تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۱۵
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۶۸۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

عرضه اولین محموله آهن اسفنجی تولیدی فولاد میانه به بازار

می متالز - مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان (فولاد میانه) گفت: برنامه‌ریزی برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در این واحد انجام شده و تست‌های اولیه آن صورت گرفته و اخیرا اولین محموله تولیدی به بازار عرضه شده است.
عرضه اولین محموله آهن اسفنجی تولیدی فولاد میانه به بازار

به گزارش می متالز، محمد عظمایی درباره این شرکت گفت: فولاد آذربایجان (فولاد میانه) در زمینه مقاطع ساختمانی به ویژه میلگرد فعالیت خود را از سال ۸۰ با ظرفیت سالانه تولید ۶۰۰ هزار تن انواع مقاطع ساختمانی آغاز کرده است.

‎وی با اشاره به چهارمین گردهمایی دانیلی اظهار کرد: به نظر من این گردهمایی بسیار خوب بود و فرصتی ایجاد کرد تا تولیدکنندگان عرصه مقاطع فولادی از نزدیک با یکدیگر مذاکراتی داشته باشند و با آخرین دستاوردهای موجود در زمینه تولید انواع مقاطع ساختمانی و محصولات طول بلند آشنا شوند. همچنین در این گردهمایی با شیوه‌هایی که امروزه در دنیا برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش حاشیه سود و همچنین کاهش مصرف انرژی بکار می‌رود، مى‌توان آشنا شد. این موضوع بسیار قابل توجه است زیرا یکی از مشکلات ما در زمینه تولید کشور بحث افزایش قیمت تمام شده است در نتیجه حضور در چنین همایش‌هایی و الگوبرداری از این سیستم‌ها می‌تواند به رشد، توسعه و پایداری صنعت فولاد در کشور کمک کند.

‎عظمایی همچنین درباره آخرین وضعیت فولاد آذربایجان تصریح کرد: تکنولوژی پرد در قسمت احیا کاملا جواب داده است. همچنین برای تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی برنامه‌ریزی شده که خوشبختانه از ماه گذشته توانستیم تست‌های اولیه را انجام داده و در حال حاضر به محصول نمونه کیفی دست یافته و اولین محموله تولیدی هفته گذشته به بازار عرضه شد. پیش‌بینی بر آن است که با توجه به استقرار سیستم پرد مشکلی وجود نداشته و حتی در مقایسه با سیستم میدرکس افزایش تولید و کیفیت محصولات به میزان قابل توجهی صورت بگیرد.

‎به گفته مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان، طرح توسعه این شرکت طرح فولادسازی است که در حال حاضر با فاینانسی که انجام شده رو به پیشرفت است. ظرفیت این طرح نیز به میزان ۸۰۰ هزار تن است. این پروژه تا به امروز حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و تکنولوژی آن اروپایی و متعلق به شرکت ام ام تی است.

‎عظمایی با اشاره به مشکلات موجود در فولاد میانه افزود: شرکت فولاد آذربایجان (فولاد میانه) مالکیتی ۱۰۰ درصد دولتی داشته و در لیست واگذاری سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد. متاسفانه ما یک تجربه بد از واگذاری را شاهد بودیم، یعنی شرکت ۲ سال قبل به شرکتی متشکل از بانک ملت، به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد این واگذاری اقاله شد. طی ۸ الی ۹ ماهی که زمان صرف این برگشت شد، شرکت با عدم تولید مواجه بود و متاسفانه برخی از مشتریان سنتی خود را به واسطه خلأ ایجاد شده از دست داد.

‎وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اقاله انجام شده و استقرار هیات مدیره جدید تصمیم بر آن شد که شرکت احیا شود.

‎به گفته عظمایی، خوشبختانه ۲ سال پس از اقاله این واگذاری توانستیم شرکت را احیا کنیم. همچنین مسائل و مشکلات پرسنلی حل شده و بخش عمده‌ای از بدهی‌های بیمه ای و مالیاتی نیز در شرف حل شدن است.

