تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۵۰۸
کد خبر: ۶۹۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح جامع فولاد، هر سه ماه یکبار پایش می‌شود

می متالز - مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، بیان کرد که طبق اعلام هفته گذشته محمد شریعتمداری، از این پس نظارت و پایش تمام طرح‌های فولادی از سنگ معدن تا محصولات پایین دست به ایمیدرو بوده و این سازمان در جهت ایجاد توازن در زنجیره تلاش خواهد کرد.
طرح جامع فولاد، هر سه ماه یکبار پایش می‌شود

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان در ادامه بیان کرد، یکی از اقدامات خوب که در سال 92 و 93 صورت گرفت، بازنگری طرح جامع فولاد بود. شرکت فولاد تکنیک به‌عنوان بازوی شرکت ملی فولاد، هر 3 ماه یکبار طرح 55 میلیون تن فولاد و زنجیره فولاد را پایش می‌کند. در هفته گذشته نیز طبق دستور جناب شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو را محور پیگیری و پایش تمام طرح‌های پروژه‌های زنجیره فولاد از سنگ آهن تا پایین دستی فولاد جهت ایجاد توازن در زنجیره فولاد قرار داده است. در این میان وزارتخانه نقش حمایت، نظارت و درصورت نیاز دخالت را دارد.  

ریئس هیات عامل ایمدرو در ادامه بیان کرد که واحد آهن اسفنجی فولاد میانه که در 22 مهر افتتاح شد طرح یکی از 7 طرح فولادی است که در ابتدای دولت یازدهم متوقف بود؛ و خوشبختانه در مهر ماه امسال به افتتاح رسمی رسید. این طرح دومین پروژه از 7 طرح‌ فولادی است که به‌صورت رسمی افتتاح شد. تفاوت این پروژه با سایر پروژه‌ها در فناوری مورد استفاده در آن است. وی در ادامه بیان کرد که فناوری مورد استفاده در این پروژه فناوری ایرانی پرد بوده که شرکت MME، وابسته به ایمیدرو این فناوری را ایجاد کرده است. مزیت این فناوری، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، صرفه‌جویی انرژی و بهره‌وری بالاتر است. این فناوری در اروپا و آسیا ثبت شده است و امیدواریم بتوان این فناوری را در دنیا توسعه داد.  

وی در ادامه بیان کرد که واحد آهن اسفنجی فولاد میانه، دارای ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی بوده که گامی مهم در جهت جلوگیری از خام فروشی است. طرح بعدی فولاد میانه افتتاح واحد فولاد سازی است که این طرح نیز تابه‌حال حدود 25 درصد پیشرفت داشته و تا 2 سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. با به بهره‌برداری رسیدن این واحد فولادسازی میانه، این واحد دارای قسمت زیادی از نجیره فولاد از آهن اسفنجی تا شمش و بعد میلگرد و مقاطع خواهد شد. در حال حاضر این واحد دارای ظرفیت تولید سالانه 550 هزار تن آهن مقاطع فولادی است.

مهدی کرباسیان در ادامه بیان کرد که با پایان طرح فولاد میانه 700 شغل مستقیم در منطقه ایجاد خواهد شد. در حال حاضر 250 نفر در این واحد مشغول به‌کار هستند. به‌بهره‌برداری رسیدن این واحد گامی مهم در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است. وی در ادامه هزینه این پروژه را 240 میلیارد تومان بیان کرد، البته این هزینه شامل قسمتی از هزینه‌های ایجاد زیرساخت برای واحد فولادی نیز می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه بیان کرد که در حال حاضر کشور با تولید سالانه 25 میلیون تن آهن اسفنجی، در مقام اول تولید آهن اسفنجی در دنیا قرار دارد. با راه‌اندازی پروژه‌های شادگان، می‌ریز و سبزوار در چند ماه آتی، این مقام برای سال‌های آتی نیز حفظ خواهد شد و در جهت تکمیل زنجیره فولاد حرکت خواهیم کرد.

ماده اولیه طرح‌های آهن اسفنجی از کارخانجات گندله‌سازی چادرملو، گلگهر و سنگان تامین خواهد شد. کارخانه سنگان سالانه 5 میلیون تن گندله تولید می‌کند. کارخانه گندله‌سلزی اپال پارسیان از هفته پیش به‌صورت آزمایشی شروع شد. و به‌زودی افتتاح خواهد شد. با افتتاح این واحدها، در آینده نزدیک به توازن گندله، آهن اسفنجی و شمش نزدیک خواهیم شد.

عناوین برگزیده