تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۶۷۰۵
سرویس خبر : زمین شناسی

حفاری اکتشافی تا عمق ۱۸۰۰ متر در ایران

می متالز - مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستیابی کشور به حفاری اکتشافی تا عمق یک هزار و ۸۰۰ متر خبر داد.
حفاری اکتشافی تا عمق ۱۸۰۰ متر در ایران

به گزارش می متالز به نقل از ایرنا، اسدالله کشاورز اظهار کرد: ژئوفیزیک هوایی در چهار سال اخیر به اکتشاف و تغییر تکنولوژی کشف معادن در ایران کمک زیادی کرده است. در گذشته بیشتر اکتشاف های ما در میانگین عمق حداکثر ۵۰ متری انجام می شد که این میزان در حال حاضر به حدود یکصد متر افزایش پیدا کرده است و حتی توانسته ایم به حفاری در عمق هزار و ۸۰۰ متر نیز دست یابیم.
وی ادامه داد: از شش گروه مواد معدنی تقسیم بندی شده در ایران، چهار گروه روباز و در سطح زمین بوده و دو گروه زیرزمینی شامل مواد معدنی فلزی، زغال سنگ و مواد معدنی غیر فلزی اغلب در سطح زمین رخنمون زیادی ندارند و در اکثر مواقع از طریق روش‌های ژئوفیزیک قابل شناسایی هستند.

پیشرفت دو برابری ژئوفیزیک در دولت یازدهم
وحید فتوتی، معاون مدیریت ژئومتیکس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، با بیان اینکه ژئوفیزیک هوایی کشور در دولت یازدهم با پیشرفت چشمگیری مواجه بود، گفت: میزان ژئوفیزیک هوایی کشور در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ تنها ۲۲۰ هزار کیلومتر خطی بود اما در طول دولت یازدهم (در سال های ۹۲تا ۹۶) با افزایش ۳۰۰هزار کیلومتری به ۵۲۰ هزار کیلومتر خطی رسید که این میزان افزایش در طول پیدایش ژئوفیزیک در ایران بی سابقه بوده است.

رشد دو برابری حفاری در چهار سال اخیر
حسام مقدم علی، مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به تحول حاصل از به کارگیری ژئوفیزیک در اکتشاف عمیق معادن، خاطر نشان کرد: در چهار سال اخیر، حفاری های انجام شده به بیش از ۲۱۲ هزار متر رسید. این در حالی است که میزان حفاری های قبلی، ۱۰۲ هزار متر بوده است.
وی افزود: به طور میانگین در دوره سه ساله اخیر، ۵۲ درصد از حفاری گمانه های اکتشافی، ۴۹ درصد از فرآیند تهیه نقشه در مقیاس های مختلف، ۴۲ درصد ژئوفیزیک انجام شده، ۴۴ درصد ترانشه و چاهک های حفر شده و ۳۹ درصد مرحله نمونه برداری و آنالیز، مطابق سیاست ها و به نیابت از ایمیدرو توسط این شرکت به انجام رسیده است.
مقدم علی با اشاره به انجام ۲۴هزار و۶۴۲ متر حفاری اکتشافی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: از این میزان، پنج هزار و ۳۰۰متر در حوزه زغال سنگ، ۱۴ هزار و ۳۲۱ متر در حوزه سنگ آهن و پنج هزار و ۲۱ متر در حوزه پلی متال انجام شد.

تنوع معدنی و فناوری های نوین در اکتشاف
بنا به این گزارش، ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۴۸ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید.
بر اساس آمار دفتر بهره برداری معدن تا پایان سال گذشته، ۱۰هزار و ۲۲۹ معدن در کشور وجود داشته که پنج هزار و۹۳۹  واحد آن فعال و چهار هزار و ۱۰۷ واحد غیر فعال و ۱۸۳واحد آن در حال تجهیز است.
با پیشرفت علم، ژئوفیزیک هوایی به کمک اکتشافات عمقی آمده است که به کمک آن می‌توان به اطلاعات با ارزشی در مورد ساختارها و توده‌های پنهان زیرسطح زمین دست یافت.
سابقه ژئوفیزیک هوایی در ایران به حدود ۳۵ تا ۴۰ سال قبل باز می گردد. به عنوان اولین پروژه، برداشت داده های مغناطیس هوایی کل ایران با فاصله خطوط پرواز ۷/۵ کیلومتر در همکاری مشترک شرکت خارجی ایروسرویس و سازمان زمین شناسی کشور بین سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ به انجام رسید.
داده های مزبور، اطلاعات مناسبی در مورد پی سنگ ایران و نیز ساختارهای بزرگ و عمیق ناحیه ای در پوسته قاره ای ایران در اختیار قرار می دادند که برداشت آنها به نوبه خود، نقطه عطفی در مطالعات زمین شناسی تحت الارضی کشور به حساب می آمد.

 

عناوین برگزیده