تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۳۰
بازدید: ۵۴۵
کد خبر: ۷۱۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات مصنوعات فولادی آلمان افزایش یافت

می متالز - آلمان بزرگترین تولید‌کننده فولاد در اتحادیه اروپا و هفتمین فولاد ساز بزرگ دنیا است. میزان تولید فولاد این کشور در سال گذشته میلادی حدود 42.1 میلیون تن گزارش شد. همچنین باید خاطرنشان ساخت این کشور پنجمین صادرکننده بزرگ محصولات فولادی در سراسر دنیا شناخته می‌شود. رقم کل صادرات این کشور در سال گذشته به 24.9 میلیون تن رسید؛ یعنی 59.2 درصد از تولید فولاد خام تحت عنوان مصنوعات این فلز صادر شدند.
صادرات مصنوعات فولادی آلمان افزایش یافت

به گزارش می متالز، با گذشت 9 ماه از شروع سال 2017، بررسی عملکرد واحدهای تولیدی صنعت فولاد در کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول خالی از لطف نیست. این آمارها حکایت از آن دارد که آلمان در 6 ماه نخست سال 2017، حدود 13.3 میلیون تن فولاد و مصنوعات آن را صادر کرد. این رقم در سال گذشته و در مدت زمان مشابه یاد شده حدود 12.9 میلیون تن گزارش شد؛ یعنی صادرات این کشور در سال جاری نسبت به سال 2016، از رشد 3 درصدی برخوردار بود.

در 6 ماه نخست سال جاری، بیش از 70 درصد این صادرات تنها به مقصد 10 کشور انجام گرفت. 14 درصد این مصنوعات به فرانسه صادر شدند و لهستان با دریافت 10 درصد این مصنوعات آلمانی در رتبه دوم قرار گرفت. ایتالیا، هلند، بلژیک، جمهوری چک، استرلیا، ایالات متحده، اسپانیا و انگلیس نیز در رده‌های بعدی جای گرفتند. گفتنی است که در دوره یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ارزش صادرات به همه این کشورها افزایش یافت. در عین حال حجم صادرات به فرانسه، هلند، استرالیا، اسپانیا و انگلیس نیز کاهش یافت.

همچنین گفتنی است که بزرگترین فولادساز این کشور، تیسن‌کروپ (ThyssenKrupp) محسوب می‌شود که مصنوعاتی چون نوار، ورق، محصولات پوشش داده شده، فولادهای زنگ‌نزن و... را تولید می‌کند. شرکت آرسلورمیتال (ArcelorMittal)، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، در آلمان نیز فعالیت می‌کند؛ به‌طوری که واحدهای فولادسازی این شرکت در آلمان دومین ظرفیت بزرگ فولادسازی آلمان را تشکیل می‌دهد. در واحد فولادسازی این شرکت، محصولات تخت طویل و لوله تولید می‌شوند. سالزگیتر (Salzgitter) سومین شرکت بزرگ فولادی آلمان است که به تولید محصولاتی چون ورق‌های فولادی، نوار، لوله و ... می‌پردازد. هوتنورک‌کروپ (Hüttenwerke Krupp Mannesmann) یا به اختصار HKM، از ظرفیت تولید به‌مراتب پایین‌تری نسبت به واحدهای قبلی برخوردار است اما همچنان چهارمین فولادساز بزرگ شناخته می‌شود و محصولات نیم‌ساخته فولادی تولید می‌کند. سارزتال (Saarstahl) نیز با تولیداتی چون محصولات نیمه تمام، میله، نوار و ... در جایگاه پنجم قرار دارد.

نمودار 1 میزان تولید فولاد خام و صادرات مصنوعات فولادی آلمان را در نیمه نخست 2 سال 2016 و 2017 مقایسه می‌کند و همان‌طور که در نمودار پیداست، حجم تولید در 2 زمان یاد شده، بسیار نزدیک به هم است به‌طوری که در نیمه نخست سال 2017، تنها افزایش 1.7 درصدی را نسبت به سال 2016 تجربه کرد. باید خاطرنشان ساخت که صادرات در سال 2016، سهم 51.9 درصدی از تولید را در اختیار داشت، در حالی که صادرات این ماده در سال جاری به 59.9 درصد از کل تولید این کشور افزایش یافت.

عناوین برگزیده