تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۶۸۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

در 6 ماه اول سال، 3 میلیون و 200 هزار تن محصول فولادی معامله شد

می متالز - قیمت و بازار فولاد در 6 ماه ابتدای سال 1396 از رشد قابل ملاحظه‌ای در بازارهای بین‌المللی برخوردار بود و قیمت آن به‌ویژه در تابستان حدود 50 درصد افزایش یافت. این در حالی است در بازار داخلی تنها قیمت فولاد افزایش یافت و آمار معاملات 6 ماهه حاکی از کاهش حدود 150 هزار تنی در مقایسه با سال گذشته است.
در 6 ماه اول سال، 3 میلیون و 200 هزار تن محصول فولادی معامله شد

به گزارش می متالز، تا 5 ماه ابتدای سال 1396، معاملات فولاد به‌خوبی پیش می‌رفت و آمارهای بورس کالا نیز حاکی از همین موضوع بود که میزان معاملات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اما در شهریور ماه و با غیبت 2 تا 3 هفته‌ای تولیدکنندگان بزرگ، معاملات فولاد به‌شدت کاهش یافت و حتی باعث کاهش آمار معاملات 6 ماهه نیز شد.

نمودار 1 حاکی از آن است که در 6 ماه ابتدای سال 1396 در مجموع بیش از یک میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از 4 میلیون و 80 هزار تن تقاضای تجمعی وجود داشت. اما در نهایت 3 میلیون و 290 هزار تن محصول فولادی مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. این در حالی است که در 6 ماه ابتدایی سال گذشته حدود 3 میلیون و 440 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا به فروش رفته بود.

در سال جاری، در میان محصولات فولادی، ورق گرم فولاد مبارکه بیشترین متقاضی را به خود دید و حدود یک میلیون و 240 هزار معامله شد. پس از آن تختال بود که با رشد عجیب معاملات مواجه شد و در حالی که 637 هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه شده بود و حدود 698 هزار تن تقاضا داشت، اما به میزان 554 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. این محصول از سوی 3 شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان در بازار عرضه شد. ورق سرد، دیگر محصول پرمتقاضی بورس بود که به میزان 431 هزار تن به فروش رفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز که از سوی فولاد مبارکه عرضه شدند، به‌ترتیب به میزان 62 هزار تن و 34 هزار تن به فروش رفتند.

سبد میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در سال جاری با رشد معاملات همراه شد و این محصول در حالی به میزان 280 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 421 هزار تن داشت، در نهایت تمامی این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت. شمش بلوم و بیلت فولادی نیز از سوی شرکت‌های فولاد خوزستان، کاوه جنوب کیش، فولاد خراسان و حتی ذوب آهن به میزان 235 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 395 هزار تن داشت، اما در نهایت 194 هزار تن از این محصول به فروش رفت. تیرآهن نیز اغلب از سوی ذوب آهن در بورس کالا به میزان 104 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 187 هزار تن داشت؛ این محصول نیز تقریبا به همان میزان عرضه مورد معامله قرار گرفت. میلگرد نیز به میزان 58 هزار تن در بازار عرضه شد که این محصول با تقاضای 90 هزار تنی مواجه شده بود، اما در نهایت 57 هزار تن از این محصول معامله شد. میلگرد توسط شرکت‌های ذوب آهن، فولاد آذربایجان، فولاد کرمان و فولاد خراسان عرضه شده بود.

در نهایت به‌نظر می‌رسد که اگر میزان معاملات فولاد در شهریورماه نیز همانند ماه‌های دیگر بود، آنگاه شرایط معاملات 6 ماهه بهتر از آمار کنونی می‌شد.

عناوین برگزیده