تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۷۱۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه طی 7 ماه سال جاری 2.5 میلیون تن محصول در بورس کالا معامله کرد

می متالز - فولاد مبارکه با ظرفیت تولید حدود 8 میلیون تن بزرگ‌ترین فولادساز کشور است و این شرکت همواره بر اساس تقاضای بازار عمل می‌کند. در صورتی که تقاضای موجود در بازار داخلی زیاد باشد، مبارکه به آن پاسخ خواهد داد و آمارها نیز از همین موضوع حکایت دارد. به‌طوری که این شرکت در 7 ماه ابتدای سال 1394 تنها 1.5 میلیون تن از محصولات خود را معامله کرد. اما در 7 ماه ابتدایی سال 1396 این معامله به حدود 2.5 میلیون تن افزایش یافته است.
فولاد مبارکه طی 7 ماه سال جاری 2.5 میلیون تن محصول در بورس کالا معامله کرد

به گزارش می متالز، عرضه کالاها از آن جهت در بورس کالا انجام می‌شود که میزان عرضه، تقاضا و معاملات شفاف است و در یک طرف معامله تولیدکننده و در طرف دیگر خریدار قرار دارد. در نتیجه معامله بدون واسطه انجام می‌شود. شرکت‌های وابسته به دولت ملزم به عرضه تمام محصولات خود در بورس کالا هستند و در این میان شرکت فولاد مبارکه از جمله شرکت‌هایی است که خود را ملزم به عرضه تولیدات خود در بورس کالا می‌داند. با این حال روند معاملات همه شرکت‌ها در بورس کالا به میزان تقاضا بستگی دارد. به‌طوری که اگر برای یک محصولی تقاضا وجود نداشته باشد، این محصول برگشت می‌خورد و روی دست تولیدکننده باقی می‌ماند.

شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در ایران است که به تولید ورق‌های فولادی می‌‎پردازد. عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا نیز تنها از طریق بورس کالا انجام می‌شود. با این حال روند معاملات این شرکت در بورس کالا نشان می‌دهد که عرضه این شرکت به بازار داخلی طی دو سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. به‌طوری که در سال 1394 و طی 7 ماه اول، فولاد مبارکه تنها 1.5 میلیون تن از محصولات خود را در بورس کالا مورد معامله قرار داده بود. اما نمودار 1 نشان می‌دهد طی 7 ماه ابتدای سال جاری میزان معاملات فولاد مبارکه به حدود 2.5 میلیون تن رسیده است. در کنار آن، شرکت فولاد مبارکه همزمان صادرات محصولات خود را به خارج از کشور به‌طور قابل توجهی کاهش داده است. در عین حال فولاد مبارکه توانسته است در سال 1396 بیش از 86 درصد از تقاضای موجود در بازار را پوشش دهد.

نکته قابل توجه در مورد نوع عرضه فولاد مبارکه به این صورت است که این شرکت ابتدا عددی را برای سنجش تقاضا اعلام می‌کند. سپس تقاضا در مورد آن ثبت شده و معامله صورت می‌گیرد. اما در مواردی که تقاضا بیش از عرضه اولیه باشد، عرضه به‌صورت مچینگ انجام می‌شود که در این شیوه، میزان عرضه ثبت نمی‌شود و تقاضا به صورت رقابتی انجام می‌گیرد. به‌طور مثال در 3 مهر ماه سال 1396، فولاد مبارکه در ابتدا ورق گرم B خود را به میزان 25 هزار و 300 تن عرضه کرد که با تقاضای 65 هزار و 230 تنی مواجه شد که تمامی این محصول به فروش رفت. در ادامه با توجه به تقاضای موجود در بازار، فولاد مبارکه سیستم عرضه خود را به‌صورت مچینگ تغییر داد که در ادامه ورق گرم به‌صورت رقابتی با تقاضای 29 هزار 68 تنی ورق گرم، معامله صورت گرفت.

نکته مهم دیگر برای عرضه محصولات در بورس کالا این است که اختیار معامله همواره با فروشنده است و در صورتی که متقاضی برای کالا زیاد باشد، رقابت باعث می‌شود که قیمت معامله افزایش یابد و در نهایت یکی از متقاضیان موفق به خرید محصول شود. به‌طور مثال در پاراگراف پیشین، قیمت عرضه ابتدایی ورق گرم B، 23 هزار و 500 ریال بود که در ادامه بر اساس رقابت موجود در بازار، کمترین قیمت پیشنهادی 24 هزار 689 ریال و بیشترین قیمت نیز 24 هزار و 714 ریال بود که در نهایت این محصول به قیمت 24 هزار و 701 ریال معامله شد. در ادامه با توجه به رقابت ایجاد شده در بازارT عرضه مچینگ صورت گرفت که قیمت آن 24 هزار 602 ریال و کمتر از معامله پیشین بود. بنابراین شرط اصلی قیمت‌گذاری کالاها در بورس رقابت میان خریداران است. ضمن اینکه همواره قیمت معامله روز و یا مرتبه پیشین به‌عنوان قیمت عرضه پایه عرضه بعدی لحاظ می‌شود.

عناوین برگزیده