تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۵۳۰
کد خبر: ۶۹۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پیشنهاد سندیکای آلومینیوم برای تامین پایدار شمش صنایع پایین‌دستی:

صنایع پایین‌دست آلومینیوم در اولویت باشد

می متالز - در جلسه‌ای که با حضور اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو برگزار شد بر تامین پایدار شمش صنایع پایین‌دست تاکید شد تا صنایع پایین‌دست آلومینیوم که این روزها با کمبود شمش روبه‌رو هستند، تامین نیاز شوند.
صنایع پایین‌دست آلومینیوم در اولویت باشد

به گزارش می متالز، سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با ارائه پیشنهادهایی خواهان تامین پایدار شمش آلومینیوم برای صنایع پایین‌دستی شدند. اعضای هیات‌رئیسه سندیکای آلومینیوم در دیدار دوشنبه هفته جاری با مهدی کرباسیان رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با برشمردن مشکلات تامین شمش از کارخانه‌های داخلی، پیشنهادهایی برای عبور از این چالش ارائه دادند.هوشنگ گودرزی رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در این نشست عنوان کرد: بازنگری در فرمول نسبت واردات آلومینا و صادرات آلومینیوم، اولویت‌دهی به صنایع داخلی در خرید شمش و بازنگری در قیمت‌گذاری شمش داخلی به نسبت نرخ بورس فلزات لندن ازجمله پیشنهادهای اصلی صنایع آلومینیوم است.وی با بیان اینکه هم‌اینک نوعی انحصار در عرضه شمش آلومینیوم ازسوی برخی تولیدکنندگان وجود دارد، اظهار کرد: در این مسیر خواسته ما این است که تعادلی بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم ایجاد شود.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز در این نشست ضمن اشاره به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید محمد شریعتمداری درباره رفع تبعیض گفت: یکی از اهدافی که برای ادغام وزارت صنعت و معدن با بازرگانی مد نظر بود وحدت فرماندهی و سیاست‌گذاری یکپارچه برای حوزه تولید و بازرگانی بود، به‌طوری‌که بتوان از تولیدکننده داخلی هم حمایت کرد.مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه بخش صادرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اشتغال در صنایع پایین‌دستی توسعه می‌یابد و به همین دلیل باید با هماهنگی بیشتر، نسبت به رفع چالش پیش‌رو در تامین شمش صنایع داخلی اقدام کرد.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو یادآور شد: چنین مشکلی در بخش فولاد و مس نیز وجود داشت اما با دخالت در این امر، موضوع برطرف شد. اکنون نیز باید عرضه در داخل به میزانی باشد که خللی در تامین نیاز صنایع پایین‌دستی ایجاد نشود.کرباسیان تاکید کرد: به‌طور قطع در روزهای آینده تصمیم‌هایی متناسب با شرایط، در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته می‌شود.


پیشنهادهایی برای رفع مشکل آلومینیومی‌ها

از ابتدای امسال و در چند ماه گذشته صنایع پایین‌دست آلومینیوم با کمبود شمش روبه‌رو بوده‌اند. در این‌باره هوشنگ گودرزی رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم کمبود شمش است. گودرزی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با آن روبه‌رو هستند، عنوان کرد: موضوع اصلی این است که شمش آلومینیوم در داخل به اندازه کافی توزیع نمی‌شود و همچنین اینکه عرضه آن به شکل مستمر انجام نمی‌شود. به علاوه این مسائل، موضوع قیمتی شمش آلومینیوم مطرح است که این نرخ چندین برابر نرخ صادراتی است. وی با اشاره به اینکه دو کارخانه آلومینیوم بیشتر در کشور شمش تولید نمی‌کنند، عنوان کرد: بیشتر محصولات این دو کارخانه آلومینیوم صادر می‌شود. علاوه بر اینکه این کارخانه‌ها با عرضه نکردن در داخل سبب می‌شوند که نرخ شمش افزایش پیدا کند و پس از آن شمش را از طریق واسطه به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند. رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با ارائه پیشنهادهایی برای حل مشکلات صنایع پایین‌دستی آلومینیوم عنوان کرد: پیشنهاد ما به‌طور مشخص برای بهبود وضعیت صنایع پایین‌دست این است که در درجه نخست بازار داخلی تامین و در مرحله بعد مازاد نیاز بازار داخلی صادر شود. همچنین قیمتی که به بازار داخلی بورس کالا عرضه می‌کنند معادل قیمتی باشد که صادرات می‌کنند. درنهایت اینکه جنس را به‌صورت مستمر در بازار بورس کالا ارائه کنند نه اینکه یک تا دو ماه ارائه نکنند که همه کارخانه‌ها به حالت نیمه‌تعطیل دربیاید و پس از آن به هر قیمتی که خواستند به شکل رقابت‌گونه در بازار به فروش برسانند.


