تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۹:۱۹
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۷۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک‌ها و شرکت ها باید به تامین مالی، به‌صورت حرفه‌ای نگاه کنند

می متالز - مقوله تامین مالی از بانک‌ها برای بسیاری از افراد به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن با رد این موضوع گفت: هر حرفه برای خود استانداردهایی دارد. در صورتی که مدیران شرکت‌ها استانداردهای مورد نظر بانک برای تامین مالی رعایت و به‌طور حرفه‌ای رفتار کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.
بانک‌ها و شرکت ها باید به تامین مالی، به‌صورت حرفه‌ای نگاه کنند

به گزارش می متالز، ی افزود: در حال حاضر بانک‌های اروپایی رفتار بسیار حرفه‌ای با پروژه‌ها و مشتریان دارند. در ایران نیز بانک‌ها تلاش می‌کنند که همانند بانک‌های بین‌المللی رفتار کنند. اگر نگاه حرفه‌ای به مشتری در ایران نهادینه نشود، به‌طور حتم شرکت‌های خارجی بازار ایران را در اختیار خواهند گرفت و شرکت‌های ایرانی را به‌عنوان یک شرکت حرفه‌ای قبول نخواهند کرد. در درجه اول برای حرفه‌ای شدن باید پروژه دارای توجیه اقتصادی باشد. البته ممکن است از دیدگاه یک شرکت، طرح دارای توجیه اقتصادی باشد، اما برای اخذ وام و تسهیلات، بانک نیز باید پروژه را مورد بررسی قرار دهد. در این صورت طرح توجیه اقتصادی یک شرکت ممکن است با بانک متفاوت باشد.

افخمی با بیان اینکه دارای توجیه اقتصادی بودن یک طرح در شرکت، لزوما به معنای تایید آن توسط بانک نیست، بیان داشت: هنگامی که یک طرح در یک بانک حرفه‌ای مطرح می‌شود و گزارش توجیه اقتصادی در اختیار آن قرار می‌گیرد، ممکن است این طرح مورد بررسی قرار گیرد، اما لزوماً تایید نمی‌شود. چرا که طرح توجیه اقتصادی یک شرکت تنها به‌عنوان پایه مورد قبول قرار می‌گیرد، اما این گزارش مورد اعتماد بانک نیست. در این هنگام آن شرکت باید یک گزارش تحت عنوان طرح توجیه اقتصادی بانکی را برای اخذ تسهیلات ارائه کند. این یعنی گزارش باید مورد تایید خود بانک باشد. تفاوت میان گزارش بانک و شرکت‌ها نیز در نوع نگاه به طرح و پیش‌فرض‌های مد نظر است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه صحبت‌های خود به استانداردهای تامین مالی در دنیا اشاره و اظهار کرد: در تمام دنیا استانداردهایی وجود دارند که بانک‌ها برای محاسبه ریسک خود آن‌ها را لحاظ می‌کنند. در این رابطه کمیته‌هایی ارزیابی ریسک تشکیل می‌شوند و این مقوله یک مدل حرفه‌ای علمی دارد. در این چارچوب، بانک باید تمام جوانب طرح را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین باید این حق ارزیابی و تامل در طرح را به بانک و یا نهادی که می‌خواهد فاینانس را انجام دهد، داد؛ تامین مالی خارجی نیز به همین صورت است و بانک‌های خارجی تمامی مسائل را به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. در مورد همکاری‌های بین بانکی نیز همین گونه است و اگر بانک داخلی نتواند مسائل طرح و پروژه را به‌طور شفاف برای طرف خارجی مشخص کند، هم بانک و هم شرکت مزبور از لیست بانک خارجی کنار گذاشته خواهند شد. در صورتی که نگاه مدیران شرکت‌های معدنی و صنعتی و نیز بانک‌های کشور به مقوله تامین مالی به‌صورت حرفه‌ای باشد، به‌طور حتم مشکلی در تامین مالی به‌وجود نخواهد آمد.

وی مقوله بازار را مهم‌ترین فاکتور مد نظر برای بانک دانست و گفت: در رابطه با تامین مالی اکنون مدیران بانکی بر روی ریسک‌های بازار حساسیت بیشتری دارند و اولین مطالعه‌ای که در مورد طرح انجام می‌شود، بازار است. زیرا اگر یک محصول بازاری نداشته باشد، دیگر سرمایه‌گذاری بر روی آن و تامین مالی مفهومی نخواهد داشت. در واقع علت اینکه در مواردی به یک طرح و یا پروژه در برخی از شرکت‌ها، تسهیلات تعلق نمی‌گیرد، همین مساله است و متاسفانه هنگامی که جزئیات طرح‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بسیاری از شرکت‌ها از موضوع بازار برای فروش غفلت کرده‌اند.

افخمی در پایان گفت: بانک‌ها نیز سود خود را از محل تامین مالی پروژه‌ها به‌دست می‌آورند و باید این حق را برای تامین مالی و عدم تامین مالی پروژه‌ها برای آن‌ها قائل شد. اما متاسفانه برخی از افراد به‌دلیل نگاه غیر حرفه‌ای، بانک‌ها را صندوق تصور می‌کنند و این توقع را دارند که برای هر درخواست، بانک تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار دهد. البته بانک‌ها نیز باید نگاه خود را نسبت به مشتریان و تامین مالی تصحیح کنند. متاسفانه در شرایط کنونی موضوع انصاف از نظرها پنهان شده است. در صورتی که فروشنده کالا یا خدمات نسبت به مشتریان و مشتریان نسبت به فروشندگان انصاف نداشته باشند، نمی‌توان انتظار پیشرفت در کشور را داشت. ضمن اینکه رفتار دو طرف نیز باید مبتنی بر احترام باشد.

عناوین برگزیده