تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۶۹۷۳
سرویس خبر : انرژی

صادرات برق 25 درصد افزایش یافت

می متالز - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از افزایش 25 درصدی صادرات برق در 6 ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد.
صادرات برق 25 درصد افزایش یافت

به گزارش می متالز، «هوشنگ فلاحتیان» افزود: در 6 ماه نخست پارسال، چهار میلیون و 146 هزار کیلووات ساعت برق به کشورهای دیگر صادر شد اما این رقم در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون کیلووات ساعت افزایش یافت و به پنج میلیون و 162 هزار مگاوات رسید.
وی ادامه داد: ایران با هفت کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان مبادله برق دارد که در این میان به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان فقط برق صادر می کند.
معاون وزیر نیرو در مورد دریافت مطالبات ایران از عراق گفت: عراق بخشی از مطالبات ایران را در چند مرحله پرداخت کرده و باقیمانده مطالبات را نیز به مرور پرداخت خواهد کرد.
گزارش های وزارت نیرو حاکی از این است که درآمد حاصل از صادرات برق در دولت یازدهم (ازشهریور 1392 تا پایان سه ماهه نخست 1396) با وجود افزایش مصرف داخلی، رشد کرد و به سه میلیارد و 373 میلیون دلار رسید.
در دولت یازدهم، 40 میلیارد و 120 میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همجوار شامل جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه و عراق صادر شد.
میزان صادرات برق در سال های پایانی فعالیت دولت دهم هشت میلیارد کیلووات ساعت و درآمد سالیانه حاصل از آن نزدیک به 800میلیون دلار اعلام شده بود.
افزایش صادرات برق ایران در دولت یازدهم در شرایطی محقق شد که مصرف بخش خانگی به دلیل افزایش دما با روندی صعودی همراه بود؛ البته ایران با برخی کشورهای همسایه مبادله برقی دارد؛ به این معنی که در کنار صادرات، در برخی فصل ها و ساعت های شبانه روز از کشورهایی مانند ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می کند.
با افزایش ظرفیت نیروگاهی و همچنین خطوط انتقال از سال 1392 تاکنون، ظرفیت صادرات برق ایران نیز افزایش یافته است؛ از آغاز فعالیت دولت یازدهم تا امروز، 54 واحد نیروگاهی جدید به بهره برداری رسید و ظرفیت نیروگاه های کشور با افزایشی هشت هزار مگاواتی به 77 هزار مگاوات رسید.
همچنین در این مدت 2 هزار و 433 کیلومتر خط انتقال و سه هزار و 133 کیلومتر خط فوق توزیع در کشور به بهره برداری رسید و به همین ترتیب، قابلیت صادرات انرژی الکتریکی افزایش یافت.
وزارت نیرو «تبدیل ایران به مرکز راهبردی برق منطقه» را به عنوان یک چشم انداز در نظر گرفته و برای گسترش مبادلات الکتریکی برون مرزی، ارتباط با روسیه، تاجیکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس را در دست بررسی، مطالعه و اقدام قرار داده است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده