تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۴۵۶
کد خبر: ۶۸۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

90 درصد تولید آلومینیوم روسال با انرژی‌های تجدیدپذیر

می متالز - با آن‌که در حال حاضر بیش از 90 درصد از آلومینیوم تولیدی شرکت روسال از انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌آبی تولید شده است، این شرکت همچنان در تلاش است تا با افزایش بازدهی مصرف انرژی، از اثرات کربنی ناشی از فعالیت خود بکاهد.
90 درصد تولید آلومینیوم روسال با انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش می متالز، الکتریسیته، یکی از مؤلفه‌های کلیدی در صنعت انرژی‌بر آلومینیوم است. این مؤلفه با در اختیار داشتن سهمی بین 35 تا 40 درصد از هزینه‌های تولید (برای تولید آلومینیوم اولیه از منابع معدنی) همواره زیر ذره‌بین کارشناسان بوده تا با کاهش مصرف آن (یا به عبارت بهتر، افزایش بازدهی مصرف انرژی) از هزینه‌های آن بکاهند. در همین راستا، هر ساله شرکت روسال برنامه‌هایی را برای بهبود بازدهی تکنولوژی و عملکرد تمامی واحدهای تولیدی خود به اجرا می‌گذارد.

تکنولوژی‌های جدید کنونی یا اصلاحات در حال انجام روی خطوط تولید که موفق به افزایش بازدهی مصرف انرژی شده‌اند، عمدتا بر اپتیمایز کردن سیستم تولید انرژی، بهبود طراحی سلول‌ها و اپتیمایز کردن فاکتورهای فنی تولید تمرکز داشته‌اند. از جمله فاکتورهای فنی که برای کاهش مصرف انرژی بسیار مورد توجه بوده، می‌توان به کاهش اتلاف انرژی حرارتی، افزایش آمپراژ و ... اشاره کرد.

برنامه‌های کاهش مصرف انرژی در روسال در حالی پیگیری می‌شود که عمده انرژی مصرفی در واحدهای ذوب این شرکت، از انرژی‌های تجدیدپذیر، همچون نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌شود. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط شرکت روسال، برای تولید بیش از 90 درصد آلومینیوم این شرکت در سال گذشته (بیش از 3.3 میلیون تن) از انرژی‌های برق‌آبی استفاده شده است، که کمترین اثرات کربنی را دارند. این شرکت در حال حاضر دارای 6 نیروگاه برق‌آبی است که در منطقه سیبری واقع شده‌اند. بر همین اساس نیز، عمده تولیدات آلومینیوم این شرکت در این منطقه متمرکز است. نمودار 1، ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی روسال را نشان می‌دهد.

شرکت روسال در نظر دارد تا میزان کل مصرف انرژی الکتریکی خود در واحدهای ذوب را تا حدود 3 هزار و 400 گیگاوات ساعت تا سال 2020 نسبت به میزان مصرف در سال 2011 کاهش دهد. واحد ذوب سایانوگورسک (Sayanogosk) با استفاده از یکنواخت‌سازی انجام شده روی آندها، حدود 69 کیلووات ساعت برای تولید هر تن آلومینیوم از میزان مصرف انرژی خود کاست. گفتنی است که در این واحد پایلوتی از سری تکنولوژی RA-550 با آمپراژ عملیاتی 520 کیلوآمپر تعبیه شده است. هدف از این پایلوت، دستیابی به مصرف انرژی 12.5 کیلووات ساعت به‌ازای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم است. مشابه با همین اصلاحات، در واحد ایرکوتسک (Irkutsk) اجرا شد که منجر به کاهش 46 کیلووات ساعتی مصرف انرژی در تولید هر تن آلومینیوم شد، همچنین کاهش مصرف آند کربنی به میزان 6 کیلوگرم به‌ازای تولید هر تن آلومینیوم از دیگر ثمرات این اصلاحات بود.

در واحد کراسنویارسک (Krasnoyarsk)، مصرف انرژی به مقدار 143 کیلووات ساعت و مصرف آند کربنی آن، به مقدار 7.5 کیلوگرم به‌ازای هر تن آلومینیوم کاهش یافت. همچنین پات‌لاین شماره 5 این واحد، طی عملیات بازسازی، مصرف انرژی آن حدود 60 کیلووات ساعت بر تن کاهش یافت. گفتنی است که در سال‌های اخیر، مصرف کل این واحد از 16.1 کیلووات ساعت به‌ازای هر کیلوگرم آلومینیوم به کمتر از 15.4 کیلووات ساعت کاهش یافته است. واحدهای براتسک (Bratsk) و نووکوزنتسک (Novokuznetsk) هر کدام نیز به‌ترتیب موفق به کاهش 40 و 30 کیلووات ساعتی از مصرف انرژی به‌ازای تولید هر تن آلومینیوم شدند.

عناوین برگزیده