تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۶۹۹
کد خبر: ۶۸۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
محمد شریعتمداری در مراسم رسمی افتتاح کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه:

تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت، توازن در زنجیره فولاد است

می متالز - وزیر صنعت و تجارت گفت: طی سال های 92 تا 96 تلاش این وزارتخانه در صنعت فولاد، به ایجاد توازن در زنجیره تولید معطوف شد.
تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت، توازن در زنجیره فولاد است

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری که در مراسم افتتاح رسمی کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه سخن می گفت، تصریح کرد: عدم توازن در چرخه تولید فولاد یکی از مهمترین مشکلات حوزه فولاد کشور است که به این موضوع در یک دوره ای بی توجهی شده و هم اکنون در تامین منابع اصلی مانند گندله، کنسانتره، سنگ آهن، آهن اسفنجی، شمش و فولاد دارای ظرفیت متوازن نیستیم.

شریعتمداری افزود: از سال های 92 تا 96 بیشترین تلاش برای تامین توازن در چرخه فولاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که در همین راستا سطح فعالیت های گندله سازی با حمایت دولت تا 90 درصد افزایش یافت و سطح فعالیت های نورد از 26 درصد رشد عبور نکرد تا توازن منطقی در تولید به دست آید.

وی ادامه داد: با ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران آنها را به سمت راه اندازی کارخانه های کنسانتره و گندله آهن برای ایجاد ارزش افزوده در دولت دوازدهم هدایت می کنیم.

 

ستاد فولاد

وی درباره ایجاد یکپارچگی در صنعت فولاد گفت: ستاد عالی برای پیگیری مشکلات حوزه فولاد کشور تشکیل دادیم تا تمام طرح های فولاد کشور را به دقت و شبانه روز رصد کنند.

به گفته شریعتمداری، در دولت یازدهم پیشرفت های خوبی در عرصه فولاد به دست آمد که از 23 میلیون تن تولید فولاد خام در سال 92 به حدود 31 میلیون تن در پایان سال 95 رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در تحقق اهداف حوزه معادن ضروری است اظهار داشت: با تحریم های ظالمانه نظام سلطه در سال های متمادی روبرو بودیم ، اما بر اساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد در سال 2017 نسبت به سال قبل از آن حدود 10 درصد رشد تولید فولاد داشتیم در حالی که همین رشد تولید در کشورهای پیشرفته از یک درصد افزایش پیدا نکرده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت درباره تعرفه ها اظهار داشت: در اصلاح تعرفه های زنجیره تولید فولاد و عوارض صادراتی برای رسیدن به ارزش افزوده بیشتر، نیازمند حمایت دولت دوازدهم هستیم و همچنین تامین زیرساخت های لازم برای صنعت فولاد مانند آب، برق و ریل نیز نیازمند کمک دولت است.

شریعتمداری گفت: صادرات در عرصه فولاد کشور از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم است و تلاش می کنیم با استفاده از تمامی فرصت های موجود مانند دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت جغرافیایی و با کیفی کردن محصولات و افزایش رقابت پذیری، حرف های جدیدی در این عرصه بزنیم که از سال 96 این مهم را در دستور کار قرار دادیم.

وی یادآور شد: میزان صادرات فولاد در 5 ماهه اول 96 نسبت به 5 ماهه اول 95 بیش از 40 درصد رشد داشت که این نویدی برای صنعت فولاد کشور است.

به گفته شریعتمداری، برنامه ریزی برای صادرات بیش از 15 میلیون تن فولاد در کشور از مهمترین اقدامات برای رسیدن به ظرفیت 55 میلون تنی فولاد تا افق 1404 است که تامین زیرساخت های آن در دستور کار است.

 

افزایش ظرفیت ها

وزیر صنعت معدن وتجارت افزود: در تولید سنگ آهن از حدود 63 میلیون تن در سال 92 به 75 میلون تن تولید در حال حاضر رسیدیم اما برای دسترسی به 150 میلیون تن تولید سنگ آهن در کشور راه درازی در پیش داریم.

وی همچنین درباره ایجاد ظرفیت های جدید فولاد گفت: با افتتاح طرح های فولادی تا پایان امسال 20 میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه خواهد شد و با جدیت تعریف پروژه های جدید فولاد خام به خصوص در سواحل بندرعباس و مکران را نیزدر دستور کار داریم.

به گفته وی، شاخص رشد صنعت فولاد متناسب با شاخص توسعه یافتگی کشور به شمار می آید و یکی از صنایع مادر کشور ما نیز با توجه به پتانسیل های موجود همین صنعت فولاد است.

وی یادآور شد: در دو دهه گذشته حرکت روبه رشد خوبی را در صنعت فولاد کشور آغاز کردیم و دوران طلایی فولاد در تاریخ این صنعت در کشور در دوره تصدی دکتر جهانگیری در وزارت معادن و فلزات و صنایع و معادن بود و مفتخریم که ادامه دهنده این مسیر هستیم.

شریعتمداری اظهار داشت: برای ارتقای مصرف سرانه فولاد در کشور برنامه ریزی کردیم تا این میزان را که هم اکنون در حدود 200 کیلوگرم است، به حدود 500 کیلوگرم که متوسط کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا است، نزدیک کنیم.

وی گفت: در استان آذربایجان شرقی 7 طرح فولادی دیگر را نیز در دست ساخت داریم، که فولاد میانه یکی از آن ها است و طرح فولاد درپاد تبریز با ظرفیت 450 هزارتن ذوب القایی و با 50 درصد پیشرفت در حال پیگیری است که 200 هزارتن آهن اسفنجی و 200 هزار تن ظرفیت فولاد نورد در این طرح به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: فولاد صائب تبریز یک خط نورد میلگرد و یک خط نورد تیرآهن در مجموع 600 هزار تن آماده راه اندازی است. همچنین بخش فولاد در بناب نیز با سه شرکت آذر حدید بناب، ظفر بناب و مجتمع فولاد صنعت بناب فعال است.

شریعتمداری افزود: طرح تولید فولاد ملکان در شمال غرب آذربایجان شرقی با خط نورد به ظرفیت 450 هزار تن در حال احداث است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح ذوب آلیاژی فولاد ملکان با ظرفیت 400 هزار تن در آینده ای نزدیک به بهره برداری نزدیک خواهد شد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده