تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۴۴
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۶۹۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت آلومینیوم به رشد خود ادامه می‌دهد

می متالز - قیمت میانگین هفته گذشته آلومینیوم در حدود 2 هزار و 130 دلار بر تن برآورد شد که نسبت به هفته پیش از آن که مصادف با هفته طلایی تعطیل در چین بود، رشد 0.82 درصدی را رقم زد. با نزدیک شدن به فصل زمستان و برنامه کاهش ظرفیت چین طی این دوره، انتظار می‌رود که آلومینیوم به رشد قیمتی خود تا پایان سال، هر چند آهسته، ادامه دهد.
قیمت آلومینیوم به رشد خود ادامه می‌دهد

به گزارش می متالز، نمودار 1، تغییرات قیمت معاملات نقدی هر تن آلومینیوم را در بورس فلزات لندن به‌همراه نوسانات موجودی انبارها طی 4 هفته گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار دیده می‌شود، قیمت هر تن آلومینیوم در طول دوره مورد بررسی، به‌غیر از چند روز معدود، عمدتا بالای سطح 2.1 هزار دلار باقی مانده است؛ این در حالی است که بنا به گفته تحلیل‌گران در گذشته، قیمت آلومینیوم به‌محض رسیدن به سطح 2.1 هزار دلار بر تن، سریعا تحت فشار قرار می‌گرفت و عدم کشش بازار برای چنین رشد قیمتی، سبب افت قیمتی آن می‌شد. با این حال، عدم پتانسیل رقابتی سایر فلزات با آلومینیوم برای جایگزینی در کاربردهای آن سبب شد تا قیمت این فلز بتواند به رشد خود ادامه دهد و حتی طی مدت زمان قابل توجهی در سطوح بالاتری از 2.1 هزار دلار بر تن باقی بماند.

همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، موجودی انبارهای آلومینیوم طی هفته گذشته روندی نزولی مطلق داشته است؛ به‌طوری که حدود 17 هزار و 125 تن از موجودی این انبارها کاسته شد. روند نزولی موجودی انبارها که از هفته دوم سپتامبر تاکنون ادامه داشته، از محرک‌های مهمی برای رشد قیمت آلومینیوم محسوب می‌شود. با توجه به نمودار، قیمت میانگین هفته گذشته آلومینیوم در حدود 2 هزار و 130 دلار بر تن برآورد شد که نسبت به هفته پیش از آن که مصادف با هفته طلایی تعطیل در چین بود، رشد 0.82 درصدی را رقم زد. با پایان یافتن تعطیلی یک هفته‌ای در چین و بازگشت دوباره سرمایه‌داران چینی به بازار، قیمت اکثر فلزات پایه، از جمله آلومینیوم در هفته گذشته با رشد مواجه شد. علاوه بر این‏، کاهش ارزش دلار نیز به رشد قیمت‌ها بیشتر کمک کرد. از دیگر عوامل مهمی که در رشد قیمت آلومینیوم طی هفته گذشته تأثیر داشت، افزایش قیمت نفت بود. از آن‌جا که تولید آلومینیوم مستلزم مصرف انرژی قابل توجهی (حدود 14.5 کیلووات ساعت به‌ازای هر کیلوگرم) است، قیمت حامل‌های انرژی، در رأس آن‌ها نفت، تأثیر به‌سزایی در تغییرات قیمت آلومینیوم دارد. در هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت از 55.79 دلار به 57.18 دلار افزایش یافت.

بازار فلزات پایه در هفته گذشته در حالی به پایان رسید که در روزهای پایانی تحت تأثیر نوزدهمین جلسه کنگره حزب چین که در این هفته برگزار می‌شود، قرار گرفت. در این جلسه برنامه 5ساله آتی چین و اهداف و چشم‌انداز 5 سال آینده این کشور تعیین خواهد شد. بازار فلزات پایه، قبل از موعد برگزاری این جلسه که احتمالا تقاضا را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد، واکنش نشان داد و در روز پایانی هفته گذشته، یعنی جمعه 13 اکتبر، بسیاری از فلزات پایه با رشد قیمتی مواجه شدند. در صورتی‌که نتیجه این جلسه و برنامه 5ساله چین، بیشتر از حد انتظار کنونی بازار باشد، رشد قیمت‌ها متأثر از این عامل، به‌طور حتم تداوم خواهد یافت؛ گرچه واکنش بازار به این عامل قبل از موعد مقرر، از تأثیر آن طی این هفته خواهد کاست. علاوه بر این امر، نزدیک شدن به فصل زمستان در چین، که شدت گرفتن بازرسی‌ها و برنامه‌های کاهش ظرفیت چین را به‌دنبال خواهد داشت، کسری عرضه در بازار را افزایش خواهد داد؛ امری که از شدت آن برای آلومینیوم برخلاف بسیاری از فلزات دیگر کاسته شده است. با این حال انتظار می‌رود که آلومینیوم به رشد قیمتی خود تا پایان سال، هر چند آهسته، ادامه دهد. قیمت 3ماهه آلومینیوم که در سطح بالای 2 هزار و 160 دلار به‌ازای هر تن است نیز نویدبخش تداوم این رشد قیمتی است.

عناوین برگزیده