تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۳۴
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۷۱۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نیمی از آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا فروش نرفت

می متالز - پس از مدت‌ها که در بورس کالا شاهد معامله تمامی عرضه‌های آلومینیوم بودیم، بالاخره محصولات این فلز در بورس کالا به فروش نرفت و تقریبا نیمی از آن بدون معامله بازگشت. این اتفاق پس از آن رخ داد که طی ماه‌های اخیر عرضه‌های بلوکی آلومینیوم با تناژ بسیار بالا در بورس انجام می‌شد و در این مدت تمامی عرضه‌های آلومینیوم به فروش می‌رفت. اما در هفته گذشته حدود نیمی از آلومینیوم عرضه شده معامله نشد.
نیمی از آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا فروش نرفت

به گزارش می متالز، بورس کالای ایران همواره در چند ماه اخیر شاهد عرضه‌های بلوکی و چندین هزار تنی محصولات آلومینیومی بود. ضمن اینکه برخی از محصولات مهم همچون بیلت نیز در این بازار برای مدت‌ها عرضه نشدند؛ به‌طوری که پس از حدود 2 ماه بیلت در اواسط مهر ماه در بورس کالا توسط شرکت آلومینیوم ایران عرضه شد که در همان لحظات نخست با تقاضای بسیار شدیدی مواجه شد و به فروش رفت. همچنین باید اضافه کرد که شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال نیز طی چند ماه گذشته محصول خود را به‌صورت قطره‌چکانی در بورس کالا عرضه می‌کرد و حتی در ماه‌های گذشته از عرضه محصولات خود در بورس کالا خودداری کرده بود.

نکته مهم دیگر در مورد بازار آلومینیوم این است که روند قیمت این فلز در بورس کالا و بازار آزاد کاملا متفاوت است و طی ماه‌های گذشته روندهای متفاوتی را طی کرده است. به‌طوری که در سال گذشته قیمت آلومینیوم در بازار آزاد کمتر از قیمت آن در بورس بود؛ اما طی 2 تا 3 ماه اخیر به‌دلیل محدودیت در عرضه و همچنین عرضه‌های بلوکی و مهندسی شده، قیمت این فلز در بازار آزاد از بورس کالا پیشی گرفت. در این میان زمزمه‌هایی نیز مبنی بر انجام معاملات تهاتری و هدفمند از سوی برخی افراد به گوش می‌رسد که باعث شده صنایع پایین‌دستی اعتراضات فراوانی نسبت به تغییرات ناگهانی عرضه در بورس داشته باشند. مورد دیگری که باعث بحث‌های فراوانی شده است، عدم پایبندی عرضه‌کنندگان به فرمول توافق شده است. این فرمول که شامل لحاظ کردن موارد زیر است:{معادل ریالی ارز متقاضی × 1.05 × (پرمیوم) ۵۰ دلار + LME} = قیمت پایه شمش آلومینیوم، اما به‌نظر می‌رسد قیمت عرضه بیشتر از قیمتی باشد که از طریق این فرمول به‌دست می‌آید، بنابراین باید نظارت‌ها بر بازار آلومینیوم که صنایع فراوانی به آن وابستگی دارند، افزایش یابد.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 22 تا 27 مهر ماه سال 1396، کل محصولات عرضه شده آلومینیوم شامل شمش و بیلت 2 هزار تن بود که تقاضایی در حدود 2 هزار و 300 تن داشتند؛ اما در نهایت تنها اندکی بیش از یک هزار تن آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. یک هزار تن از این عرضه به شمش اولیه آلومینیوم تعلق داشت که با تقاضای 2 هزار تنی مواجه شد و تمامی این محصول به فروش رفت. اما بیلت نیز که به میزان یک هزار تن عرضه شد، 340 تن تقاضا داشت و تنها 40 تن از آن به فروش رفت.

عناوین برگزیده