بازار نیازمند عرضه مستمر است

همچنین درباره مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم و کمبود شمش در بازار، آریا صادق نیک حقیقی عضو هیات‌مدیره و دبیرکل سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: صنعت آلومینیوم مانند برخی صنایع دیگر گرفتار مشکلاتی چون گرانی تسهیلات بانکی و... است. اما جدا از این مشکلات، صنعت آلومینیوم به‌دلیل استفاده دوگانه آن جزو موارد تحریم بوده است، چراکه آلومینیوم در صنایع نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد، از این‌رو با توجه به استفاده آن در صنایع نظامی در تحریم‌ها چند سال علیه کشور ما شامل تحریم شده و خرید آن برای ایرانی‌ها یا غیرممکن یا با واسطه بوده است. صادق نیک حقیقی با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات صنعت آلومینیوم در پایین‌دست درحال‌حاضر تامین شمش است، عنوان کرد: البته نیاز صنایع پایین‌دستی به شمش به طور مشخص ازسوی صنایع بالادستی در داخل کشور قابل تامین است و در این زمینه نیز نیاز به واردات نداریم. اما موضوع این است که با مشکل صادرات بی‌رویه این مواد اولیه بدون توجه به تامین نیاز صنایع پایین‌دست روبه‌رو هستیم. وی در ادامه توضیح داد: موضوع این است که مواد خام به وفور و به نرخ پایین‌تر از عرضه داخلی صادر می‌شود. در این راستا نیز خواسته ما مشخص است که تامین نیاز صنایع داخلی در اولویت باشد که این موضوع در دستور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت قبل مبنی بر اینکه صنایع داخلی باید در اولویت باشد، قرار گرفته بود.

این عضو هیات‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین براساس قانون قیمت‌های داخلی باید ۵درصد زیر نرخ صادرات باشد. ولی این ماده قانونی هیچ‌وقت محقق نشد و همیشه صنایع داخلی همواره حدود ۱۰درصد گران‌تر از نرخ صادراتی مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند. صادق نیک حقیقی در ادامه همچنین با اشاره به افزایش نرخ آلومینیوم در امسال عنوان کرد: در ماه‌های گذشته علاوه بر عوامل خارجی که باعث افزایش نرخ جهانی آلومینیوم شدند، عواملی چون افزایش نرخ ارز نیز سبب شد کمبود شمش در بازار داخلی خودش را نشان دهد که این موضوع سبب نرخ کاذب شمش آلومینیوم شد. همین مسائل بازار داخلی را با کمبود شمش و افزایش نرخ صنایع داخلی و توقف آنها روبه‌رو کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که میزان تولید، واردات و صادرات و نیاز داخلی صنایع پایین‌دست آلومینیوم چقدر است، گفت: میزان تولید شمش آلومینیوم ۳۶۰ تا ۳۸۰هزار تن در سال است که بیش از نیمی از آن صادر می‌شود که اگر به صنعت داخل تزریق شود و نرخ بالاتر از قیمت‌های جهانی نداشته باشد، تولیدکننده داخلی قادر است تمام نیاز داخلی را تامین کند و حتی علاوه بر آن تا حدی صادرات هم داشته باشیم البته صادرات محصولات نه مواد خام و اولیه. صادق نیک حقیقی ادامه داد: در زمینه صادرات نیز در یکی دو سال گذشته واردات شمش و بیلت خالص نداشتیم اگر وارداتی هم بوده، واردات محصولات آلومینیوم یا واردات شمش‌های حاصل از ذوب قراضه از کردستان عراق بوده و در زمینه شمش خالص واردات نداشته‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای ایجاد تعادل در بازار چیست، گفت: پیشنهاد مشخص ما که هم در ایمیدرو و هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کردیم این است که مصوبات ستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه نرخ داخلی معادل نرخ صادراتی باشد، اجرا شود. هرچند مصوب شده بود قیمت‌های داخلی ۵ درصد پایین‌تر از بازار داخلی باشند که از این مورد هم چشم‌پوشی می‌کنیم و قیمت‌های داخلی را برابر قیمت‌های صادراتی کنند که اگر ۵درصد را اولویت نمی‌دهند حداقل قیمت‌ها را برابر کنند.


صادق نیک حقیقی همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این به‌صورت مستمر و هفتگی شمش آلومینیوم در بورس کالا عرضه شود، چراکه عرضه‌کنندگان زمانی ۴هزار تا ۶هزار تن عرضه بلوکی می‌کنند و پس از آن دو سه هفته عرضه نمی‌کنند. از این‌رو ما خواهان عرضه مصوب یعنی به‌صورت مستمر، مداوم، هفتگی و غیربلوکی هستیم. غیربلوکی به این معنا که هر شرکتی بتواند نیاز خود را از بورس تامین کند، خلاف رویه فعلی که واسطه‌ها و دلال‌ها در اولویت هستند، اولویت به صنعتگران و تولیدکنندگان واقعی داده شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده