تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۶۹۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس، ماده اصلی مدال‌های المپیک 2020

می متالز - با این‌که هنوز زمان زیادی تا برگزاری المپیک 2020 باقی مانده، اما برنامه‌ریزی‌ها برای آن از همین الان شروع شده. ژاپنی‌ها، میزبان این دوره از مسابقات، خبر داده‌اند مدال‌های المپیک را از گوشی‌های هوشمند بازیافت می‌کنند که پر از مس هستند.
مس، ماده اصلی مدال‌های المپیک 2020

به گزارش می متالز، خبری که به تازگی منتشر شده و المپیک 2020 را به تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند متصل می‌کند، استفاده از گوشی‌های هوشمند بازیافتی برای تولید مدال‌های این المپیک است. با وجود تعداد بالای گوشی‌های هوشمندی که روزانه از چرخه استفاده کاربران خارج می‌شوند، انتظار می‌رود مقامات برگزارکننده مشکلی برای تامین مواد خود نداشته باشند چراکه 50 پوند (18.62 گرم) طلا و 20هزار پوند (7.464 کیلوگرم ) مس می‌تواند از هر یک میلیون تلفن همراهی که دور انداخته شده، استخراج شود. 

Koji Murofushi، از مدیران برگزارکننده المپیک 2020 توکیو با اعلام خبر استفاده از طلا و مس گوشی‌های هوشمند در المپیک پیشِ‌رو گفته است که قرار است از مردم ژاپن خواسته شود گوشی‌های قدیمی خود را برای این منظور اهدا کنند. 

در المپیک 2012 لندن برای تولید مدال‌ها به حدود 9.5 کیلوگرم طلا، 1210 کیلوگرم نقره و 700 کیلوگرم مس نیاز بود. فراهم کردن این مقدار از مواد اولیه برای ژاپنی‌ها کار سختی نیست. آن‌ها در سال 2014 حدود 143 کیلوگرم طلا، 1566 کیلوگرم نقره و 504 کیلوگرم مس را به کمک بازیافت محصولات الکترونیکی به‌دست آوردند. در کشور ژاپن، سالانه 650هزار تن قطعه الکترونیکی از چرخه مصرف خارج می‌شود و دولت تنها 100هزار تن از آن را بازیافت کرده و اکثر آن را برای تولید دوباره قطعات استفاده می‌کند.

مواد اولیه برای ساخت مدال‌های المپیک، معمولاً توسط معادن به شهر برگزارکننده مراسم اهدا می‌شوند. با عملی شدن این اقدام، این اولین‌بار است که شهر برگزارکننده مراسم به صورت خودکفا از مواد بازیافتی برای ساخت مدال‌ها استفاده می‌کند. به هر حال، در صورت اجرای این طرح که ایده آن در جلسه‌ای در ژوئن سال جاری مطرح شده، می‌توان شاهد اتخاذ استراتژی‌های مدافع محیط‌زیست ازسوی دوست‌داران ورزش بود.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده