تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۲۷
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۷۱۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن واله؛ افزایش تولید در عین کاهش قیمت

می متالز - واله، بزرگترین شرکت تولیدکننده سنگ آهن در جهان به‌شمار می‌رود. علی‌رغم کاهش قیمت سنگ آهن در 3ماهه سوم امسال، تولید این شرکت نسبت به 3 ماهه دوم، 3.2 میلیون تن افزایش داشته است. علت این افزایش، بهبود عملیات استخراج از معدن جدید S11D اعلام شده است.
سنگ آهن واله؛ افزایش تولید در عین کاهش قیمت

به گزارش می متالز، شرکت بین‌المللی واله که دفتر مرکزی آن در ریو دو ژانیروی برزیل واقع است، در جمع 4 شرکت بزرگ دنیا در حوزه معدن‌کاری و استخراج قرار دارد. واله، مالک تمام یا بخشی از بزرگترین معادن سنگ آهن جهان است و کاراجاس (Carajás) یکی از این معادن است که در برزیل واقع شده. این معدن که حاوی 7.27 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن است، تماما متعلق به شرکت واله بوده و حاوی حدود 4.84 میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن 66.7 درصد است. عیار بالا و همچنین حجم مناسب ذخایر سبب شده که سرمایه‌گذاری‌های متعددی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در این معدن انجام شود. شرکت واله با هزینه 19.6 میلیارد دلار در پروژه‌ای موسوم به S11D در سال 2012، یک معدن جدید در منطقه کاراجاس با نام سرا سول (Serra Sul) را توسعه بخشید. این معدن قرار است در سال آینده به حداکثر ظرفیت تولیدی خود، معادل 90 میلیون تن سنگ آهن در سال، برسد. عمر این معدن، تا سال 2065 تخمین زده شده است.

علاوه بر کاهش قیمت سنگ آهن طی 3 ماهه سوم امسال، مشاهده می‌شود که نه‌تنها از حجم تولیدات سنگ آهن کاسته نشده بلکه این شرکت در مسیر افزایش تولید خود قرار دارد. نمودار 1، مقایسه تولید سنگ آهن این شرکت در بازه‌های 3 ماهه امسال و سال گذشته را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، حجم تولید سنگ آهن این شرکت، در همه بازه‌های زمانی امسال، افزایش داشته است. بیشترین مقدار افزایش نسبت به دوره سال گذشته، مربوط به 3 ماهه اول سال بوده است که با 8 میلیون اختلاف حجم تولید 11 درصد افزایش را تجربه کرده است. در مقایسه با سال گذشته باید گفت که میزان تولید 9 ماه اول سال، با 7 درصد افزایش، از رقم 25.6 میلیون تن، به 27.3 میلیون تن رسید. علت این افزایش حجم تولید، بهبود عملکرد معادن واقع در ناحیه شمالی برزیل بوده است. حجم تولید این شرکت در منطقه شمالی برزیل که شامل کاراجاس و مجتمع S11D می‌شود، در 3 ماهه سوم امسال، به رکورد 45 میلیون تن دست یافت که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، 16.4 درصد افزایش داشت. علت اصلی این افزایش، حجم تولید بالای معدن S11D است که طبق برنامه در حال افزایش تولید خود است. همچنین بهبود عملکرد عملیاتی در معدن کاراجاس و آب و هوای فصلی مناسب نیز در این افزایش تولید بی‌تأثیر نبوده است.

این افزایش تولید، بی‌شک اثر خود را بر قیمت سنگ آهن خواهد گذاشت. در روزهای اخیر، قیمت سنگ آهن وارداتی در بنادر چین، به‌دلیل افزایش تقاضای فولاد، اندکی بهبود یافته است. اما اگر وضع تولید و عرضه این ماده خام، به همین منوال ادامه یابد، این بهبود قیمتی، افزایشی نخواهد بود و باعث می‌شود که قیمت سنگ آهن 62 درصد وارداتی در بنادر چین، در حد 60 دلار بر تن باقی بماند.

عناوین برگزیده