‎وی تصریح کرد: عمده مشکلات شرکت مربوط به بدهی‌های بانکی است که پیش از سال ۸۸ ایجاد شد. در واقع شرکت در مرحله واگذاری خلایی از بابت پرداخت این بدهی‌ها شکل گرفت در نتیجه شرکت با انباشت بدهی مواجه است. با توجه به آنکه طرح آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسیده و از قبال آن شاهد ایجاد ارزش افزوده در تولیدات کارخانه هستیم، پیش‌بینی می‌شود بدهی‌های بانکی با گذشت زمان پرداخت و بتوانیم از اعتبار این شرکت دفاع کنیم.

‎عظمایی بیان کرد: تولیدات فولاد آذربایجان در سطح منطقه و حتی کشور از نظر کیفی جزو تولیدات مطرح بوده و می‌توان گفت در سطح منطقه یک برند است. حتما در جهت احیا این موضوع کار خواهیم کرد. خوشبختانه قدم‌های اساسی در این باره برداشته شده است.

‎مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان (فولاد میانه) گفت: در سال ۹۴ تولیدات شرکت افت و به حدود ۱۵۰ هزار تن رسید اما توانستیم در سال گذشته با کمک‌های ایمیدرو ۳۰۰ هزار تن تولید را انجام و برای سال جاری تولید ۳۵۰ هزار تن را هدف‌گذاری کنیم.

‎عظمایی تصریح کرد: ظرفیت این کارخانه ۶۰۰ هزار تن است اما عموم واحدهای تولیدی مقاطع ساختمانی به ویژه میلگرد، در حال حاضر به دلیل شرایط موجود در بازار، ظرفیت کامل تولید را ندارند. البته با توجه به سهم بازاری که در اختیار شرکت فولاد آذربایجان است، می‌توانیم حدود ۹۰ درصد از ظرفیت را برای سال جاری پر کرده و در این زمینه حدود ۳۵۰ هزار تن تولید را هدف‌گذاری کرده‌ایم. امیدواریم این میزان تولید محقق شود. همچنین در این میان افق‌های ترسیم شده که حتی به تولید۴۰۰ هزار تن نیز دست پیدا کنیم.

‎وی با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه اظهار کرد: مواد اولیه ما عمدتا از شرکت فولاد خوزستان و همچنین واحدهای اطراف تامین می‌شود.

‎وی افزود: بحث تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی یک چالش تلقی می‌شود. اگر ما خواهان حفظ برند خود هستیم باید به موضوع ورود مواد اولیه کیفی توجه ویژه داشته باشیم زیرا نتیجه آن خروج محصول کیفی است اما اخیرا به دلیل شرایط نامناسب رقابتی در بازار، تعدادی از همکاران ما از شمش‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند. متاسفانه استاندارد کشور کنترل زیادی بر تولید و استاندارد شمش ندارد. ما خواستار آن هستیم و این موضوع از طریق انجمن و نهادهای تصمیم‌گیرنده نیز منتقل شده است که بتوان برای شمش نیز استاندارد تبیین شود زیرا با تامین مواد اولیه کیفى قطعا قیمت تمام شده افزایش می‌یابد و نمی‌توانیم در بازار رقابت کنیم. در نتیجه باید در زمینه ساماندهی بازار به لحاظ نظارت کیفی و کنترل بر قیمت عرضه شمش مسئولان جدی‌تر عمل کنند. البته اخیرا اقداماتی در زمینه قیمت‌گذاری زنجیره فولاد انجام گرفت و شاهد هستیم برای گندله و آهن اسفنجی قیمت پایه تهیه شد. هرچند لازم است این موضوع ضمانت اجرایی داشته باشد. امیدواریم قیمت شمش را اعلام کرده تا بازار از التهاب خارج شود.

‎عظمایی افزود: مجموعه فولاد آذربایجان حدود ۵۴۰ نفر پرسنل رسمی و پیمانکاری دارد. البته قرارداد پیمانکاری پس از اقاله مستقیم به قرارداد شرکت تبدیل شد و حدود ۲۵۰ نفر نیز در مجموعه احیا مشغول بکار هستند. بطورکلی حدود ۸۰۰ نفر در مجتمع آذربایجان که متشکل از احیا و نورد است مشغول بکار هستند. امیدواریم با راه‌اندازی واحد فولادسازی حدود ۳۰۰ نفر مشغول بکار شوند. در مجموع این مجتمع برای هزار نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده