تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۶۷۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کشف شواهدی تازه از دوران مس‌سنگی ثابت کرد:

ایتالیا مرکز پیشاتاریخی تولید مس

می متالز - باستان‌شناسان یک تبر مسی 5000ساله در شمال رشته‌کوه‌های آلپ پیدا کرده‌اند که مشابه تبری است که مرد یخی معروف همراه خود داشته. گفته می‌شود این تبرهای مسی در عصر مس‌سنگی در منطقه توسکانی ایتالیا ساخته می‌شده‌اند.
ایتالیا مرکز پیشاتاریخی تولید مس

به گزارش می متالز، اوتسی مرد یخی که 3300 سال پیش از میلاد زندگی می‌کرد و پیدا شدن جسدش در دهه 90 میلادی در میان یخ‌ها اطلاعات تاریخی زیادی را در اختیار باستان‌شناسان قرار داد، چندی پیش دوباره خبرساز شد. این خبرها حاکی از آن بود که تبر مسی که اوتسی به‌همراه داشته، در منطقه توسکانی ایتالیا ساخته شده است. 

حالا باستان‌شناسان در سوئیس یک تبر مسی مشابه تبر اوتسی پیدا کرده‌اند. این تبر در ایالت زوگ سوئیس کشف شده است. به گفته Gishan Schaeren، باستان‌شناس سوئیسی مردم عصر مس‌سنگی از این تبر برای قطع کردن درختان و البته به‌عنوان سلاح استفاده می‌کرده‌اند. او در گفت‌وگو با livescience گفت: «این تبر مسی متعلق به 5100 تا 5300 سال قبل است و دسته چوبی خود را از دست داده. این تبر مسی نصف تبر مسی مرد یخی است اما دقیقاً همان شکل را دارد.»

 Schaeren و همکارانش با اندازه‌گیری سرب باقی‌مانده در تیغه تبر متوجه شده‌اند که این تبر نیز در منطقه توسکانی ایتالیا ساخته شده است. این کشف تازه شواهدی از وجود ارتباطات گسترده در دوران مس‌سنگی در سرتاسر اروپا در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. برای مثال به نظر می‌رسد بین مردمان شمال و جنوب رشته‌کوه‌های آلپ ارتباط وجود داشته است و آن‌ها برای سفر از این سوی آلپ به آن سوی آن مسافت زیادی را پشت سر می‌گذاشته‌اند.

نتایج تحقیقات باستان‌شناسان در زمینه این کشف جدید ماه گذشته در مجله German journal Archäologische Informationen به چاپ رسیده است.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده