تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۷۱۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن چین در تنگنای کاهش تولید فولاد

می متالز - سنگ آهن چین، یکی از پرافت‌وخیزترین زمان‌ها در قیمت را تجربه می‌کند. علت عمده این نوسانات قیمتی، محدودیت‌های اعمال شده بر تولید فولاد و مواد زینتر شده است که خریداران بازار سنگ آهن را به‌سوی مواد پرعیار و زینتر شده (گندله و کلوخه) سوق داده است. افزایش قیمت فولاد چین نیز که در پی کاهش تولید آن ایجاد شده است، از عوامل دیگری است که سبب بهبود اندکی در قیمت سنگ آهن شده است.
سنگ آهن چین در تنگنای کاهش تولید فولاد

به گزارش می متالز، سنگ آهن چین در 2 هفته اخیر تحت تأثیر عوامل مختلفی، نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است. نمودار 1، تغییرات قیمت سنگ آهن را در 2 ماه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، طی 2 هفته اخیر، قیمت سنگ آهن دچار نوسان بوده و روند ثابتی را طی نکرده است. در ادامه علت این نوسانات بررسی شده است.

محدودیت‌های زیست‌محیطی اعمال شده بر روی کوره‌های بلند و محصولات زینتر شده در شمال چین، از مهم‌ترین عواملی است که بازار سنگ آهن را تحت فشار قرار داده است. فعالیت‌های تجاری سنگ آهن در بنادر چین، در پس سایه محدودیت‌های تولید گندله و محصولات زینتر شده در تانگشان (Tangshan) و محدودیت‌های کوره بلند در هاندان (Handan) همچنان بی‌رونق گزارش شده است. محدودیت‌های اعمال شده بر روی تولید فولاد و مواد زینتر شده، تقاضای سنگ آهن ریزدانه را به شدت کاهش داده است؛ به‌طوری که تمایل خریداران به خرید گندله افزایش پیدا کرده است.

به‌عنوان نمونه، در روز جمعه، 12 اکتبر، یک محموله دریایی گندله که از هند به بندر وارداتی چین آمده بود، با 1.5 دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، به مبلغ 161 دلار بر تنِ تر معامله شد. این در حالی بود که قیمت سنگ آهن‌های عیار پایین و حتی عیار استاندارد 62 درصد مطابق نمودار رسم شده، در آن روز افت داشت. به‌طور کلی در روز 12 اکتبر، تجار سنگ آهن در چین، معاملات خود را با احتیاط بیشتری پیش‌ بردند؛ زیرا قیمت‌ها به سرعت در حال کاهش بود. یکی از تاجران سنگ آهن که در شرق چین به معامله می‌پردازد، در گفتگو با متال بولتن گفت: «ما در حال حاضر، بیش از 100 هزار تن سنگ آهن در انبار خود داریم در حالی که تقریبا تمام قیمت‌های پیشنهاد شده، کمتر از هزینه‌ای است که برای کالا انجام داده‌ایم».

پس از تعطیلات آخر هفته گذشته، بازار واردات چین، شاهد افزایش قیمت این ماده خام فولادسازی بود. علت اصلی این بهبود قیمتی، افزایش قیمت بیلت فولادی در محدوده تانگشان گزارش شد. قیمت بیلت‌های فولادی این منطقه، در روز 16 اکتبر، حدود 10.6 دلار بر تن افزایش پیدا کرد و همین موضوع بر قیمت سنگ آهن نیز اثر گذاشت. علت افزایش قیمت فولاد را نیز باید در ادامه محدودیت‌های واحدهای فولادسازی جستجو کرد. به‌عنوان نمونه، شهر تانگشان به‌همراه هاندان (استان هیبی) و شهر آیانگ (استان هنان) اعلام کردند که از اول اکتبر، به مدت 6 ماه، تمامی محدودیت‌های اعلام شده بر تولید فولاد را رعایت خواهند کرد. با افزایش تقاضا و سودآوری فولاد چین، تقاضا برای سنگ آهن‌های پرعیار نیز رشد پیدا کرد.

به‌دلیل سیاست‌های دولت چین، تولید فولاد در شمال چین با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شده؛ به‌طوری که در آستانه نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست خلق چین، بخش ساخت‌و‌ساز تایجین و پکن به حالت تعطیل درآمد. قیمت هر تن بیلت فولادی تانگشان در روز سه‌شنبه، 18 اکتبر باز هم بالاتر رفت و افزایش 6 دلاری داشت. بدین ترتیب تمایل خریداران مواد خام فولادسازی، همچنان بر معامله گندله، کلوخه و محصولات زینتر شده قرار داشت؛ به‌طوری که حتی سنگ آهن معیار (حاوی 62 درصد آهن) هم افت قیمت را تجربه کرد.

با اینکه حجم عظیمی از سنگ آهن در انبارهای بنادر چین انباشته شده است، اما خرید و فروش آن به‌دلیل واکنش‌های فولادسازان به محدودیت‌های اعمالی، پررونق نیست. بسیاری از فولادسازی‌های شهرهای تانگشان و ووآن، به‌دلیل اینکه زینتر کردن و گندله‌سازی و همچنین فعالیت کوره بلند در آن‌ها به نصف کاهش یافته، در حال واگذاری قراردادهای پیشین خود هستند. به‌دلیل تقاضای بالای تانگشان برای خرید محصولات زینتر شده، پریمیوم گندله به شدت افزایش یافته و به 50 دلار بر تن رسیده است. به‌نظر می‌رسد که در بازار چین، عرضه محصولات زینترشده در تانگشان با محدودیت مواجه شده به‌نحوی که برخی از فولادسازان، کوره‌های بلند خود را به صورت داغ ولی غیرفعال استفاده می‌کنند؛ زیرا خوراک به اندازه کافی وجود ندارد.

عناوین برگزیده