تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۶۷۶۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کوهکن:

کوبل و اسلب تنها سهم ایران از صادرات سنگ تزیینی/تصمیمات خلق الساعه چالش امروز صادرات کشور است

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، موانع پیش روی صادرات را تشریح کرد.
کوبل و اسلب تنها سهم ایران از صادرات سنگ تزیینی/تصمیمات خلق الساعه چالش امروز صادرات کشور است

به گزارش می متالز، محسن کوهکن با اشاره به موانع صادرات پیش روی صادرات در ایران، گفت: نمی توان تمامی موانع صادراتی را به دولت و تصمیماتی که اتخاذ می کند بازگرداند، بلکه باید آنالیز به چند مولفه که کاهش دهنده صادرات بوده و یا تسریع کننده نیستند، دست یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زمانی که محصولی می خواهد صادر شود باید دو کار در بیرون از کشور انجام شود، افزود: نخست اینکه محصولی که صادر می شود از لحاظ کیفیت و قیمت با کالاهای مشابهی که در دیگر کشورها و یا در کشور مقصد تولید می شود رقابت کند، چراکه گاهی کالاهایی که در کشور به صورت طبیعی تهیه می شود قیمت تمام شده و سود مکفی آن از میانگین و معدل جهانی پایین تر بوده اما محصول جاذبه ندارد و مشکل بسته بندی دارد.

 

موانع صادرات به ساختار اقتصادی کشور باز می گردد

وی ادامه داد: امروز در دنیای داد و ستد بسته بندی خوب، جاذبه داشتن، نظر مشتری را جلب کردن و کالا را خوب نگهداری کردن حرف نخست را می زند، لذا یکی از مواردی که کشور در آن عقب بوده و بخش خصوصی باید در این بخش ورود کند، بحث بسته بندی است.

کوهکن با بیان اینکه نکته دوم در موانع صادرات به ساختار اقتصادی کشور باز می گردد، یادآور شد: هم اکنون تولیدکننده برای بخشی از تولید از گاز استفاده می کند و به این گاز یارانه اختصاص می یابد، همچنین وسیله حمل و نقلی که کالا را جابه جا می کند، یارانه می گیرد، لذا اگر پروسه تولید برای صادرات صفر تا صد بررسی شود، مشخص می شود که در بخش هایی که دولت یارانه می دهد چه اتفاقی افتاده است.

 

بخش خصوصی از علم روز استفاده نکرده تا قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد

وی افزود: در کشورهای دیگر فردی برای مرغداری خود گازوییل با دو و نیم برابر قیمت آنچه که به مرغداری های ایران داده می شود، می گیرد، اما قیمت کالای آن برای صادرات پایین تر از ایران است، که این نشان می دهد که مرغداری های آنها کار اصولی کرده اند، اذا اگر قیمت مواد اولیه به قیمت تمام شده به تولید کننده ایرانی داده شود تولید کننده باید صادرات را کنار بگذارد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخش خصوصی از علم روز استفاده نکرده تا قیمت تمام شده کالا را کاهش و کیفیت کالا را افزایش دهند، ادامه داد: البته تعداد محدودی در بخش خصوصی بر این اساس فعالیت می کنند و این آمار ارائه شده صادرات مربوط به همین افراد است، اما این میزان کم بوده و ظرفیت وجود دارد که افزایش یابد.

 

کشوری که سنگ ندارد، دو و نیم برابر ایران صادرات سنگ تزیینی دارد

وی با اشاره به سفری به یکی از کشورهای شرق آسیا، اظهار کرد: حدود 15 سال پیش از یک کشور در شرق آسیا که یک کیلو سنگ ندارد بازدید و مشاهده کردم که در این کشور کوچک صادرات سنگ تزیینی دو ونیم برابر صادرات سنگ در ایران است،در حالی که به قول یکی از کارشناسان این کارخانه، ایران مجموعه ای از سنگ های صادراتی و تزیینی است، اما در نهایت کوبل و اسلب صادر می کند.

کوهکن افزود:این کشور شرق آسیا کوبل و اسلب را گرفته و روی آن کار می کند و به قدری قیمت واقعی آن را بالا می برد که واردات مواد اولیه برای آن مقرون به صرفه بوده و کوبل و اسلب را وارد کرده، فرآوری و در نهایت صادر کند.

 

در کشور باید شعار تولید برای صادرات شکل بگیرد،نه تولید برای مصرف داخلی

وی با بیان اینکه گاهی اوقات تصمیم خلق الساعه به صادرات آسیب می رساند، ادامه داد: گاهی اوقات صادرات یک نوع قلم کالا در نوع خاص آن آزاد است و یکباره اتفاقی رخ می دهد که قیمت داخلی آن بالا می رود و برای اینکه از مصرف کننده داخلی حمایت شود، صادرات آن ممنوع می شود که این موضوع به صادرات آسیب می رساند، البته طی دو سال اخیر تقریبا این اتفاق رخ داده و ایراد وجود داشته اما سطح آن کم شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اگر به دنبال رونق صادرات هستیم، در کشور باید شعار تولید برای صادرات، نه تولید برای مصرف داخلی شکل بگیرد، حتی به نفع مصرف کننده داخلی است که نیاز آن را تحت شعار تولید برای صادرات تامین کند، اگر چنانچه شعار ما تولید برای صادرات باشد و کیفیت کالا افزایش و استانداردهای کالا با استانداردهای جهانی در بازارهای جهانی رقابت کند، ایرادات صادرات رفع می شود و می توان سهم قابل توجهی را به بخش های مختلف به ویژه بخش معادن و سنگ های تزیینی اختصاص داد.

 

مشکلات صادرات تنها به تصمیمات دولت و وزارت صنعت باز نمی گردد

وی با بیان اینکه از منابع آبی آن گونه که باید استفاده نمی شود و بسیاری از زمین ها غرقابی آبیاری می شود، افزود: اگر مزرعه ای وجود دارد، که کشاورز در آن گندم می کارد و از آن درآمدی کسب می کند، می توان بخشی از این زمین را با فراهم کردن زیرساخت ها همانند حمل و نقل ریلی برای گل های تزیینی آماده کرد، تا از لحاظ درآمدی و صادراتی نیز برای کشاورز بهتر شود.

کوهکن با اشاره به اینکه دولت سال ها برای کشاورزانی که سیستم آبیاری خود را از غرقابی به قطره ای تغییر دهند تسهیلاتی قرار داد، تصریح کرد: کشاورزان از این منابع و تسهیلات استفاده و استقبال نکردند و اگر در برخی مکان ها این کارها را انجام دادند، نه اینکه از آب استفاده بهینه کنند، بلکه کمبود آب خود را به آنها تحمیل کرده که آنها به جای غرقابی از سیستم قطره ای استفاده کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مجموع مشکلات صادرات تنها به تصمیمات دولت و وزارت صنعت باز نمی گردد، بلکه عدم آموزش، عدم توانایی های فکری برای تولید کالای کیفی با قیمت مناسب عدم وجود برخی زیرساخت همانند سیستم ظرفیت بنادر حمل و نقل کانتینر یخچال دار از مشکلات صادرات است.

عناوین برگزیده