تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۷۱۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با افزایش عرضه آلومینا در آسیا، تقاضای آلومینای استرالیا کاهش خواهد یافت

می متالز - قیمت فوب هر تن آلومینا در بنادر استرالیا طی سال‌های 2018 و 2019، به‌ترتیب به مقدار 0.6 و 5.4 درصد افت خواهد کرد. از اصلی‌ترین دلایلی که قیمت فوب آلومینای استرالیا را تحت فشار قرار خواهد داد، می‌توان به پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید آلومینا در چین و سایر کشورها، از جمله هند و امارات متحده عربی اشاره کرد.
با افزایش عرضه آلومینا در آسیا، تقاضای آلومینای استرالیا کاهش خواهد یافت

به گزارش می متالز، در 8 ماه ابتدایی سال جاری، قیمت فوب هر تن آلومینا در بنادر استرالیا، با رشد چشم‌گیر 37 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال گذشته مواجه شد و به‌طور میانگین به رقم 316 دلار به‌ازای هر تن رسید. اصلی‌ترین علت رشد قیمتی در این دوره، کاهش ظرفیت تولید آلومینا در چین بود که سبب افزایش قیمت آن در بسیاری از بازارهای بین‌المللی شد. انتظار می‌رود که تا حدود 30 درصد از ظرفیت پالایشگاه‌های آلومینای چین براساس برنامه‌های کاهش ظرفیت برای مقابله با آلودگی، تا پایان فصل زمستان سال جاری کاهش یابد. این در حالی است که بازرسی‌ها برای جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرقانونی ادامه خواهد یافت. در عین حال نیز، تولیدکنندگان چینی قبل از فرارسیدن فصل زمستان بر حجم تولیدات خود افزودند؛ تا از زیان ناشی از تعطیلی ظرفیت‌های تولیدیشان بکاهند و در عین حال در زمان فصل زمستان که با تعطیلی واحدهای ذوب، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد، بتوانند سود قابل توجهی کسب ‌کنند. این امر سبب شد تا تقاضای آلومینا به‌یک باره افزایش یابد و قیمت آن در اکثر بازارهای بین‌المللی رشد کند.
با این حال، انتظار می‌رود که حجم تولید آلومینیوم در ماه‌های پیش رو از سال جاری در سطح جهان تا حدود 0.3 درصد افت داشته باشد. با توجه به این‌که، این مقدار از افت تولید آلومینیوم، افت کمی را نیز در تقاضای آلومینا به‌همراه خواهد داشت، می‌توان گفت که این افت تولید تأثیر ناچیزی در قیمت می‌گذارد؛ از این رو انتظار می‌رود که از رشد قیمت آلومینا تا پایان سال جاری کاسته شود و به سطح قیمتی 324 دلار به‌ازای هر تن برسد. نمودار 1، روند تغییرات قیمت فوب آلومینا را در بنادر استرالیا طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد.


همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، پس از سال 2017، با شیب کمی، انتظار می‌رود که قیمت آلومینا افت کند. با توجه به نمودار، قیمت فوب هر تن آلومینا در سال‌های 2018 و 2019، به‌ترتیب به مقدار 0.6 و 5.4 درصد افت خواهد کرد؛ از این رو سطح قیمتی 322 دلار بر تن را در سال 2018 و مقدار 305 دلار به‌ازای هر تن را در سال 2019 می‌توان متصور شد. از اصلی‌ترین دلایلی که قیمت فوب آلومینای استرالیا را تحت فشار قرار خواهد داد، پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید آلومینا در چین و سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده آلومینا خواهد بود.
براساس پروژه‌های در دست اجرا در حوزه پالایش آلومینا، می‌توان اذعان کرد که بالغ بر 6.8 میلیون تن تا پایان سال 2018 به ظرفیت چین افزوده شود که شامل پروژه‌های احداث واحدهای جدید و همچنین پروژه‌های توسعه‌ای می‌شود. در این میان، عمده ظرفیت‌های افزوده شده در استان‌های شانژی و شاندونگ چین، به‌عنوان قطب‌های صنعت آلومینیوم، واقع خواهد شد. خارج از چین نیز در کشورهای هند و امارات متحده عربی، مجموعا حدود 3 میلیون تن به ظرفیت تولید و پالایش آلومینا اضافه خواهد شد. نزدیکی این ظرفیت‌های جدید در حال احداث به بازارهای مصرف، نسبت به واحدهای مستقر در استرالیا، سبب خواهد شد تا با بهره‌برداری از این ظرفیت‌های جدید، قیمت آلومینای صادراتی از استرالیا تحت فشار قرار بگیرد و با کاهش همراه شود.

عناوین برگزیده