تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۳۸۴
کد خبر: ۶۷۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با کشف دانشمندان LBL

نانوذرات مس به جنگ CO2 می‌روند

می متالز - محققان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (LBL) با استفاده از نانوذرات مس به الکتروکاتالیستی دست پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان دی‌اکسیدکربن را به موادی ارزشمند تبدیل کرد.
نانوذرات مس به جنگ CO2 می‌روند

به گزارش می متالز، محققان LBL به سرپرستی «پیدونگ یانگ» (Peidong Yang)، دانشمند امریکایی، توانسته‌اند با الکتروکاتالیستی که از نانوذرات مس به دست آورده‌اند، دی‌اکسیدکربن را بشکنند و از آن اتیلن، اتانول و پروپانول به دست آورند. نکته جالب در این پژوهش آن است که در روند تبدیل دی‌اکسیدکربن به مواد دیگر، انرژی بسیار کمی مصرف می‌شود. این یکی از آخرین تحقیقات LBL برای پیدا کردن راه‌حل‌هایی پاک برای استفاده از CO2 است.

براساس نتیجه این پژوهش که سپتامبر امسال در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است مواد به دست آمده در این روند که همگی سه اتم کربن دارند، می‌توانند در زندگی مدرن موارد استفاده زیادی داشته باشند.

اتیلن ماده اولیه ساخت وسایل پلاستیکی است که مهم‌ترین آن‌ها PVC است و در لوله‌کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتانول، که یکی از منابع تولید آن بیوماس (زیست‌توده) است امروزه برای ساخت سوخت‌های سازگار با طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار محبوب است. پروپانول نیز یک نوع سوخت بسیار قوی است که هزینه ساخت آن بالاست و از همین رو پیدا کردن راهی برای تولید ارزان آن می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

در سال‌های اخیر تلاش‌های تحقیقاتی برای کاهش دی‌اکسیدکربن در حوزه انرژی بسیار زیاد شده‌اند. بسیاری از این تحقیقات در تلاش هستند تا از تولید دی‌اکسیدکربن بیشتر جلوگیری کنند. اما تحقیق حاضر در تلاش است دی‌اکسیدکربن موجود را به موادی تبدیل کند که خود در دی‌اکسیدکربن کمتری تولید می‌کنند. 

مقاله تحقیقاتی پیدونگ یانگ و همکاران را می‌توانید اینجا بخوانید. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده