تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۵۵۴
کد خبر: ۶۷۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات سیمان آذربایجان‌غربی به عراق ۵۰ درصد کاهش یافت

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: به علت مسائل اخیر منطقه، صادرات برخی کالاهای مورد مصرف در ساخت و ساز از جمله سیمان ۵۰ درصد کاهش یافته که عمده بازار هدف آن کالا کشور عراق بوده است.
صادرات سیمان آذربایجان‌غربی به عراق ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش می متالز، جعفرصادق اسکندری با اشاره به محصولات تولیدی و صادراتی استان از لحاظ افزایش و کاهش اظهار داشت: در این رابطه سیمان سفید رنگ شده مصنوعی، ۵۰ درصد کاهش داشته و نیز تولید آب میوه تغلیظ شده به استثنای کنستانتره، موز، انبه، پشن‌فروت و لیچی ۱۷۲ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مصنوعات پلاستیکی مثل مواد پلاستیکی ۴۴ درصد افزایش و نیز تعرفه لوله و شیلنگ‌های سخت و شکننده از سایر مواد پلاستیکی ۱۳ درصد افزایش داشته اما تعرفه لوازم خانه‌داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: همچنین محصولات لبنی مثل دوغ، شیر و خامه بسته‌بندی شده ۵۵ درصد و ماست ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به علل کاهش صادرات در برخی محصولات صنعتی استان بیان کرد: در این رابطه صادرات برخی کالاهای مورد مصرف در ساخت و ساز از جمله سیمان ۵۰ درصد کاهش یافته که عمده بازار هدف آن کالا کشور عراق بوده است.

اسکندری افزود: به دلیل کاهش جهانی قیمت نفت خام و نیز درگیری‌ها و ناامنی‌های داخلی در این کشور، باعث کاهش درآمد ارزی، کاهش ساخت و ساز و نیز ایجاد وضعیت اقتصادی نامطلوب در اقلیم کردستان عراق شده اما پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشت صلح و امنیت به منطقه، تقاضا برای کالاهای مورد نیاز در ساخت و ساز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بی‌شک با توجه به همسایگی ایران و عراق و وجود یک بازار بالاقوه در این کشور، مسئولان امر و تاجران باید برای شناسایی نیازها و سلایق بازار برنامه‌ریزی کنند.

اسکندری با اشاره به سایر دلایل کاهش صادرات افزود: در این رابطه می‌توان به ایجاد کارخانجات تولید سیمان با ظرفیت اسمی ۵۰ هزار تن در روز برای پوشش تقاضای بازار در عراق و جلوگیری از ورود سیمان پرتلند فله‌ای به اقلیم کردستان عراق توسط این اقلیم اشاره کرد.

وی گفت: با وجود موضوع اخیر تجزیه کردستان عراق و سیاست‌های دولت‎های منطقه برای مقابله با این موضوع از جمله بستن مرزها بر این اقلیم، آذربایجان غربی در بخش صادرات سیمان همچنان با کاهش صادرات مواجه می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به سایر دلایل کاهش صادرات اظهار داشت: کاهش قیمت جهانی نفت خام که به طور مستقیم بر قیمت قیر نیز تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر تصفیه حساب با بانک‌ها از بابت تسهیلات ارائه شده به کارخانه‌های تولیدکننده که منجر به کاهش سرمایه در گردش شده، سبب کاهش تولید در استان شده است.

وی بیان کرد: بنابراین سایر تولیدکنندگان کشور که با محوریت پوشش تقاضای داخلی فعالیت می‌کردند با توجه به رکود بازار داخلی، مسیر خود را به سمت بازارهای خارجی سوق داده که این امر سبب کاهش سهم صادرات استان در بازارهای هدف شده است.

اسکندری با اشاره به علل کاهش مصنوعات پلاستیکی در آذربایجان‌غربی افزود: در این رابطه نیز واگذاری بازارهای هدف به سایر رقبای خارجی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده داخلی و عدم اعطای تسهیلات از سوی دولت به تولیدکنندگان به منظور ایجاد مزیت رقابتی از لحاظ قیمت تمام شده، برای رقابت با سایر رقبا از سایر علل به شما می‌رود.

عناوین برگزیده