تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۱۱
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۷۱۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
صنعت فولاد ایران ازسه مشکل رنج می برد؛

کمبود سنگ آهن / مصرف بالای انرژی / واردات ارزان قیمت

می متالز - طی دو دهه اخیر این سومین‌باری است که صنعت فولاد ایران دچار رکود می‌شود. یک‌بار در سال 76 و بار دیگر سال 81 بود که بحران گریبان فولاد ایران را گرفت. حال صنعت فولاد برای سومین دهه متوالی در حالی بحران و رکود را تجربه می‌کند که می‌توان گفت حدود دو سال از آغاز این تجربه تلخ می‌گذرد.
کمبود سنگ آهن / مصرف بالای انرژی / واردات ارزان قیمت

به گزارش می متالز، بحران‌های دهه هفتاد و هشتاد که در نتیجه افت قیمت‌های جهانی فولاد ایران را گرفتار خود کرده بود، در حالی در آن سال‌ها با تصمیمات به‌موقع دولت‌ها پشت‌سر گذاشته شد که به نظر می‌رسد برای خروج از سومین بحران نیز باید تدبیری اندیشیده شود؛ بحرانی که حالا در آستانه سه سالگی خود قرار دارد.

در همین رابطه یک کارشناس صنعت فولاد با بیان این که میزان تولید فولاد ایران با آنچه در سند 1404 و افق‌های تعیین شده مشخص شده است، فاصله بسیار زیادی دارد اظهار داشت: صنعت فولاد با مشکلاتی مانند قیمت بالای تولید به دلیل تکنولوژی قدیمی و سنتی، کمبود سنگ آهن و ظرفیت غیر اقتصادی روبرو است که حل این مشکلات لازمه رشد این صنعت است. از این رو در این شرایط برای دستیابی به تولید 55 میلیون تن باید راه کارهای متفاوتی را پیش روی خود قرار دهیم.

عزیز قنواتی، با اشاره به بحران سنگ آهن در کشور گفت: بسیاری از تولیدکنندگان فولاد داخلی معتقد هستند در سال‌های آینده این صنعت با کمبود شدید سنگ آهن داخلی مواجه می شود. چرا که در حال حاضر معادن چادرملو، چغارت، سنگان، گلگهر، جلال آباد و میش دوان شش معدن بزرگ سنگ آهن ایران هستند که حجم بزرگی از میزان نیاز صنعت فولاد را به این ماده معدنی تأمین می کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات مهم صنایع فولاد کشور مسئله جانمایی واحدهای تولیدی است، گفت: شرکت‌ها به دلیل جانمایی نامناسب، پس از بهره برداری توان بازگشت و تأمین سرمایه گذاری را ندارند و به همین دلیل نمی توانند وارد بازارهای رقابتی شوند.

این کارشناس صنعت فولاد، با اشاره به اینکه موضوع مهم دیگر وضعیت مصرف انرژی در این کارخانه‌ها است، اظهار داشت: تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم انجام می شود و این روش تولید نیازمند گاز و برق زیادی است، بنابراین کارخانه‌های فولاد در ایران می توانند پس از واقعی کردن قیمت‌ها، محصولی رقابتی را وارد بازار کرده و یا آن را صادر کنند.

قنواتی با بیان این که طی سه سال گذشته صنعت فولاد کشور گریبانگیر رکود شدید شده است تصریح کرد: با کاهش قیمت های جهانی، فولادسازان ایران با ورود فولادهای ارزان قیمت رو به رو شدند که این موضوع به صنایع داخلی ضربه جدی وارد کرد.

به گفته این کارشناس صنعت فولاد، برای مقابله با این چالش، وضع تعرفه های بازدارنده می تواند چاره ساز باشد البته دولت با بسته های حمایتی می تواند به صادرات فولاد کمک کند.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: صنعت فولاد طی چند سال گذشته تجربیاتی در زمینه خصوصی سازی داشته که به علت فراهم نبودن بستر لازم با موفقیت چندانی تا به امروز همراه نبوده است.

قنواتی، در ادامه با بیان اینکه خصوصی سازی فرآیندی است که طبق آن مالکیت شرکتها و به طور کلی دارایی آنها از بخش عمومی به بخش خصوصی منتقل می شود و باعث افزایش کارایی آن بنگاه و یا اضافه شدن دارایی آن می‌شود، گفت: بخش خصوصی باید واجد شرایط لازم به منظور تحقق این هدف باشد.

این کارشناس صنعت فولاد، با اشاره به هزینه اکتشاف در معادن کشور گفت: هزینه اکتشاف در معادن سنگ آهن بالا است و عدم وجود زیر ساخت های مناسب ریلی و جاده ای جهت جابجایی فولاد تولیدی از دیگر چالش های اساسی آینده صنعت فولاد ایران خواهد بود.

قنواتی با اشاره به ظرفیت تولید کارخانه‌های فولاد در ایران، افزود: طبق بررسی های صورت گرفته در جهان، امروز واحدهای فولادی حداقل 5 میلیون تن قدرت رقابت در بازار را دارند این در حالی است که اکثر واحدهای فولادسازی کشور ظرفیتی کمتر از 5 میلیون تن دارند و نباید استفاده از آخرین فناوری روز دنیا در صنایع را فراموش کرد.

عناوین برگزیده