی یکپارچه در حال پیگیری است، گفت: هدف از نظام فنی-اجرایی یکپارچه، قرار گرفتن ضوابط مالی و قراردادی تمام دستگاه‌های اجرایی حتی شهرداری‌ها و بنیادها که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند در این نظام یکپارچه است. علیرضا توتونچیان نماینده سازمان برنامه‌وبودجه در آیین افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی بتن ایران با اشاره به طرح بازنگری آیین‌نامه بتن ایران نیز بیان کرد: آیین‌نامه بتن ایران سال‌ها پیش تهیه شده و در عین سال‌ها از بازنگری آن گذشته است. به‌طوری‌که بخش نخست آیین‌نامه بتن سال ۱۳۷۰ و بخش دوم در سال ۱۳۷۴ تدوین شد؛ اما از ۱۳۷۹ تا امروز همچنان مورد بازنگری قرار نگرفته است؛ اگرچه در امسال مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان باهدف جبران وجود نداشتن ضوابط روزآمد تدوین شد.وی با اشاره به همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و استادان بتن ایران در پروژه بازنگری آیین‌نامه بتن گفت: فاز نخست این پروژه فقط مربوط به نظرخواهی بسیار گسترده‌ای است که پس از جمع‌آوری نظر، آنها در اختیار ۶ کمیته در حوزه مصالح و ۱۳ کمیته در حوزه سازه قرار گرفت.

توتونچیان از تهیه پیش‌نویس نهایی بازنگری در حوزه مصالح خبر داد و گفت: تهیه پیش‌نویس حوزه سازه نیز در شرف نهایی‌شدن است و به‌محض نهایی‌شدن پیش‌نویس آن برای نظرخواهی به اطلاع عموم خواهد رسید. از این‌رو درخواست ما از صاحب‌نظران حوزه بتن ارائه استدلال‌های خود درباره پیش‌نویس نهایی است تا تضادی بین دو آیین‌نامه بتن و مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان نباشد، بلکه این دو آیین‌نامه پشتیبان یکدیگر باشند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده