تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۶۷۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات ۱۱ میلیون دلاری سیمان از تاجیکستان به افغانستان

می متالز - وزیر حمل و نقل تاجیکستان می‎گوید که درسه ماه اخیر روابط بازرگانی و ترانزیتی این کشور با افغانستان به شکل بی سابقه ای افزایش داشته است واکنون، افغانستان یکی ازشرکای مهم بازرگانی تاجیکستان است.
صادرات ۱۱ میلیون دلاری سیمان از تاجیکستان به افغانستان

به گزارش می متالز، وزیر حمل و نقل تاجیکستان می‎گوید که در سه ماه نخست امسال در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، تعاملات تجاری میان تاجیکستان و افغانستان دو برابر شده است. خدایار خدایار زاده بیک، وزیر حمل و نقل تاجیکستان که در رأس یک هیئت ده نفری چندی پیش به کابل رفته است، ششمین موافقتنامۀ اقتصادی و بازرگانی را با مقام‎های افغان امضا کرد.

به گفتۀ وی، درسه ماه نخست امسال تاجیکستان به میزان ۷۴ میلیون دلار به افغانستان صادرات داشته است که از این میان بیش از ۱۱ میلیون دلار آن‏ به  صادرات سیمان اختصاص دارد. وزیر حمل و نقل تاجیکستان، اکنون افغانستان را یکی از شرکای مهم بازرگانی تاجیکستان می‏داند و گفته است که کشورش علاقمند است که در بخش زیربناهای حمل و نقل و پست های تولید برق با افغانستان همکاری نماید.

وی در این باره افزود: «گسترش روابط تجاری بین افغانستان و تاجیکستان، بدون شک زمینه ای را برای افزایش درآمدها فراهم می‏سازد».

ازسویی هم، عبدالستارمراد، وزیر اقتصاد افغانستان گسترش همکاری‎های اقتصادی و بازرگانی میان افغانستان و تاجیکستان را به سود هر دو کشورمی‎داند.

وی می‎گوید که در «ششمین موافقتنامه اقتصادی و بازرگانی افغانستان و تاجیکستان» دو کشور به گسترش همکاری‎ها دربخش‏های  زیر ساخت‎های حمل و نقل، تعاملات بازرگانی، افزایش صادرات و بهبود رشد اقتصادی در دو کشور توافق کرده‎اند.

عبدالستارمراد در ادامه افزود: «این توافقنامه، می‎تواند در بهبود روابط فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی برای دوکشور فرصت‎های بیشتری را فراهم سازد و ما تلاش داریم که با عملی ساختن پروژه‎های توسعه، زمینه‎های بهبود اقتصادی دو کشور را فراهم سازیم.» درهمین حال، وزیر حمل و نقل تاجکیستان می‏گوید که کشورش متعهد است تا برای بهبود روند ترانزیت کالاهای افغانستان از راه این کشور به اروپا و چین زمینه‎های بهتری را فراهم سازد.

وی تأکید می‎کند که درحال حاضر، افغانستان شرایط مناسب تری را برای ترانزیت کالاهای تاجیکستان به بازارهای هند، ایران و ترکیه فراهم ساخته است.

عناوین برگزیده