تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۸:۳۸
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۷۱۳۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش نرخ بهره دلار آمریکا موجب تضعیف قیمت روی شد

می متالز - در هفته‌ای که گذشت، برخلاف هفته‌های پیش از آن، فلز روی روند نزولی را طی کرد. این روند نزولی در حالی طی شد که میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاهش داشت. علت این امر نیز افزایش نرخ بهره دلار آمریکا و کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید کامودیتی‌ها، از جمله روی، بود.
افزایش نرخ بهره دلار آمریکا موجب تضعیف قیمت روی شد

به گزارش می متالز، قیمت نقدی و موجودی انبارهای روی بورس فلزات لندن از 20 سپتامبر تا 20 اکتبر در نمودار 1 آورده شده است. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، پس از هفته ابتدایی اکتبر میزان موجودی انبارهای روی روندی صعودی را طی کرد و به 270 هزار و 925 تن در 13 اکتبر رسید. اما پس از آن طی هفته گذشته موجودی انبارهای روی بورس فلزات لندن روند نزولی را طی کرد و به 168 هزار و 950 تن در روز پایانی هفته گذشته یعنی جمعه 20 اکتبر رسید. که یعنی میزان موجودی انبارهای روی نسبت به روز پایانی هفته قبل یعنی 13 اکتبر 0.72 درصد کاهش داشت.

شاخص ارزش دلار آمریکا در روز پایانی هفته گذشته یعنی 13 اکتبر 93.091 واحد بود که تا 17 اکتبر، روند صعودی را طی کرد و به 93.486 واحد رسید. اما پس از آن تا 19 اکتبر روند نزولی را طی کرد و به 93.266 واحد رسید. در روز 20 اکتبر مجددا شاخص ارزش دلار با رشد مواجه شد و به 93.701 واحد رسید.

از اتفاقات هفته گذشته که بر بازار کامودیتی‌ها موثر واقع شد، برگزاری نوزدهمین نشست 5 ساله کنگره خلق چین بود؛ خانم یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در روز یکشنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد که تورم ایالات متحده آمریکا در سال 2017 رشد نداشته است. قائم مقام بانک مرکزی این کشور آقای فایر، نیز گفت که بایستی از سیاست تورم در رشد نرخ بهره فاصله گرفته شود. کاهش نرخ تورم این کشور عاملی برای رشد ارزش دلار است. شاخص رشد اقتصادی آلمان نیز در روز 18 اکتبر اعلام شد، از آن‌جایی که این شاخص به میزان پیش‌بینی شده نرسید، لذا یورو تضعیف و دلار تقویت شد.

از دیگر اتفاقات موثر بر نرخ بهره دلار در هفته گذشته، افزایش فروش مسکن در ماه سپتامبر در آمریکا بود که بیش از پیش‌بینی صورت گرفته بود و محرک دلار شد. از دیگر عوامل تقویت نرخ بهره دلار نیز تصویب معافیت مالیاتی بودجه سال 2018 آمریکا بود. افزایش نرخ دلار موجب کاهش تمایل برای خرید کامودیتی‌ها و کاهش قیمت کامودیتی‌ها شد.

همانطور که در نمودار 1 تغییرات قیمت نقدی روی در بازار بورس فلزات لندن نشان داده شده، قیمت این فلز تا 16 اکتبر روند صعودی را طی کرد؛ اما در هفته گذشته این روند صعودی ادامه نیافت و به‌دلیل کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن از روی، به‌خاطر افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا، قیمت این فلز که به 3 هزار و 333 دلار رسیده بود با روند نزولی مواجه شد و با 4.9 درصد کاهش، در 19 اکتبر به 3 هزار و 170 هزار دلار به‌ازای هر تن رسید.

عناوین برگزیده